reklama
Digitální tržiště s NFT
Digitální tržiště s NFT
Foto: Profimedia.cz

Světové i české celebrity kupují jpg soubory za miliony. Přitom je může mít každý

Internet zachvátil nový fenomén digitálního umění zvaný NFT (non-fungible token, v překladu nezastoupitelný token), což je technologie navázaná na svět kryptoměn, díky které mohou lidé kupovat a prodávat umění, jež existuje jen a pouze v digitálním prostoru. Světové i české celebrity jsou za takové výtvory ochotné utratit miliony, v počítači je ale může mít úplně kdokoliv.

Kolik byste utratili za pár pixelů? Deset korun? Více? Kdo chce skupovat umění v digitálním prostoru, musí si připravit nejméně pár milionů. Princip NFT funguje už několik let, v březnu se ale kolem tohoto systému strhla obrovská mánie a například aukční dům Christie’s v Británii vydražil digitální obraz umělce Beepleho za bezmála 70 milionů dolarů.

Fenomén NFT je v mnohém abstraktní i nepochopitelný. Funguje výhradně v digitálním prostoru, takže určité umělecké dílo, které prodejce v rámci NFT nabízí, si může do počítače stáhnout úplně každý. Stačí jen udělat snímek obrazovky a soubor uložit do počítače.

U digitální informace ze své podstaty nelze rozlišit mezi kopií a originálem. NFT se to snaží změnit, podle kritiků ale naopak komplikuje problematiku autorského práva. Člověk, který si určité NFT zakoupí, disponuje stejným obrázkem jako všichni ostatní. Díky koupi uměleckého díla se ale stává jeho vlastníkem (informace o tom, že si uživatel zaplatil daný soubor, se zapíše do digitální kryptoměnové knihovny, na které systém NFT funguje), jenže své vlastnictví může na ostatních uživatelích jen těžko vymáhat.

Kupec ve finále nevlastní nic jiného než obrázkový jpg soubor s digitálním podpisem a spekuluje, že hodnota jeho tokenu (forma elektronického držení určité věci) v čase poroste. V rámci NFT se dá prodat cokoliv. Od zmíněných obrázků přes písničky až po tweety.

Muskovo NFT

Během mánie kolem NFT vznikla celá řada limitovaných sběratelských sérií. Někteří umělci také vytvořili umělecké dílo v reálném světě, následně jeho digitální kopii a poté původní výtvor spálili, čímž přidali virtuálnímu výstupu na hodnotě. Fenoménu se účastnil i zakladatel Twitteru Jack Dorsey, který zjevně z legrace vydražil svůj první tweet s digitálním podpisem za 2,5 milionu dolarů (55 milionů korun) a výtěžek poté věnoval na charitu.

S vlastním výtvorem přispěchal také milovník digitálních technologií Elon Musk, který proslul na sociálních sítích jako člověk, jenž si rád dělá z projektů legraci. Do systému NFT tentokrát dostal elektronickou skladbu, ve které se zpívá o NFT. Písničku publikoval na Twitteru (stáhnout si ji tedy může kdokoliv), ale hodlá ji prodat. Informoval o tom technologický web The Verge.

Šílenství kolem NFT se nevyhnulo ani Česku. Tuzemský digitální influencer Petr Mára si koupil NFT s obrázkem, který se skládá z pár pixelů, za milion korun. Spekuluje tak, že za pár let bude mít jeho token mnohem větší cenu.

K tématu