Logistická firma Zásilkovna ukončila k 31. lednu spolupráci s Českou poštou. Důvodem je dlouhodobá nespokojenost s kvalitou služeb pošty a neustálé jednostranné zvyšování jejích cen. Zásilkovna to uvedla v tiskové zprávě. Pošta přitom předpokládala, že jednání o cenách budou pokračovat.
Zásilkovna zajišťovala pro Českou poštu službu takzvané první míle. Internetové obchody tak mohly podávat zásilky určené pro doručení Českou poštou na kterémkoliv výdejním místě Zásilkovny v České republice a ta poté zásilky zpracovala a předala poště na jejích hlavních třídicích depech. V loňském roce takto Zásilkovna předala 600 tisíc zásilek.
„Je mi velmi líto, že Česká pošta nevnímala Zásilkovnu jako partnera, který jí dlouhodobě pomáhá a je vstřícný ke spolupráci, stejně jako fungují státní a komerční firmy v oblasti logistiky v zahraničí,“ uvedla v tiskové zprávě zakladatelka doručovací firmy Simona Kijonková.
Z analýzy vyplynula špatná kvalita služeb České pošty
V prohlášení také uvedla, že Česká pošta neustále zvyšovala ceny, které neodpovídaly objemu podaných zásilek a v důsledku zdražování se Zásilkovna dostala do bodu, kdy na každé zásilce tratila. „Česká pošta nám navíc sdělila, že od ledna 2021 dochází k dalšímu zdražení, čímž bychom se dostali na zcela nepřijatelné podmínky s ohledem na roční počet zásilek, které jsme České poště předávali,“ doplnila Kijonková.
Po konci loňské vánoční sezóny si navíc Zásilkovna udělala analýzu, která ukázala nevyhovující kvalitu služeb České pošty. Ze statistik totiž vyplynulo, že Česká pošta doručila v roce 2020 v režimu D+1 jen necelých 15 procent zásilek, které Zásilkovna předala České poště k přepravě na adresu.
Následně se nespokojení zákazníci obraceli právem na Zásilkovnu, což poškozovalo její pověst. „Ze strany České pošty jsme navíc postrádali proaktivní a partnerský přístup, bylo tomu spíše naopak. Česká pošta ve vánoční sezóně navíc veřejně prezentovala lživé informace poškozující naši značku. V takovémto partnerství nebylo možné dále setrvat, a byli jsme proto nuceni přijmout rozhodnutí o jeho ukončení,“ sdělila Kijonková.
Pošta zjistila konec spolupráce až z tiskové zprávy
Česká pošta ukončení spolupráce podle svého vyjádření nečekala a počítala s tím, že budou obě firmy pokračovat v jednání v lednu. Z tiskové zprávy Zásilkovny však zjistila, že žádná další jednání nebudou.
„Jsme rádi, že jsme svojí silnou logistickou sítí mohli Zásilkovně pomoci v růstu. Ač už Zásilkovna nebude naším klientem, ale konkurentem, vážíme si naší dosavadní spolupráce a přejeme mnoho úspěchů v další celosvětové expanzi, kterou Zásilkovna deklarovala,“ uvedl mluvčí České pošty Matyáš Vitík.
Následně dodal, že Zásilkovna svým přístupem dokázala změnit návyky zákazníků a určitě se jí to bude dařit i bez podpory České pošty. Ukončení spolupráce s Českou poštou oznámila Zásilkovna všem svým partnerům a klientům. Nebude podle ní mít pro zákazníky poptávající službu doručení na adresu negativní důsledky.