K VĚCI, Tomáš Portlík - 22.8. v 12:30
Linka metra D by měla být dokončena za čtyři až pět let. V pořadu K věci na CNN Prima NEWS to řekl starosta Prahy 9 Tomáš Portlík (ODS). Sám označil za neuvěřitelné, že se proces zpozdil o dva roky, a to jen kvůli současnému nastavení systému. Podle Portlíka také dojde v následujících letech ke zdražení jak u městské hromadné dopravy, tak u parkovacích karet.
Starosta Prahy 9 byl ve studiu CNN Prima NEWS kromě jiného vyzván, aby si tipnul, kdy se dokončí linka metra D. „To se trošku bojím odhadnout. Myslím, že bychom to měli zvládnout za čtyři až pět let – to bychom mohli být hotovi,“ uvedl Portlík.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Zírání a další typy obtěžování v MHD? Kampaň Čechy rozděluje, Kalousek motiv zesměšňuje
„Z hlediska zákona o zadávání veřejných zakázek si netroufnu hodnotit, jestli bylo něco dobře nebo špatně vysoutěžené. To má rozhodnout ÚOHS (Úřad pro ochranu hospodářské soutěže). Jen říkám, že současné lhůty pro rozhodování jsou až příliš dlouhé. Že se to o dva roky zdrželo, je pro mě prostě neuvěřitelné. Papírování, odvolávání a námitky trvají tak dlouhou dobu,“ dodal.
Řidičům kamionů chybějí odstavné plochy u dálnic. Často parkují na místech, kde nejsou vidět
Řidiči kamionů si stěžují na malé množství odstavných ploch. Šoférům osobních aut zase vadí jejich nebezpečné parkování kolem sjezdů z dálnic. Ministerstvo dopravy slibuje nápravu.
Člen ODS si rovněž rýpl do pražských Pirátů, konkrétně do náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba. „Máme různé pohledy na dopravu. Myslím, že Piráti více preferují pěší dopravu a cyklistiku. Obávám se, jestli to není trošku takové ideologické dogma ve stylu: nejezděte autem, vzniká z nich smog. My to ale vidíme jinak. Doprava je jeden celý komplex, v němž není možné prioritizovat, kdo má mít přednost a kdo ne,“ zmínil.
Portlík v pořadu K věci také připustil, že v pražské hromadné dopravě by v následujících letech mohlo dojít k výraznému zdražení. „Pokud si srovnáme cenu dnešní Lítačky, tak je na světě jedna z nejlevnějších. Není přece možné, abychom měli jednu z nejlepších doprav na světě a zároveň i nejlevnější. Je úplně evidentní, že pokud neuděláme nějakou změnu, tak dřív nebo později – třeba za 10 let – budeme mít s naší městskou hromadnou dopravou problémy,“ řekl Portlík.
O kolik se zdraží, není zatím zcela jasné. U ročního kupónu se původně mluvilo až o stoprocentním zvýšení ceny, tedy ze 3 650 na 7 300 korun. Podle Portlíka se ale bude zdražovat pozvolněji. „Ta částka, na které jsme vyladěni, je, že by to mohlo být zhruba o nějakých 25 procent. A pak by se to fixovalo, aby nedošlo ke skokovému zdražení. To znamená, že by tam každý rok nebo dva naskočil automat, kdy by se cena zvýšila, aby to na někoho nebyla příliš velká zátěž a aby každý rok dopředu věděl, co ho v tom příštím čeká,“ vysvětlil Portlík.
Zdražování čeká i parkování
Co se týče parkování v Praze, stojí parkovací karta ročně 1 200 korun. I zde lze zřejmě čekat razantní změny. „My říkáme, že to prostě výrazně víc být nemůže, protože to, že se to tady neudělalo 10 let, neznamená, že se to teď bude řešit během půl roku,“ sdělil Portlík. Dodal, že není možné, aby ceny například ze dne na den vzrostly čtyřnásobně. „Chceme, aby to bylo maximálně o nějakých 80 nebo 90 procent a aby se vedle toho pro Pražany rozšířily možnosti a služby,“ podotkl Portlík.
Připustil, že i když se ceny zvýší, nebudou mít lidé jistotu parkovacího místa. „Ve většině městských částí je dneska vydáno více karet, než je parkovacích míst. Lidé často musí kroužit. To se prostě nedá změnit ze dne na den,“ sdělil Portlík.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Místo bezbariérových vlaků jezdí na Liberecku „chrchláky“. Expert mluví o obrovském selhání