Z Prahy do Ostravy po D1? Ještě dlouho ne. Dostavba posledního úseku se opět zpožďuje

Nejstarší česká dálnice si ještě na dokončení počká. Zdroj: Ministerstvo dopravy
Nejstarší česká dálnice čeká dlouhé dekády na své dokončení. Přestože zbývá dostavět pouhých 10 kilometrů D1 kolem Přerova, řidiči se z Prahy do Ostravy po celé její délce jen tak nesvezou. Krajský úřad Olomouckého kraje totiž rozhodl, že stavební povolení pro některé malé objekty související s touto stavbou nemůže řešit přerovský magistrát, ale on sám. A to znamená další zdržení.
Řízení tak bude nově probíhat na stavebním úřadu olomouckého magistrátu. Informoval o tom Olomoucký deník. Kvůli rozhodnutí olomouckého krajského úřadu, který před tím znovu potvrdil změnu územního rozhodnutí na stavbu posledního úseku dálnice D1 u Přerova, padaly žaloby. Stalo se tak na popud Dětí Země.
Ředitelství silnic a dálnic v lednu zahájilo výběrové řízení na stavbu tohoto úseku D1 a zároveň požádalo o vydání stavebního povolení, které bylo nakonec uděleno v pátek.
Změnu územního rozhodnutí na D1 mezi Přerovem a Říkovicemi předloni povolil stavební odbor olomouckého magistrátu, proti tomu bylo ale podáno devět odvolání. Krajský úřad loni odvoláním nevyhověl a změnu potvrdil. Následovalo několik žalob, které podaly i spolky Děti Země a Krajina Dluhonice.
Čtěte také

Soud rozhodnutí krajského úřadu loni na podzim zrušil, v polovině dubna hejtmanství změnu územního rozhodnutí potvrdilo. Krajský úřad v novém verdiktu doplnil několik podmínek, které se týkají zejména vodních toků v okolí chystaného úseku D1 a zimní údržby.
D1 se staví od roku 1938
Stavba dálnice D1 byla schválena již 4. listopadu 1938 a předpokládala dálniční propojení Prahy a Podkarpatské Rusi. Se stavbou se začalo 2. května 1939, ale práce byly přerušeny válkou. Po konfliktu byla stavba v omezeném rozsahu obnovena, v roce 1950 však byla opět zastavena. Po jejím dalším obnovení v roce 1967 se počítalo s tím, že dálnice povede na Slovensko a končit bude na hraničním přechodu Starý Hrozenkov.
Po rozpadu federace byla trasa D1 odkloněna od Brna na Ostravu s ukončením u Lipníka nad Bečvou. Poslední změnou bylo rozhodnutí, že se v D1 změní i budovaná D47, která spojila Lipník nad Bečvou s Ostravou a polskou hranicí. Celkem stále ještě nedokončená D1 bude měřit 376 kilometrů, z čehož zbývá dokončit deset km právě v úseku Říkovice-Přerov.
Bývalý ministr dopravy za ANO Antonín Prachař, který v Přerově žije, však dlouhodobě tvrdí, že dostavba dálnice může trvat klidně i 30 let. „Termín je naprosto nereálný. Pan Ježík za spolek Krajina Dluhonice prohlásil, že bude bojovat, tj. odvolávat se ve všech etapách procesu získání aktualizace UR a SP. Výjimka z EK na EIA skončí na podzim 2021, kdy stavba musí být zahájena,“ řekl Prachař vloni.
Čtěte také


Milion chvilek se chystá na volby: Mobilizace, letáky a akce v Praze. Vyrazí znovu do ulic?

Cizinec se po dálnici řítil rychlostí téměř 200 km/h. V autě měl dvouleté dítě a novorozence

Putin je v úzkých. Trump chce konec války na Ukrajině už v září kvůli Nobelovce, říká Fištejn

Začala instalace značek dovolujících rychlost 150 km/h. Víme, kde budou a jak fungují

Hledá se místo pro mírový summit. Putin a Zelenskyj se mohou potkat u Trumpova podporovatele

Nebezpečné žně: Pro motorkáře je obilí na cestě jako led, po smyku museli do nemocnice tři lidé

Zavleče Trump USA do války na Ukrajině? Může zajít příliš daleko, bojí se část republikánů

Pes v rozpáleném autě? Majitel může dostat vysokou pokutu. Za týrání zvířat hrozí i vězení

Česko hledá premiéra: Sledujte volební servis CNN Prima NEWS. Vše, co potřebujete vědět