Sergej Pavljuk: LinkedIn není o lajcích. Je o lidech, se kterými si nakonec opravdu sednete ke stolu
 
                    LinkedIn, nezbytný pomocník při profesním růstu Zdroj: Profimedia.cz
 
    „Kdo na LinkedInu mlčí, dává prostor konkurenci,“ říká Sergej Pavljuk ze StoryMatters, který firmám i freelancerům ukazuje, jak z této sítě udělat skutečný B2B nástroj a zdroj obchodních příležitostí. O své zkušenosti, konkrétní rady i důvody, proč je nejlepší začít právě teď, se dělí v tomto rozhovoru - i ve své listopadové přednášce na online konferenci SummiD, kde ukáže, jak proměnit aktivitu na síti v důvěru, klienty a dlouhodobou viditelnost.
Proč je podle vás LinkedIn pro budování byznysu tak důležitý?
Není. Bez LinkedInu se člověk v rámci B2B úplně obejde — stejně jako se obejdete bez chatu GPT nebo neomezeného volání. Jenže je to nepohodlné, nepraktické a brzdí váš růst. Pokud chcete získat nové kolegy, prodat službu či produkt nebo posílit profesní reputaci, lepší online nástroj dnes neexistuje.
Spousta lidí má ale pocit, že LinkedIn je síť pro manažery a velké firmy. Co byste řekl menším podnikatelům nebo freelancerům, kteří se tam bojí začít?
To je velmi častý pocit – že když napíšu něco profesního, lidé se mi budou smát. To zažívá většina. V Česku za posledních 30 dní nepublikovalo jediný příspěvek 98 % uživatelů. Kdokoli z těch zbylých dvou procent získává obrovskou pozornost – a může si reputaci snadno vybudovat, ale i zkazit.
 
                    Konference SummiD 2025 přinese měsíc plný přednášek Zdroj: SEYFOR
Jak?
Typicky ne tím, že by někdo napsal odborný příspěvek a někdo jiný mu ho rozporoval. Spíš to začíná nenápadně – člověk napíše profesní post, má málo reakcí, tak zkusí napsat o něco osobnější. Dostane víc lajků. A pak ještě víc osobní, ještě víc lajků… a nakonec se z jeho profilu stane malý Instagram. Má spoustu zobrazení, lajků, ale žádné zakázky. A pak říká, že LinkedIn nefunguje. Funguje - jen ne na ego.
Lidé se často bojí, že když mají málo palců nahoru, něco dělají špatně. Jenže jejich počet nemá s byznysem skoro nic společného. Ti nejviditelnější obvykle vydělávají méně než ti, kteří komunikují odborně, ale stabilně.
Takže míra úspěchu se nedá měřit počtem lajků?
Typicky je to dokonce naopak – čím je jich víc, tím je větší pravděpodobnost, že člověk publikuje spíš osobní než profesní obsah. A čím víc osobního obsahu, tím menší ochota druhých pustit se s vámi do spolupráce.
Proto i my sledujeme žebříčky viditelnosti, ale víme, že reálný byznys se skrývá jinde. Když bychom lidi seřadili podle toho, kolik jim tahle síť skutečně vydělává peněz, často by ti „neviditelní“ byli mnohem úspěšnější.
Jak tedy mohou běžní uživatelé měřit, že jejich aktivita má smysl?
Kdo chce začít, může si nainstalovat rozšíření Favikon pro Chrome. To vám ukáže, kdo má lepší LinkedIn skóre – vy, nebo vaše konkurence. Jde sice jen o základní ukazatel, ale mnohem mnohem přesnější, než počet lajků.Nechci ale prozradit všechno, takže kompletní postup ukážu až na listopadové přednášce SummiD.  
Vraťme se ještě k lajkům. Na LinkedInu se teď objevuje čím dál víc osobních příspěvků typu „běhání je jako sbírání leadů“. Kde je podle vás hranice mezi autenticitou a marketingovým kýčem?
Když se někdo hezky upraví a oblékne, je to také určitý marketingový prvek. A všichni vidí, že se snaží – ale neznamená to, že by dělal něco špatně.
Jde jednoduše o jednu z možných příchutí a je na vás, jak chcete chutnat. Já jsem se rozhodl „chutnat“ profesně, konzervativně a možná trochu nudně, protože je mi ten styl vlastní a vydělává mi peníze. Ale neříkám, že jiný přístup nefunguje.
Takže osobní příspěvky nejsou nutně problém?
Z mého pohledu je jeden osobní příspěvek jednou za čas naprosto legitimní způsob, jak se polidštit. V okamžiku, kdy se však stane dominantním tématem, začíná být pro byznys kontraproduktivní.
Pokud má někdo deset posledních příspěvků jen o tom, jak zhubl, přibral, vyhořel a znovu povstal, přestává být z pohledu potenciálních klientů relevantní. A nejde o teorii – vycházíme z reálných dat a měření.
Jaké jsou nejčastější mýty o LinkedInu, se kterými se setkáváte?
Například že čím víc hashtagů, tím větší dosah – je to přesně naopak. Nebo že „na LinkedInu ti lidi nejsou“. Dnes tam lidé na manažerské či vlastnické pozici převažují. Největší mýtus ale je, že můžete získat reputaci a byznys bez publikování. Nebo že samotné publikování stačí. Nestačí. Pokud chcete získávat kontakty, musíte s lidmi i aktivně komunikovat.
 
