Praha zpoplatní vjezd do centra
Praha od začátku příštího roku zavede zpoplatnění vjezdu do některých částí centra. Informaci uvedl na sociálních sítích vedoucí odboru dopravy Prahy 14 Petr Vomáčka. Za vjezd na vybrané komunikace v historickém jádru hlavního města by řidiči měli zaplatit 200 korun. Opatření by se mělo týkat například oblasti památkové zóny Malé Strany či u Smetanova nábřeží. Podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) by to mělo zamezit například zpožďování tramvají v těchto místech. Mluvčí Ústředního automotoklubu ČR Igor Sirota ve vysílání CNN Prima NEWS zpochybnil, zda takový krok přichází ve vhodnou dobu – tedy ještě před dokončením zásadních dopravních staveb v metropoli.
„Praha 1 ve spolupráci s Magistrátem hlavního města Prahy hodlá od 1. ledna 2024 zavést mýtné. Mělo by zasáhnout celou oblast Prahy 1 mimo magistrálu a cena bude stanovena jen za celodenní průjezd ve výši 200 korun. Poplatek se bude kontrolovat speciálními vozy podobnými těm na zóny placeného stání. O způsobu platby i výjimkách zatím není rozhodnuto,“ napsal na Facebooku Vomáčka.
Mluvčí Ústředního automotoklubu ČR Sirota ve vysílání CNN Prima NEWS konstatoval, že k obdobnému kroku již dříve přistoupila všechna velká evropská města. „Zná to Paříž, Brusel nebo Londýn. Nemůže se tomu tedy vyhnout ani Praha. Otázkou však je, zda je takové rozhodnutí správné v okamžiku, kdy není dokončen pražský okruh a další zásadní dopravní stavby,“ uvedl.
Zároveň konstatoval, že zavedení mýtného sice bude mít nepochybně odrazující účinek na řidiče, ale bity na tom budou ostatní části metropole. „Velmi silně zvýšení dopravní zátěže pocítí v Praze 2 nebo Praze 6,“ upřesnil. Výjimku z mýtného by podle něj rozhodně měly mít tři skupiny subjektů: obyvatelé s trvalým pobytem, firmy se sídlem v Praze 1 a podniky s provozovnami v centru. Další otázkou může být zásobování.
Inspirace v Karlových Varech
Téma zpoplatnění vjezdu do centra není novinkou. Již na jaře redakci CNN Prima NEWS o tomto možném kroku informovala. „Prohlašujeme, že máme zájem o zklidnění dopravy a úpravy zásad užití místní komunikace nebo jejích určených úseků k stání na území městské části Praha 1 v Pražské památkové rezervaci. Preferovaným řešením je iniciovat vydání vyhlášky hl. města Prahy, která stanoví poplatek za povolení k vjezdu motorových vozidel do vybraných částí městské části Praha 1,“ psali v memorandu zastupitelé Prahy 1.
Jak redakci již tehdy sdělil radní Prahy 1 pro dopravu Vojtěch Ryvola (ANO), zastupitelé krokem chtějí docílit toho, aby si lidé – kteří se chtějí jenom kochat – cestu autem do centra rozmysleli. „Zpoplatnění by se mělo týkat Smetanova nábřeží, přilehlé Divadelní a na Malé Straně Karmelitské, ale jenom po americkou ambasádu. Cena za průjezd by měla být 200 korun,“ avizoval již v květnu.
Zároveň bude podle Ryvoly nutné omezit průjezd jen pro rezidenty v ulicích Jilská, Karolíny Světlé a Betlémská, aby se tranzitní doprava nepřesunula tam.
Nápad kvitoval například bývalý primátor Hřib. „Inspiraci má toto opatření v Karlových Varech. V tomto krajském městě je už zpoplatněný vjezd do turistického centra několik let a opatření nezpůsobuje žádné problémy. Pro rezidenty je samozřejmě vjezd zdarma,“ vysvětlil před několika měsíci pro CNN Prima NEWS. Avizovaný krok se však nelíbí dalším městským částem, na něž by opatření mohla dopadnout, jak již nastínil Sirota.
Celý rozhovor se zástupcem Ústředního automotoklubu ČR si můžete pustit ve videu níže: