360°, Pavel Žáček, Ondřej Lochman, Jaroslava Pokorná Jermanová, Radek Koten - 6.6. v 21:40
Vlaková trať v Pardubicích nebyla bez zabezpečovacího systému. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) to zdůraznil v pořadu 360° na CNN Prima NEWS. Odmítl nařčení, že tragická nehoda dvou vlaků byla způsobena absencí bezpečnostního systému ETCS. Doplnil, že obdobné systémy fungují i jinde na trati.
Na vlakové trati měl podle ministra dopravy fungovat staniční zabezpečovač. „Evropský zabezpečovač ETCS bude jako jediný schopen podobným událostem předcházet, protože zahrnuje jak traťovou část zabezpečení, tak palubní v hnacích vozidlech. Při možném střetu spustí brzdné systémy. Takový systém tady ale zatím nemáme, teprve se zavádí,“ řekl Kupka v pořadu 360° na CNN Prima NEWS.
ČTĚTE TAKÉ: Jsme připraveni odškodnit cestující po srážce vlaků, říká Jančura. Pozůstalým vyjádřil soustrast
Staniční zabezpečení nicméně podle ministra fungovalo. Dodal, že strojvedoucí má informaci o stavu návěstidla před sebou, vepředu ve své kabině, ve stanicích je to ale složitější. „Jsou tam výhybky, které to kódování, které přenáší signál, komplikují a mohlo by docházet k chybám. Ve stanicích, kde se provádí modernizace, jako nádraží v Pardubicích, se v době práce zabezpečení vypíná, zároveň se ale snižuje rychlost,“ vysvětlil Kupka.
Svědci srážky vlaků v Pardubicích: Strašná rána a pak děsivé ticho. Tragédii zachytila kamera
Tragickou nehodu osobního a nákladního vlaku, ke které došlo v Pardubicích ve středu pozdě večer, zachytila kamera. Cestující i místní svědci popisují strašlivou ránu a následné absolutní ticho, které panovalo na místě nehody krátce po střetu.
Podle ministra tak není možné říct, že nefungovalo žádné zabezpečení. Zavedené měly být provozní podmínky, aby k obdobným nehodám nedošlo. Režim je v současné době na podobných stanicích, kde se modernizace provádí. „Kdybychom neměli taková stadia, nikdy bychom nemohli přejít na nový režim, který přinese lepší zabezpečení,“ zdůraznil Kupka.
Pardubice jsou v tomto režimu už více než tři roky od začátku modernizace a podobně funguje celá řada jiných stanic v České republice. Zabezpečení by normálně měl zajišťovat tzv. návěšťový opakovač, díky kterému strojvedoucí ve své kabině vidí i barvu návěstidla, které je před ním. „Ten tam není teď zavedený. Zdůrazňuji ale, že se jedná pouze o informaci, není to zabezpečení, které by umožnilo zastavení vlaku,“ popsal Kupka. Doplnil, že jen na 2 500 kilometrech českých železnic je návěšťový opakovač, který přenáší barvu nebo návěšť a její stav.
Pokorná Jermanová: Je to odpovědnost pana ministra
Podle místopředsedkyně sněmovního zahraničního výboru Jaroslavy Pokorné Jermanové (ANO) je ovšem Kupka za tragédii zodpovědný. „Kdybychom byli ve vládě my, už ze strany opozice slyšíme, že má pan ministr vyvodit politickou zodpovědnost. Křičeli by, že za to má zodpovědnost premiér. Je to určitě zodpovědnost pana ministra,“ popsala pro CNN Prima NEWS.
Předseda sněmovního výboru pro bezpečnost Pavel Žáček (ODS) by ovšem nemířil kritiku na ministra dopravy nebo premiéra Fialy. „Podobná tragédie je věc obrovské náhody. Počkal bych si na vyhodnocení nehody,“ popsal pro CNN Prima NEWS.
Kupka doplnil, že tragická událost, která si vyžádala čtyři oběti, je noční můrou každého strojvedoucího, manažera správy železnic i ministra dopravy. „Není to pro mě jednoduchá situace i s ohledem na to, že je před námi dokončení spuštění jednotného systému zabezpečení. Pokládám za důležité projekt opravdu dotáhnout do konce a dovést českou železnici k tomu, že bude bezpečnější,“ zdůraznil Kupka.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Střet vlaků, který změnil životy. Na pomoc zesnulým a obětem v Pardubicích vznikla sbírka