Největší tramvajový tunel v Česku je rok před dokončením
Nejdelšímu tramvajovému tunelu v Česku schází do dokončení rok. Obyvatelům brněnského sídliště, pod nímž se hloubí, by se už zanedlouho mělo ulevit. Štáb CNN Prima NEWS měl možnost podívat se přímo do nitra stavby, kterou Brňané označují za své krátké metro.
Z jedné části brněnského sídliště Starý Lískovec je už dva roky kvůli stavbě unikátního tramvajového tunelu staveniště. Dělníci kopou lidem doslova pod domy. „Je to katastrofa, ale nedá se nic dělat, to se musí přežít,“ řekl CNN Prima NEWS jeden z místních obyvatel. Podle dalšího stavba komplikuje život lidem nejen hlukem, ale i prašností. „Dceři kopou pod okny, je to hlučné a prašné. Jsou z toho nešťastní,“ podotkl.
KOMENTÁŘ: Volným krokem jsem předešel tramvaje a auta. Video z dopravního pekla v Praze
Dopravní peklo v Praze! Fakt. Silnice rozkopané jak Berlín, kolony aut delší než fronta před Primarkem. Navíc máme před volbami, takže je kvůli tomu ještě veseleji než obvykle. Aby ne, když je chůze rychlejší než jízda autem nebo jindy vychvalovanou pražskou veřejnou dopravou. Sám jsem si to zkusil. Nevěříte? Podívejte se na video.
I přes současné problémy se však lidé těší, až bude stavba dokončena. „Určitě šalinu využiji,“ řekl v anketě další z oslovených lidí. Tunel pod sídlištěm je nyní už proražen celý a štáb CNN Prima NEWS se exkluzivně mohl podívat do prostor, kterými v budoucnu povedou koleje.
„Celkem jsme museli odtěžit zhruba 160 tisíc tun zeminy. Je to udělané na průjezdný profil tramvajových tratí – tedy asi 4,4 metru do výšky a kolem 10 metrů do šířky,“ řekl Vilém Huryta, ředitel firmy, která tunel buduje. Na stavbě se začalo pracoval v říjnu 2019, ve stejném období loni už byla první část tunelu zastropená.
Veškeré hrubé práce skončí již letos. Následně tunel čeká instalace zabezpečení, výhybek, trakce nebo kamer a osvětlení. To vše se musí na dálku spojit s dispečinkem.
Z centra jen za 15 minut
„Obyvatelům okolních domů by se tak mělo postupně ulevovat, protože většina prací se nyní soustředí do tunelu. V příštím roce už by práce neměly být tak hlučné,“ potvrdila mluvčí Dopravního podniku města Brno Hana Tomaštíková.
Tramvajový tunel spojí Starý Lískovec a Bohunice, kde se nachází univerzitní kampus a fakultní nemocnice, do nichž denně zamíří přes 40 tisíc lidí. V budoucnosti jim to bude trvat z centra jen patnáct minut, a to to díky přímé cestě bez křižovatek, které dopravu zpomalují. Místní s nadsázkou prohlašují, že se konečně dočkají svého prvního metra. To však bude jen 600 metrů dlouhé.
Stavba za téměř 1,5 miliardy korun musí být hotová příští rok na podzim – nejen kvůli dodržení termínů, ale také proto, že už je datum otevření vyraženo přímo do betonu na vjezdu do tunelu.