Family Business Week - 28.11. v 20:15
Už jako malý prodával bylinky nebo třeba houby. V osmdesátých letech se pokoušel podnikat v oboru vodních elektráren, aby později uspěl v docela jiném oboru. Firmu, která je dnes předním výrobcem bazénů, se přitom Jaroslav Smetana spolu s bratrem Liborem rozhodli založit v podstatě náhodou, když v devadesátých letech čekali na instalaci bazénu, kterou si nakonec dokončili sami. Od těch dob uplynulo bezmála 30 let, počty spokojených klientů se počítají na desetitisíce.
A i po předání otěží společnosti externímu managementu stále rostou, zatímco syn Pavel řídí holding, jehož součástí je i Albixon, kde mají patent na plnění snů, do kterých je radost skočit klidně i po hlavě.
Albixon v průběhu let:
1990 - založení společnosti Albion
1998 - zahájení výroby zastřešení bazénů
2011 - změna názvu společnosti na ALBIXON
2019 - řízení společnosti ALBIXON předáno externímu managementu
2023 - založení holdingu BBFH a rodinné nadace
Posedlost vede k úspěchu
Na úspěchu společnosti Albixon Jaroslav Smetana usilovně pracoval dlouhá desetiletí. Jak sám říká, nebyly to snadné časy. Vše podstatné se s bratrem Liborem učili za pochodu. Vpřed ho ovšem hnala touha uspět. „Co se týče posedlosti a mé osobnosti, nikdy mě nenapadlo, že bych se tak označil, ale pak jsem si přečetl jednu knihu, která o posedlosti hovořila, a zjistil jsem, že ta kniha sedí přesně na mě, takže mi nezbývá, než se tak označit,“ přiznává úspěšný podnikatel.
ČTĚTE TAKÉ: Problémy ve výrobě a infarkt: Stačilo málo a světoznámá Marlenka zůstala v kruhu rodiny
A jeho syn Pavel, který je dnes součástí řízení rodinného holdingu BBFH, do něhož Albixon spadá, před kamerou pořadu CNN Family Business Week přitakává:
„Pokud člověk chce něčeho docílit, tak tu posedlost musí mít a musí si jít tvrdě za tím, co chce.“
Všichni bychom měli být prospěšní
Společnost Albixon dnes patří ke špičkovým výrobcům bazénů a zastřešení a své produkty prodává do více než sedmdesáti zemí světa. Pochlubit se může vlastními patenty i užitnými vzory. A nechybí ani vize do budoucna:
„Mojí vizí je, a přál bych to i naší firmě i našemu holdingu, pracovat podle zásad Tomáše Bati. Každý by měl začít u sebe. Každý má hlavu, ruce, každý by si měl uvědomit, že v práci stráví většinu života. A když už jsme odsouzeni k životnímu údělu pracovat, měli bychom pracovat tak, aby to přineslo užitek nám, našim rodinám, společnosti, naší zemi, abychom přinášeli přidanou hodnotu a život jsme jenom nepromarnili,“ říká Jaroslav Smetana.
Proč ze sebe „udělal instituci“, jak sám říká? A co nechce předat dalším generacím? Nejen o tom se otec a syn Smetanovi rozpovídali v dalším díle CNN Family Business Week.
VZTAHY: KLÍČ K ÚSPĚCHU VE FIRMĚ I V RODINĚ
Nejúspěšnější rodinné společnosti v Česku, hledání křehké rovnováhy mezi byznysem a vztahy, mezi cílevědomostí a emocemi. Rady i zkušenosti těch nejpovolanějších - zakladatelů a šéfů podniků, které se daří rozvíjet i po několik generací a jejich věhlas šířit také za hranice Česka.
O tom všem je pořad CNN Family Business Week, který vám přináší příběhy rodinných firem se vším všudy, tedy i se zkušenostmi, o kterých se obvykle nemluví — co se v případě nouze zachraňuje dřív - firma nebo rodina? A existuje vůbec správná odpověď? Každý druhý čtvrtek se na CNN Prima News ve 20:15 ptá kouč a poradce rodinných firem David Krajíček.