                    Sergej Pavljuk: LinkedIn není o lajcích. Je o lidech, se kterými si nakonec opravdu sednete ke stolu Zdroj: SummiD
Takže není dobré jen postovat a čekat, co se stane?
Přesně tak. Pokud nejste manažer firmy a nehrajete reputační hru na brand, tak ideální scénář je: optimalizujte si profil, přidejte si potenciální klienty do spojení, publikujte relevantní obsah, sledujte, kdo ho čte, napište těm lidem a pozvěte je na schůzku. Tak jednoduché to je.
A mimochodem – obejdete se i bez drahých nástrojů. Například newsletter na LinkedInu sám ukáže, kdo má o vaše téma zájem. Právě s těmito lidmi má smysl navázat kontakt. Jen nezapomeňte zohlednit legislativní omezení EU – co psát smíte, a co už ne.
Řada lidí se ale bojí, že jejich obsah nebude „dost dobrý“. Co byste jim poradil?
Slyším to pořád. Jenže za obsah na LinkedIn není potřeba dostat Nobelovu cenu za literaturu. Stačí říct pár zajímavých myšlenek srozumitelně. Stejně jako v reálném světě – na schůzce vás nikdo nehodnotí podle stylistiky, ale podle toho, že jste čitelní a důvěryhodní.
Dá se na LinkedInu vůbec ještě zaujmout, když tam publikuje tolik lidí?
Záleží na oboru. Například u finančních poradců už je konkurence tak silná, že by dnes tato platforma jako primární zdroj obchodních jednání nefungoval. Ale ve většině odvětví v Česku jsme pořád hluboko pod úrovní saturace. Jinými slovy: kdo chce začít, měl by začít právě teď.
Na SummiDu budete mít přednášku o „deseti leadech měsíčně“. Co za tím číslem stojí?
Je to krokový návod, jak získávat pravidelné schůzky a budovat reputaci přes LinkedIn – založený na reálných datech, ne na dojmech. Přiznám se, že tahle přednáška jde tak trochu proti mému podnikání, protože obsahuje věci, které běžně učíme jen na placených workshopech. SummiD je ale výjimka – chci, aby si i menší podnikatelé odnesli konkrétní, funkční postup.
Za jak dlouho může člověk, který se LinkedInu začne věnovat, čekat výsledky?
Při správném postupu zhruba za tři měsíce. Reputace se buduje déle, ale první obchodní kontakt se může ozvat velmi brzy.
A proč by podle vás měli podnikatelé sledovat akce jako SummiD?
Podobné konference fungují jako „preventivní prohlídka“ podnikatelského zdraví. Pomohou získat nadhled, nové úhly pohledu a konkrétní nápady, co dělat jinak. Na SummiDu se potkají inspirativní lidé napříč obory i technologiemi. A pokud si z celého dne odnesete jedinou dobrou myšlenku, čas se vám vrátí mnohonásobně. Věřím ale, že si jich odnesete víc.
Chcete se zúčastnit konference SummiD? Registrujte se zde – www.summid.cz
 
                            