Nedůstojné spojení centra Prahy s Letištěm Václava Havla v Ruzyni trápí nejen obyvatele metropole desítky let. Správa železnic doufá, že se ještě během této dekády cestující svezou na největší české letiště po moderní železnici. Emoce budily takzvané střešovické tunely, proti jejichž ražení se postavili někteří obyvatelé Střešovic a Břevnova, kteří nechtěli, aby vlaky jezdily pod jejich domy.
Správa železnic předložila odborné zahraniční posudky, které jejich variantu schvalují. Počítá proto s dokončením stavby mezi lety 2028 a 2029. Proto již v rámci realizace nového spojení na letiště zrekonstruovala Negrelliho viadukt a v současné době připravuje tři úseky pro stavební povolení. Příští rok chce Správa železnic vypsat dva tendry na realizaci stavby, a to pro úseky Praha-Bubny – Výstaviště a Kladno – Kladno-Ostrovec. „Dosud stále počítáme s dokončením celé stavby v letech 2028 až 2029,“ sdělil pro CNN Prima NEWS za Správu železnic Marek Illiaš.
Nejvíce problematicky se jeví úsek mezi Hradčanskou a nádražím Veleslavín, který by měl vést tunely pod pražskými Střešovicemi. Proti zpracované dokumentaci pro územní rozhodnutí v tzv. variantě JIH se postavil Spolek za Ochranu Střešovic a Břevnova.
„Důvodem vzniku našeho spolku bylo a je zvýšení informovanosti, možnost formální komunikace k projektu jižní varianty železničního tunelu, který byl relativně nedávno představen a zasáhne nám do života, a hlavně ochrana zájmů občanů dané oblasti,“ psal vloni předseda spolku Roman Mejstřík, který je zároveň zastupitelem hnutí ANO na Praze 6, na facebookové stránce spolku.
Spolek podporoval severnější variantu, ta by podle něj sice nebyla tak hluboko, ale vedla by pod méně zastavěnou oblastí. „Hlavním pozitivem tohoto našeho návrhu je minimalizace vedení trasy pod existující zástavbou. V naší variantě je nad trasou méně domů, a i ochranné pásmo tunelů jich zahrnuje méně a míjí podstatně více i areál vojenské nemocnice. Většina trasy je vedena v nezastavěné části a pod komunikací v ulici Střešovická,“ vysvětlil Mejstřík na Facebooku.
Znalecký posudek, dává Správě železnic za pravdu
Spolek požadoval zejména znalecký posudek zahraniční autority. Později se k tomuto požadavku přidala také Městská část Praha 6, hlavní město Praha a ministerstvo dopravy. Součástí posudku mělo být posouzení čtyř variant – hloubená varianta ve stávající stopě, ražená Sever, ražená Střed, ražená Jih. Správa železnic navrhla pro zpracování posudku tři zahraniční univerzity, které jsou v oboru stavby tunelů nejznámější. Šlo o univerzity v německé Bochumi, švýcarském Curychu a rakouském Štýrském Hradci.
„K výběru univerzity v Bochumi došlo na schůzce s veřejností letos v březnu. Univerzita v Bochumi je v oboru uznávaná jako největší světová autorita na ražbu tunelů metodou TBM, která bude použita ve Střešovicích,“ vysvětlil Illiaš.
Správa železnic zveřejnila posudky na svých stránkách. „Správa železnic vyšla veřejnosti vstříc také v požadavku na zpracování posudku Českou geologickou službou a ve zpracování posudku na vibrace. Všechny doposud zpracované posudky umístila Správa železnic na web www.zeleznicenaletiste.cz, aby do podkladů mohl každý nahlédnout a byla zachována maximální transparentnost,“ uvedl Illiaš.
„Všechny dosavadní posudky říkají, že nejlepší variantou je varianta Jih. Správa železnic dopředu deklarovala, že se bude držet závěrů z kvalitních znaleckých posudků, které vlastně potvrdily řešení dokumentace pro územní rozhodnutí. Na základě jejich výstupů Správa železnic deklarovala dne 21. října 2020 na Strategické komisi Městské části Prahy 6, že se bude nadále sledovat pouze varianta Jih,“ vysvětlil. Spolek za Ochranu Střešovic a Břevnova na dotazy CNN Prima NEWS nereagoval.
„Výsledkem posouzení je preference varianty vedení trasy Jih. Na druhém místě se umístila varianta Střed. Varianta Sever je z ražených variant tunelu nejméně příznivá, zatímco hloubená varianta je celkově nejhorší, a to vzhledem k technickým obtížím a rušení obyvatel v sousedství trasy,“ píše se v posudku.