Škola by děti měla bavit a motivovat, shoduje se řada odborníků včetně učitele a psychologa Roberta Čapka. Ten pod přezdívkou Líný učitel dlouhodobě upozorňuje na řadu chyb v českém školství. Nyní na sociálních sítích zveřejnil další, podle něj neadekvátní hodnocení, a to od pedagožky z jedné z pražských škol.
„Tak takhle se hodnotí ve 2. třídě na ZŠ Praha-Běchovice,“ upozornil na údajně neadekvátní hodnocení jedné pedagožky Čapek. Ve školním notesu žák vypisoval písmena i číslice, právě ty se učitelce tamní školy nelíbily. „Číslice se ti vůbec nepovedly. Nedal sis moc záležet,“ dostal hodnocení.
Tak takhle se hodnotí ve 2 třídě na ZŠ Praha-Běchovice. Naštěstí si tatínek nenechá takový příklad špatné hodnotící...
Posted by Líný učitel on Thursday, November 3, 2022
„Naštěstí si tatínek nenechá takový příklad špatné hodnotící práce líbit, jeho komentář je na pravé straně sešitu,“ pokračoval Čapek, který stojí na straně rodičů. Redakce CNN Prima NEWS o reakci poprosila i základní školu, ředitel však o incidentu neví a nechtěl ho dále komentovat.
Podpora, nebo demotivace?
Psycholog Čapek ale dlouhodobě zastává názor, že by se děti ve škole měly především motivovat. „Nechtělo by to této ‚učitelce‘ konečně vysvětlit, co to je podporující hodnocení a jak se má provádět?“ dotazoval se dále ve facebookovém příspěvku.
Podle Čapka tak nešlo o konstruktivní komentář. „Zejména formativní prvek hodnocení pláče – „žák si nedal moc záležet...“ To má být zpětná vazba?“ ptal se jízlivě školí psycholog na Facebooku.
Na nesprávné smýšlení českých škol upozorňuje dlouhodobě. Informoval například o případu, kdy prvňáček sice příklady vypočítal správně, spletl si ale zadání. Učitelka základní školy ho proto nekompromisně ohodnotila známkou „pět“ a test mu celý opravila červenou barvou.