Intenzivnější kontroly vozidel
Stát plánuje intenzivnější kontroly technického stavu vozidel v provozu ve spolupráci s policií a Centrem služeb pro silniční dopravu (CSPSD). Od 1. července příštího roku vznikne z CSPSD nová Inspekce silniční dopravy (INSID), která bude moci provádět technické kontroly vozidel a kontroly postupu stanic technické kontroly (STK) a stanic měření emisí (SME). Bude moci zastavit vozidlo, ukládat pokuty na místě, nebo zabránit další jízdě. Novinářům to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Předseda Asociace STK Luděk Šíp sdělil, že jeho organizace plány ministerstva podporuje.
Policie v období od letošního května do konce října podle prvního náměstka policejního prezidenta Tomáše Lercha plánuje provést 42 akcí po alespoň šesti hodinách, které se zaměří na kontrolu emisí. Ta podle ministra Kupky totiž dlouhodobě není odpovídající. „Nejsme spokojeni s tím, jak v Česku fungují stanice měření emisí,“ uvedl v pořadu Co na to ministr na CNN Prima NEWS.
ČTĚTE TAKÉ: Michálek k návrhu státního rozpočtu: Je pobuřující, zatím ho chápu jako školáckou chybu
Každý měsíc policie provede nebo už provedla sedm akcí. Policejní kontroly spočívají ve vytipování vozidel v provozu, která zjevně vykazují závadu, zejména výfukového systému. Policejní akce zahrnují dvě kontrolní stanoviště, jedno z nich v blízkosti vytipované SME.
Nejvyšší pokuty v Česku: Podívejte se, za které přestupky zaplatíte i 75 tisíc korun
V letošním roce prošla tabulka sankcí za porušení dopravních předpisů výraznou aktualizací, která postavila Českou republiku mezi státy s nejpřísnějšími postihy v celé Evropské unii. Pojďme se podívat, za které přestupky na tuzemských silnicích hrozí nejvyšší tresty a co přesně vám může za bezohlednou jízdu hrozit.
„V loňském roce jsme realizovali 263 kontrol, zjistili jsme bezmála 70 procent nevyhovujících vozidel z hlediska emisních limitů. V letošním roce právě na základě této dohody byla činnost zintenzivněna,“ uvedl Lerch. Letos policie do konce července zkontrolovala 363 vozidel, z toho více než 77 procent bylo nevyhovujících, podle dat CSPSD šlo většinou o dodávky. Podíl nevyhovujících vozidel z kontrol ale podle Lercha neodpovídá zastoupení těchto vozidel v provozu.
Nová inspekce bude podle Kupky technicky vybavená a schopná odhalit zařízení, která například regulují příměsi do paliva. Oproti stávajícímu CSPSD bude mít INSID větší pravomoci, bude moci zastavovat vozidla a vybírat kromě pokut také kauce, odebírat doklady nebo SPZ. Stát také podle Kupky plánuje zvýšení kauce v nákladní dopravě ze současných 100 tisíc na 200 tisíc korun. INSID bude mít k dispozici dvě mobilní STK a dvě stanice na měření emisí. Budou kontrolovat vozidla vyjíždějící po kontrole z STK a SME. Vznik inspekce podle ministra inspirovala polská inspekce i ekvivalenty v Německu a dalších státech.
Posílení spolupráce s obcemi a kraji
Stát podle Kupky plánuje také posílit spolupráci s obcemi s rozšířenou působností a krajskými úřady, které mají kontrolu SME a STK na starost a musí kontroly stanic provádět alespoň jednou za tři roky. Stát už krajským úřadům a obcím poskytl nové metodiky prověřování obou typů stanic. Kontroly STK a SME bude moci od příštího července provádět na základě výsledků kontrol v blízkosti kamenné STK i zmíněná inspekce.
Ceny u benzínek v Česku jsou nejnižší ve střední Evropě. Experti očekávají další dobré zprávy
V České republice jsou v posledních dnech levnější pohonné hmoty než v sousedních zemích. Pokles cen je citelný zejména u nafty. Tuzemské čerpací stanice se proto staly cílem řady motoristů z blízkého příhraničí. Podle odborníků lze pokles cen očekávat i v následujících týdnech.
Pro obce a kraje bude ministerstvo dopravy podle Kupky pořádat pravidelné webináře, ve kterých bude resort úředníky informovat o tom, jaké chyby se dějí a jaké podvody se podařilo zdokumentovat v daném kraji nebo obci. Stát podle Kupky letos prováděl dozor ve třech SME a čtyřech STK, následně zastavil činnost dvou SME. Loni úředníci provedli dozor v pěti SME a deseti STK a zastavili činnost rovněž dvou SME. STK je v Česku 391, SME bylo ke konci loňského října 1 440.
Šíp sdělil, že Asociace STK plán ministerstva podporuje, byť se týká především SME v autoservisech nebo garážových opravnách. „Na STK měříme jen přibližně pět procent z celkového počtu měření emisí. A zejména v SME je potřeba řešit pochybná měření. Protože pokud emisní technik v nějaké garáži dokáže změřit stovku aut za hodinu, je tam zjevně problém,“ uvedl.
Ministerstvo podle Kupky není spokojené s fungováním SME a STK. „Vyhodnocujeme všechna data systému ISTP (Informační systém technických prohlídek), který shromažďuje údaje z jednotlivých měřicích stanic,“ uvedl. Analýza dat podle něj ukazuje na řadu pochybení. Po jejich vyhodnocení stát přistoupí k přímému postihování chyb v minulosti i do budoucna, dodal.
Úřad připravuje také úpravu legislativy. „Povede například k ukotvení celého toho rozsahu sankcí, aby tam byla i spodní hranice,“ uvedl Kupka. Stát změnami klade důraz na respektování pravidel, dodal. „Přistoupíme také k testu spolehlivosti, kde chceme prověřit, jak funguje reálná činnost samotných stanic měření emisí a STK,“ dodal ministr.