Výstavba Gigafactory u Plzně: Navzdory vládnímu prohlášení provádí geologové průzkumné vrty

Plán výstavby Gigafactory v Líních na Plzeňsku je třaskavým tématem. Ministerstvo průmyslu a obchodu loni ujišťovalo, že dokud nebude jasné, zda Volkswagen továrnu na baterie do aut v Česku postaví, nebudou se na letišti provádět žádné práce. Navzdory tomu tam nyní němečtí geologové dělají průzkumné vrty.

Hloubková sonda se na letišti v Líních zavrtává do země. Němečtí geologové postupují z místa na místo. Problém nastává, když chtějí vrtat v takzvaném ochranném pásmu, kde by mohli ohrozit vrtulníky leteckých záchranářů, kteří odsud startují 24 hodin denně. Na místo okamžitě přijíždí vojenští policisté, ale také zástupce ministerstva průmyslu.

Celkem by se mělo dělat asi sedm desítek vrtů. Po několikahodinovém vyjednávání došlo k dohodě, v jakém rozsahu a kde bude možné vrtat. „Nepřistoupil jsem na požadavek, abychom automaticky povolili veškeré vrty,“ vzkázal jednatel Plane Station Pilsen a zástupce provozovatele Petr Kutný.

To znamená, že správce letiště na ranvej a do její těsné blízkosti geology zatím nepustí. „Pokud jsou nějaké sporné záležitosti, budou řešeny po vzájemné dohodě, podle podmínek, které stanoví zákon o civilním letectví,“ doplnil projektový manažer pro stavbu Gigafactory Hynek Brom.

Sondy začali němečtí geologové dělat na letišti v Líních i v nočních hodinách. „Z hlediska leteckého provozu, který tam probíhá, to není úplně ideální. Ale další dva týdny to zkrátka vydržíme,“ konstatoval mluvčí generálního štábu Ivo Zelinka. Zástupce aeroklubů Michal Švihla nechápe, proč se geologické vrty dělají.

Alternativu vláda nenabídla

„Podle prohlášení vlády, které bylo zveřejněno na podzim, se do rozhodnutí firmy Volkswagen na letišti nemělo kopnout do země,“ zdůraznil. Geologové už mohli udělat pět vrtů, které jsou v ochranném pásmu letiště jižně od ranveje. „Podle Broma se nebude vrtat do dráhy. Pořád se ještě uvažuje o tom, že se dráha nesmí zničit pro případ, že by Gigafactory nevznikla,“ podotkl starosta Dobřan Martin Sobotka.

Vláda zatím nenabídla aeroklubům náhradu, kam by se mohly přesunout. Ty tvrdí, že jiné letiště pro jejich potřeby v Česku prakticky neexistuje. „Letecký provoz je jeden z důležitých momentů i pro mě jako ministra dopravy. Opravdu se tím zabýváme a řešíme, kde bychom mohli nabídnout alternativu,“ dodal ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Volkswagen by měl v prvním čtvrtletí tohoto roku rozhodnout, kde továrnu na baterie postaví.

Tagy:
Volkswagen letiště výstavba Plzeň ODS kritika Plzeňský kraj plán Martin Kupka Česko alternativa geolog Gigafactory Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky Martin Sobotka Hynek Brom