V Českém zemědělství chybí 20 tisíc zaměstnanců
V českém zemědělství chybí dohromady až 20 tisíc traktoristů, dojiček nebo krmivářů. Jedná se až o pětinu všech zaměstnanců v tomto oboru. Příčinou je zejména odchod pracovníků do důchodu, místo kterých nepřichází nikdo z mladé generace.
Traktorista Jaroslav Chýla má být v důchodu už 10 let, místo toho ale stejně jako jeho další kolegové přesluhuje. Za to, že nepřicházejí mladí náhradníci, podle něj může představa malého výdělku. „Peníze jsou dost pod úrovní. Traktory jsou moderní, mají klimatizace, je v nich všechno. Ale samozřejmě vyžaduje to víc hodin práce,“ říká Chýla s tím, že šéf by měl už konečně přijmout někoho nového.
Fialová jako ostružina. Zemědělci na Vysočině pěstují zvláštní odrůdy brambor
Na fialové nebo růžové brambory Češi v supermarketu běžně nenarazí. Přesto se takové odrůdy objevují na políčkách u Havlíčkovy Borové na Vysočině. Pěstitelé se tam sjíždějí ze všech koutů republiky, aby si mezi 200 různými druhy vybrali ty nejlepší brambory, které pak nabízejí svým zákazníkům.
Jenže předseda zemědělského družstva v Nečíně Jan Koukolíček nedokáže s nedostatkem traktoristů už roky nic dělat. Když do družstva mladá krev dorazí, po pár letech nad zemědělstvím zlomí hůl.
„Není nic smutnějšího, než když si někoho tři roky vychováváme a pak nám odejde jinam,“ stěžuje si Koukolíček. Nedostatek nových traktoristů neřeší jen v Nečíně. V zemědělství chybí celkově pětina zaměstnanců. Podle Agrární komory České republiky je průměrný věk pracovníků v zemědělství kolem 50 let.
„Je to špinavá a smradlavá práce,“ říká jeden z dotázaných mladíků. „Naše zájmy jsou trochu jiné, radši bychom chtěli pracovat v sektoru služeb. Chtěl bych být ekonom,“ dodává další. „Co by tě na tom lákalo? No třeba starání se o dobytek nebo ježdění kombajnem,“ hledá pozitiva jedna z dotázaných.
V kravínech naopak chybí dojiči a dojičky, které se nejčastěji nahrazují pomocí ze zahraničí. „Máme dva zaměstnance z Ukrajiny. Jsme za ně rádi, jsou šikovní,“ říká Koukolíček. Nepříznivé vyhlídky by mohl změnit přístup školství. Malé děti v rámci výuky více jezdily na exkurze do družstev a na pole.