Z Prahy do Ostravy po D1? Ještě dlouho ne. Dostavba posledního úseku se opět zpožďuje


Nejstarší česká dálnice čeká dlouhé dekády na své dokončení. Přestože zbývá dostavět pouhých 10 kilometrů D1 kolem Přerova, řidiči se z Prahy do Ostravy po celé její délce jen tak nesvezou. Krajský úřad Olomouckého kraje totiž rozhodl, že stavební povolení pro některé malé objekty související s touto stavbou nemůže řešit přerovský magistrát, ale on sám. A to znamená další zdržení.

Řízení tak bude nově probíhat na stavebním úřadu olomouckého magistrátu. Informoval o tom Olomoucký deník. Kvůli rozhodnutí olomouckého krajského úřadu, který před tím znovu potvrdil změnu územního rozhodnutí na stavbu posledního úseku dálnice D1 u Přerova, padaly žaloby. Stalo se tak na popud Dětí Země.

Ředitelství silnic a dálnic v lednu zahájilo výběrové řízení na stavbu tohoto úseku D1 a zároveň požádalo o vydání stavebního povolení, které bylo nakonec uděleno v pátek.

📑STAVEBNÍ POVOLENÍ NA D1 ŘÍKOVICE - PŘEROV | Na Ministerstvu dopravy jsme dnes vydali stavební povolení📑 na poslední...

Posted by Ministerstvo dopravy on Friday, July 30, 2021

Změnu územního rozhodnutí na D1 mezi Přerovem a Říkovicemi předloni povolil stavební odbor olomouckého magistrátu, proti tomu bylo ale podáno devět odvolání. Krajský úřad loni odvoláním nevyhověl a změnu potvrdil. Následovalo několik žalob, které podaly i spolky Děti Země a Krajina Dluhonice.

Soud rozhodnutí krajského úřadu loni na podzim zrušil, v polovině dubna hejtmanství změnu územního rozhodnutí potvrdilo. Krajský úřad v novém verdiktu doplnil několik podmínek, které se týkají zejména vodních toků v okolí chystaného úseku D1 a zimní údržby.

D1 se staví od roku 1938

Stavba dálnice D1 byla schválena již 4. listopadu 1938 a předpokládala dálniční propojení Prahy a Podkarpatské Rusi. Se stavbou se začalo 2. května 1939, ale práce byly přerušeny válkou. Po konfliktu byla stavba v omezeném rozsahu obnovena, v roce 1950 však byla opět zastavena. Po jejím dalším obnovení v roce 1967 se počítalo s tím, že dálnice povede na Slovensko a končit bude na hraničním přechodu Starý Hrozenkov.

Po rozpadu federace byla trasa D1 odkloněna od Brna na Ostravu s ukončením u Lipníka nad Bečvou. Poslední změnou bylo rozhodnutí, že se v D1 změní i budovaná D47, která spojila Lipník nad Bečvou s Ostravou a polskou hranicí. Celkem stále ještě nedokončená D1 bude měřit 376 kilometrů, z čehož zbývá dokončit deset km právě v úseku Říkovice-Přerov.

Bývalý ministr dopravy za ANO Antonín Prachař, který v Přerově žije, však dlouhodobě tvrdí, že dostavba dálnice může trvat klidně i 30 let. „Termín je naprosto nereálný. Pan Ježík za spolek Krajina Dluhonice prohlásil, že bude bojovat, tj. odvolávat se ve všech etapách procesu získání aktualizace UR a SP. Výjimka z EK na EIA skončí na podzim 2021, kdy stavba musí být zahájena,“ řekl Prachař vloni.