Vysokorychlostní vážení
Příští rok na jaře začne na zrekonstruovaném úseku dálnice D1 na Vysočině fungovat vysokorychlostní vážení nákladních aut. Senzory vah jsou pod povrchem vozovky v obou směrech u Kozlova na Jihlavsku. Zjištěné přestupky má řešit jihlavský magistrát, jeho úředníci se ale kvůli tomu obávají enormního nárůstu agendy.
Utržené krajnice, rozbité silnice, vyjeté koleje, ale i dlouhá brzdná dráha. Takové problémy způsobují na silnicích přetížené kamiony. K jejich omezení mají přispět od příštího roku vysokorychlostní váhy, které budou nákladní vozy na D1 vážit přímo za jízdy.
„Samotné nízkorychlostní kontrolní vážení, které probíhá nahodile v omezeném časovém okně, je samo o sobě málo efektivní. Naproti tomu systém vysokorychlostního vážení funguje nepřetržitě, a to i v noci,“ popsal tiskový mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký. Podobná váha byla před šesti lety instalována na silnici druhé třídy u Velkého Meziříčí.
Řidič si vysokorychlostní váhy vůbec nemusí všimnout. Představit si ji lze jako portál, na kterém jsou umístěny kamery. Senzory pro vážení náprav jsou umístěny dole, pod povrchem vozovky.
Jihlavský magistrát, který bude řešit přestupky z nové dálniční váhy, očekává, že se počet prohřešků mnohonásobně zvýší. Očekávají jich až dvě stovky denně. Podle poslance a jihlavského radního pro dopravu Jaroslava Vymazala (ODS) by to znamenalo najmout sedmdesát nových zaměstnanců, kteří by řešili jenom tuto agendu. „To je asi nereálné. A navíc odbor dopravy pro to nemá prostory a vybavení,“ popsal.
Vymazal v ústní interpelaci ve Sněmovně dokonce vyzval ministra dopravy Karla Havlíčka (ANO), aby jeho ministerstvo situaci začalo řešit. Resort se ale nevyjádřil.
Nové váhy na dálnici u Kozlova musí ještě projít kalibrací a metrologickým ověřením. Poté budou fungovat ve zkušebním provozu. Ostré spuštění by mělo přijít na jaře příštího roku.