2. místo v soutěži SME EnterPRIZE si v kategorii SME odnáší Refork SE
Už čtvrtým rokem podporuje Generali Česká pojišťovna soutěží SME EnterPRIZE udržitelné podnikání u živnostníků, start-upů a mikro, malých i středních podniků. A my už pro letošní ročník známe všechny vítěze hlavní kategorie SME. Na druhém místě skončila společnost, která se zabývá patentovanou technologií MTI pro výrobu jednorázových příborů a nápojových brček ze 100 % biobased materiálu, bez chemické modifikace, neobsahující stopy fosilních zdrojů a bez mikroplastů. Zakladatel původně start-upové firmy Refork Josef Homola si ocenění velmi váží.
Všechno začalo myšlenkou nahradit plasty v každodenních výrobcích udržitelnějším materiálem. Na základě předchozích zkušeností s plastikářskou výrobou strávil zakladatel Josef Homola a jeho tým několik let hledáním nového řešení. V roce 2018 objevili, jak spojit dřevní moučku s přírodními látkami.
A tak se zrodila ikonická vidlička. Postupem času tým rostl a v roce 2019 založili Refork. Z dílny se přestěhovali do moderní továrny v Praze. Zdokonalili materiál a vylepšili produktovou i výrobní linku. Vidlička se rozrostla o lžíci a nůž. V listopadu 2021 otevřeli novou továrnu, aby rozšířili výrobu.
Z umístění na stříbrné pozici v prestižní soutěži má zakladatel společnosti Refork Josef Homola radost. Hned po vyhlášení výsledků letošního ročníku neskrýval ale překvapení. „Určitě jsme to nečekali. Potom, co jsem shlédnul medailonky ostatních účastníků, tak jsem si říkal, že je to velká konkurence, takže opravdu jsem nečekal, že se umístíme na takové super pozici,“ popisuje bezprostřední pocity podnikatel. „Naše produkty, které vyrábíme, jsou transparentní v tom, že jsou plně ekologické, plně kompostovatelné a nezbydou po nich žádné mikroplasty. My se neskrýváme za to, že nechceme říct, z čeho jsou vyrobené. Transparentně ukazujeme, z jakých materiálů jsou, kde je sbíráme, odkud pocházejí a co se s nimi děje,“ říká otevřeně Josef Homola.
Do letošního ročníku se přihlásilo téměř 90 firem. „Kvalita projektů byla vyšší, než byla v předešlých letech, což je určitě fajn a je zajímavé a naplňuje to radostí, když vidím, jak se udržitelnost dostává do DNA tuzemských společností,“ říká Martin Flajšar, ředitel produktového managementu podnikatelského pojištění v Generali České pojišťovně.
Podle názorů porotců vybrat ty nejlepší z nejlepších nebylo vůbec jednoduché. „Vedení společnosti Refork nás zaujalo nejen svými plně rozložitelnými produkty, ale i tím, že dokázalo svůj byznys úspěšně prodat do západoevropských a skandinávských zemí. Dále nás přesvědčilo, jak se udržitelnost promítá do jejich celého provozu, který je energeticky i materiálově úsporný a šetrně zachází s vodou,“ komentuje výsledné umístění předsedkyně poroty Helena Továrková z Nadace Veronica.
Refork plánuje expanzi do zahraničí
Soutěž je součástí aktivit, kterými Generali Česká pojišťovna aktivně přispívá v oblasti udržitelnosti už od roku 2021. Podle slov generálního ředitele Generali Česká pojišťovna je hlavní myšlenkou soutěže podpora udržitelného podnikání. „Je důležité vyzdvihnout firmy, které ve svojí strategii udržitelnost mají, ukázat tyto příklady, komunikovat je a podpořit podnikatele, aby takto přemýšleli,“ říká Roman Juráš.
Pořádání soutěže SME EnterPRIZE oceňují i porotci. „Když jsme začali s podnikáním my, tak podobné soutěže nebyly. Myslím si, že toto je prostě fajn. Lidé mají možnost dozvědět se, co se v oblasti udržitelnosti vlastně děje nového,“ vysvětluje Nina Bočková z Vysoké školy ekonomické z katedry Podnikání, která také zasedla v porotě.
Vedení společnosti Refork plánuje dál rozvíjet výrobní závod v Hostivaři. Podle Josefa Homoly je ale důležité jít dál. „Určitě plánujeme expandovat i do zahraničí, protože tam se ten náš produkt hodně líbí. Chceme samozřejmě rozvíjet další produkty a další materiály a určitě pokračujeme dál ve vývoji,“ prozradil další plány zakladatel společnosti, která skončila v soutěži SME EnterPRIZE na druhém místě.
Více o SME EnterPRIZE se dozvíte na CNN.iPrima.cz/sme-enterprize.