Šikovné české ručičky. Liberečtí vědci přišli na způsob, jak vyzrát na vychytralé zákazníky

Minuta v teplé vodě stačí

Patent z univerzity

Objednat tričko on-line, obléknout si ho na párty, vyprat a do 14 dní e-shopu vrátit. Podle českých internetových obchodů je takových chytráků mezi zákazníky čím dál víc. Prodejci ale dosud neměli možnost prokázat, že zboží bylo nošené. Teď už ano, díky patentu libereckých vědců.

Právě na odborníky z textilní fakulty Technické univerzity v Liberci se obrátili zástupci nejmenované firmy, která sama oblečení šije a přes internet prodává. „Stěžovali si, že část zákazníků zboží vrací. A přestože mají podezření, že porušili obchodní podmínky tím, že ho vzali na sebe a pak vyprané vrátili, nemají to jak dokázat. Požádali nás, jestli bychom mohli přijít s nějakým řešením, které by bylo jednoduché a vizuální. To naše takové je: jednoduše se podívám a když tam není, co tam má být, bylo to prané,“ popsal pro CNN Prima NEWS začátek Jiří Militký, profesor na Katedře materiálového inženýrství. Libereckým vědcům řešení problému trvalo jen pár týdnů.

ČTĚTE DÁLE: Divoká móda na Emmy: Odhalené těhotenské břicho i model inspirovaný Venuší Mélskou

Výsledkem je nová podoba textilní visačky s údaji o výrobku, kterou najdete na každém kousku oblečení. Ta už není jednobarevná, ale strakatá. „Rozhodli jsme se použít velmi krátká barevná vlákna, která jsme překryli polymerem rozpustným v teplé vodě,“ vysvětlil Militký. Tenký film na povrchu se při praní rozpustí a přitištěná vlákna se uvolní, namísto pestrobarevné visačky je opět bílá.

V takové chvíli je jasné, že oděv někdo vypral. Podle prodejců oblečení lidé nejčastěji vracejí použité společenské šaty nebo drahé sportovní oblečení. Vezmou si je na sebe jednou, aby zazářili ve společnosti nebo na sjezdovce. I proto je mezi firmami o novinku zájem. „My bychom to využili, mohli bychom díky tomu přestat používat papírové visačky, podle kterých použité oděvy poznáváme teď. Když jsou poškozené nebo odtržené, vrácení peněz odmítáme. Takhle by to bylo jednodušší.

Samozřejmě vše záleží na tom, o kolik by taková technologie prodražila výrobu,“ řekla Blanka Ouvínová, která vlastní firmu na výrobu sportovního oblečení a vedle několika prodejen má i vlastní eshop. Vědci tvrdí, že nanášení rozpustné vrstvy je možné jednoduše zakomponovat do výrobního postupu. „Náklady na jeden štítek odhadujeme zhruba na korunu,“ uvedl Jakub Wiener, profesor z Katedry materiálového inženýrství Textilní fakulty Technické univerzity v Liberci.

Podle Jiřího Militkého novinka může být užitečná i pro zákazníky. „Představte si, že jste koupili výrobek, který byl už vypraný, tedy použitý. V takovém případě byste asi žádali slevu, ale oni vám ho nabízejí za plnou cenu,“ upozornil vědec. Barevná vlákna pokrývají pouze asi 3–7 % povrchu štítku, jsou tak velmi dobře viditelná na povrchu štítku pouhým okem, ale nesnižují jeho čitelnost. Technologie je levná, jednoduše realizovatelná a nezatěžuje životní prostředí. Liberečtí vědci si už svůj nápad nechali patentovat.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Jak to mají Češi s patenty?

Tagy:
oděv Technická univerzita v Liberci