Nejstarší česká dálnice čeká dlouhé dekády na své dokončení. Přestože zbývá dostavět pouhých 10 kilometrů D1 kolem Přerova, řidiči se z Prahy do Ostravy po celé její délce jen tak nesvezou. Krajský úřad Olomouckého kraje totiž rozhodl, že stavební povolení pro některé malé objekty související s touto stavbou nemůže řešit přerovský magistrát, ale on sám. A to znamená další zdržení.
Řízení tak bude nově probíhat na stavebním úřadu olomouckého magistrátu. Informoval o tom Olomoucký deník. Kvůli rozhodnutí olomouckého krajského úřadu, který před tím znovu potvrdil změnu územního rozhodnutí na stavbu posledního úseku dálnice D1 u Přerova, padaly žaloby. Stalo se tak na popud Dětí Země.
Ředitelství silnic a dálnic v lednu zahájilo výběrové řízení na stavbu tohoto úseku D1 a zároveň požádalo o vydání stavebního povolení, které bylo nakonec uděleno v pátek.
📑STAVEBNÍ POVOLENÍ NA D1 ŘÍKOVICE - PŘEROV | Na Ministerstvu dopravy jsme dnes vydali stavební povolení📑 na poslední...
Posted by Ministerstvo dopravy on Friday, July 30, 2021
Změnu územního rozhodnutí na D1 mezi Přerovem a Říkovicemi předloni povolil stavební odbor olomouckého magistrátu, proti tomu bylo ale podáno devět odvolání. Krajský úřad loni odvoláním nevyhověl a změnu potvrdil. Následovalo několik žalob, které podaly i spolky Děti Země a Krajina Dluhonice.
Jak covid změnil chování v dopravě. Češi cestují více než na jaře, ale ztráty jsou velké
Pandemie nemoci COVID-19 ovlivnila nejen dovolenkové, ale i každodenní cestování. Lidé znatelně méně volí hromadnou dopravu, což vede také k omezování spojů. Například České dráhy (ČD) hlásí úbytek cestujících o polovinu, podobně hovoří také zástupci pražského dopravního podniku. Výzkumníci se proto zabývají otázkou, jak současný stav ovlivní cestování do budoucna.
Soud rozhodnutí krajského úřadu loni na podzim zrušil, v polovině dubna hejtmanství změnu územního rozhodnutí potvrdilo. Krajský úřad v novém verdiktu doplnil několik podmínek, které se týkají zejména vodních toků v okolí chystaného úseku D1 a zimní údržby.
D1 se staví od roku 1938
Stavba dálnice D1 byla schválena již 4. listopadu 1938 a předpokládala dálniční propojení Prahy a Podkarpatské Rusi. Se stavbou se začalo 2. května 1939, ale práce byly přerušeny válkou. Po konfliktu byla stavba v omezeném rozsahu obnovena, v roce 1950 však byla opět zastavena. Po jejím dalším obnovení v roce 1967 se počítalo s tím, že dálnice povede na Slovensko a končit bude na hraničním přechodu Starý Hrozenkov.
Po rozpadu federace byla trasa D1 odkloněna od Brna na Ostravu s ukončením u Lipníka nad Bečvou. Poslední změnou bylo rozhodnutí, že se v D1 změní i budovaná D47, která spojila Lipník nad Bečvou s Ostravou a polskou hranicí. Celkem stále ještě nedokončená D1 bude měřit 376 kilometrů, z čehož zbývá dokončit deset km právě v úseku Říkovice-Přerov.
Bývalý ministr dopravy za ANO Antonín Prachař, který v Přerově žije, však dlouhodobě tvrdí, že dostavba dálnice může trvat klidně i 30 let. „Termín je naprosto nereálný. Pan Ježík za spolek Krajina Dluhonice prohlásil, že bude bojovat, tj. odvolávat se ve všech etapách procesu získání aktualizace UR a SP. Výjimka z EK na EIA skončí na podzim 2021, kdy stavba musí být zahájena,“ řekl Prachař vloni.