Z Prahy do Ostravy autem za 2,5 hodiny. Doprava v Česku se zásadně změní, slibuje Mátl

Doprava v Česku se za pár let zásadně promění. Důvodem bude především dostavba dálnice D35 mezi Hradcem Králové a Mohelnicí, která vytvoří alternativu přetížené D1. Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl nastínil, co to s cestováním po Česku udělá. Zatímco především Brňáci si oddechnou, v jiných částech republiky dojde naopak ke zhuštění dopravy. Zásadní posun v poslední době nastal také kolem přípravy Pražského okruhu či středočeské D3.

D35 rychleji, než se čekalo

Přestože se původně nemělo na důležitou spojnici z Čech na Moravu mezi Hradcem Králové a Mohelnicí letos ani sáhnout, změnilo ŘSD plány a letos se rozestaví tři další úseky. V letech 2026 a 2027 by tak měla být dálnice takřka hotová. Zbývat už budou pouze poslední části, které se otevřou v roce 2029.

ČTĚTE TAKÉ: ANKETA: Sdílené koloběžky to mají nahnuté také v Praze. Přáli byste si, aby vymizely z ulic?

„Podle toho, jak je to dnes nastavené, jsem přesvědčen, že do roku 2030 budeme jezdit po celé dálnici D35 mezi Hradcem Králové a Mohelnicí,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl v podcastu.

Dálnice pak změní dopravu v celé České republice. „Bude to zásadní odlehčení dálnice D1 a brněnské aglomerace. Na druhou stranu to ale přinese nárůst dopravy do míst, kde dnes není tak silná, jako je dálnice D11, proto už dnes připravujeme zkapacitnění dálnice od Prahy až po Poděbrady na šestipruh,“ sdělil ředitel. Cesta z Prahy do Ostravy by pak podle ŘSD mohla být autem zvládnutelná za dvě a půl hodiny.

Pražský okruh

Jako jednu z priorit má současná vláda dostavbu Pražského okruhu. „To, že pro Prahu není dokončený vnitřní a vnější okruh, způsobuje v životě Pražanů každodenní problémy. Tady nejde jenom o splnění nějakého vládního úkolu. Za touto stavbou stojí reálně zlepšení života pro desítky až stovky tisíc Pražanů,“ řekl Martin Kupka ve svém dřívějším rozhovoru pro CNN Prima NEWS. Nutnost dostavby potvrdily také výsledky sčítání dopravy.

Právě v přípravě dálnice D0 došlo v posledních dnech k výraznému posunu. Nejvyšší správní soud (NSS) zamítl kasační stížnost několika samospráv, které bojovaly proti části plánovaného okruhu v úseku od Ruzyně po Satalice. „Padla jedna z překážek pro stavbu Pražského okruhu, který hlavní město tolik potřebuje. Je to sice jen dílčí krok, ale každý pozitivní posun ke zklidnění dopravy ve vnitřní Praze je dobrá zpráva,“ komentoval odblokování situace pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

Středočeská D3

Přestože v jižních Čechách probíhá intenzivní výstavba dálnice D3 a v příštím roce by se mělo zprovoznit 28 kilometrů u Českých Budějovic, tak středočeská část přes Posázaví je stále v nedohlednu. I zde však došlo k zajímavému posunu. Část stavby totiž posvětí pražský magistrát a tím se urychlí proces schvalování kontroverzních úseků.

Díky přesunu pravomocí by se totiž nemusely začít všechny středočeské úseky budovat současně, až se vyřeší všechny problémy. „Proto mě nesmírně těší, že rozhodnutím ministerstva dopravy došlo k přesunu územního řízení pro dva nejjižnější úseky dálnice z Nové Hospody (Mezna) do Václavic ze systémově podjatého středočeského krajského úřadu na pražský magistrát,“ napsal na Facebooku poslanec TOP 09 Jiří Slavík. „Není na co čekat a pokud se na severu nepodaří zpoždění dohnat, neměl bych nejmenší problém zahájit výstavbu právě od jihu,“ dodal.

Dokončení dálniční sítě

Základní dálniční síť v Česku by měla být hotová do roku 2033, jak ve čtvrtek novinářům oznámil ministr dopravy Martin Kupka. Během letošního roku proto chce na vládě projednat výhled výstavby dopravní infrastruktury na příštích deset let, který bude obsahovat plány jednotlivých staveb i jejich financování. V současnosti je v provozu 1 363 kilometrů dálnic, ke kompletní dálniční síti zbývá dostavět ještě zhruba 700 kilometrů.

STAVEBNÍ SEZONA SE ROZBÍHÁ NAPLNO🛣 S příchodem jarních měsíců se naplno rozbíhá cvrkot na stavbách nových dálnic a silnic I. třídy. Mírná zima nám přála a aktuálně je ve výstavbě rekordních 265,2 kilometrů, konkrétně 158 kilometrů dálnic a 107,2 kilometrů silnic I. třídy.🏗 Tím to ale samozřejmě nekončí a letos jich zase pořádný kus přidáme. V letošním roce se zahájí celkem 123,6 km dálnic a silnic I. třídy💪 Mezi nejdůležitější stavby patří: ➡️ D11 z Trutnova na státní hranici. ➡️ Další úseky D35 (D35 Hořice – Sadová, D35 Vysoké Mýto – Džbánov, D35, Janov – Opatovec a D35 tunel Homole). ➡️ Dva úseky D6 (Hořovičky a Hořesedly) ke Karlovým Varům. ➡️ Poslední zbývající úseky dálnice D3 směrem k rakouským hranicím. ➡️ Další úsek Velkého městského okruhu v Brně. Tohle všechno již brzy na vlastní volant pocítí i řidiči.🚘 Díky vysoké rozestavěnosti se do konce roku 2024 otevře 133,5 kilometrů nových dálnic❗️ Znovu tím dokazujeme, že výstavba doposud chybějící dopravní infrastruktury je pro naši vládu 🔝 priorita. Jedná se totiž o významnou investici do naší ekonomiky a rozvoje regionů napříč celou republikou. Ve vysokém tempu výstavby tak chceme pokračovat i v dalších letech.

Posted by Ministerstvo dopravy on Thursday, April 6, 2023

„Těch deset let by mělo přinést České republice významný skok v dokončení základní dálniční sítě, aby se v roce 2033 motoristé mohli svézt po kompletně dokončené základní dálniční síti,“ řekl ministr. Do tohoto termínu by se podle něj měly dokončit mimo jiné i zmíněné projekty, jako je například středočeská část dálnice D3 nebo Pražský okruh. „To jsou naše zásadní priority,“ zdůraznil ministr.

Tagy: