Všechny doplněné souhlásky správně, pouze pár chyb v určování sloves. I přesto dostal žák druhé třídy za cvičení nejhorší možnou známku. K podivuhodnému rozhodnutí učitelky českého jazyka mělo dojít v jedné ze základních škol v Letňanech. Příspěvek, s nímž přišel rovněž učitel a popularizátor pedagogiky, vzbudil na sociálních sítích ihned vlnu kritiky. Rodiče nad krokem člena sboru kroutí hlavou a označují takové jednání za katastrofu či masakr. Na hodnocení přitažené za vlasy upozornil rovněž web deníku Blesk.
„Jeden z úkolů rodiče je, aby svému dítěti ukázal, že pod postelí nežijí strašidla. Jenomže co má rodič dělat, když příšera čeká ve škole, převlečená za učitelku?“ ptá se Robert Čapek, popularizátor pedagogiky vystupující na sítích pod přezdívkou Líný učitel, který záležitost zveřejnil na svém účtu.
ČTĚTE TAKÉ: Kam s dětmi? Nové školy vznikají pomalu, papírování trvá i deset let. Výstavba pak dva roky
Podle něj je v letňanské základní škole nejspíše normální trestat děti rovnou pětkou, a to dokonce nikoliv za chyby v hlavním zadání. Krok učitelky označil rovnou za antipedagogický a upozornil na to, že ani jednání se samotnou pedagožkou či ředitelkou vzdělávacího zařízení nevede k žádné změně.
Jeden z úkolů rodiče je, aby svému dítěti ukázal, že pod postelí nežijí strašidla. Jenomže co má rodič dělat, když...
Posted by Líný učitel on Tuesday, September 12, 2023
Chlapec, jehož chuť do učení se tímto výsledkem nejspíše nijak nezlepšila, byl prý v minulosti podobně hodnocen již několikrát. „Rodiče předchozí situace několikrát řešili s třídní učitelkou i s paní ředitelkou. Paní ředitelka by si prý přála jiný přístup učitelky, ale ta si stála za svým,“ sdělila webu Blesk jedna z členek učitelského sboru školy Markéta Zelená.
Ta by prý situaci řešila zcela jinak. „Osobně bych za toto cvičení dala nejhorší známku 2, možná rozdělila na dvě známky: 1 z určování párových souhlásek, 2 za slovesa,“ dodala s tím, že je nutné přihlédnout k tomu, že rozpoznávání sloves od jiných slovních druhů se děti učí až ke konci druhé třídy.
Navíc se jednalo o cvičení v pracovním sešitě, nikoliv druh písemného testu. Pětka za takových okolností by podle ní „těžko vedla k něčemu pozitivnímu“.
Masakr, říkají o hodnocení rodiče
Uživatelé sociálních sítí pak v komentářích pod příspěvkem nenechali na zmíněné učitelce nit suchou. „Paní učitelka je z konce prázdnin asi hodně frustrovaná,“ stojí v jednom komentáři. „To je mazec. Jako rodič bych byla hodně nepříjemná, kdyby mi toto druháček donesl.“
„Paní učitelka oznámkovala sebe, tedy jak látku dítěti dokázala vysvětlit,“ uvedla jedna z komentujících a vypíchla, že taková známka nevypovídá o schopnostech žáka, nýbrž samotného učitele. Mnoho rodičů s podobnými zkušenostmi označuje tento postup za katastrofu, masakr či šílenost.
„Tak tohle je opravdu šílenost,“ uvedla další z uživatelek, jež má podle svých slov dlouholetou pedagogickou praxi. „Žáček má vše správně, a že označil navíc ke slovesům i čtyři jiné slovní druhy? To se snad dalo druhákovi vysvětlit, ne ho trestat pětkou,“ je přesvědčena.
Jiní komentující vyzdvihují skutečnost, že žák základní školy má převážnou většinu odpovědí správně, a podle tabulek procentuálního hodnocení by tak měl dostat maximálně dvojku. „Asi jedinou obranou v této škole zbývá písemné hodnocení. Chápu, že je to pro učitele občas zatěžující, ale tohle je fakt na ránu,“ stojí v komentáři.
Dalším je malého žáka za takové zhodnocení líto. Podle nich si učitelka na dítěti pouze „léčí mindráky“.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Chybějící místa na školách? Je to mnohem horší než na papíře, přiznávají starostové