Nízkopodlažní vlaky nejezdí
Místo nízkopodlažních vlaků přijíždějí soupravy, do kterých se nastupuje po schodech. Dopravce Arriva čelí na Liberecku kritice. Přestože Liberecký kraj platí firmě za bezbariérové vozy, ve skutečnosti musejí cestující zapojit svaly, když chtějí nastoupit třeba s kočárkem.
„Jednoznačně obrovské selhání a snížení komfortu pro cestující,“ řekl pro CNN Prima NEWS expert na železnici Jindřich Berounský. Arriva v Libereckém kraji zajišťuje osobní vlaky na tratích Liberec-Jaroměř a Železný Brod-Tanvald. „Na trati Liberec-Jaroměř je povinnost nasazovat nízkopodlažní vlaky,“ uvedl pro CNN Prima NEWS náměstek hejtmana Libereckého kraje Jan Sviták.
ČTĚTE TAKÉ: Revoluční nápad liberecké technické univerzity: Střechy budov by mohly chladit salátové farmy
V poslední době se ale podle cestujících daří tuto povinnost Arrivě dodržovat stále méně. Třeba Lucie Nejedlová, která často cestuje s kočárkem a malým dítětem, už opakovaně zažila, že místo bezbariérového vlaku přijela souprava se schody. „Já to sleduji, vybírám si spoje podle toho, aby byly bezbariérové. Mohla jsem jet rychlíkem, ale jedu osobákem, právě proto, že měl být nízkopodlažní, ale nakonec není. Do vlaku mi s kočárkem musela pomoci průvodčí,“ uvedla pro CNN Prima NEWS mladá žena.
Zchátralý most přes Sázavu hlídá brána. Objížďka je dlouhá desítky kilometrů, bědují řidiči
Zchátralý most přes Sázavu v Kamenném Přívozu začala hlídat ocelová brána. Má zabránit, aby přes něj jezdily těžké nákladní vozy. Podle dopravních značek na něj nesmí auta širší než dva metry, takže skoro všechna. Řidiči s novým opatřením příliš spokojeni nejsou, a to zejména kvůli dlouhým objížďkám.
I zaměstnanci Správy železnic na nádražích pod příslibem anonymity potvrzují, že místo nízkopodlažní soupravy Siemens Desiro z přelomu tisíciletí přijíždí stále častěji motorový vůz s označením 845, lidově přezdívaný chrchlák, vyráběný v Německu v osmdesátých letech minulého století. Do něj se cestující dostanou pouze po schodech.
Podle Berounského jde o selhání kontroly ze strany Libereckého kraje, který by měl porušování smlouvy tvrdě trestat. „Liberecký kraj říká, že chce modernizovat vozový park a zlepšovat podmínky pro cestující, ale ve skutečnosti se děje opak,“ tvrdí expert.
Liberecký kraj se hájí, že situaci sleduje a prohřešky Arrivy sčítá. „Podle mých informací bude uložena pokuta v řádu statisíců za období od března do teď. Takže monitorujeme a ukládáme sankce,“ zdůraznil Sviták, který má na starosti dopravu. Společnost Arriva žádné pochybení nepřipouští. „Nízkopodlažní jednotky jsou nasazovány na spoje podle rozhodnutí objednatele,“ napsal v obecné odpovědi mluvčí firmy Jan Holub.
Liberecký kraj v roce 2019 vybíral dopravce pro zmíněné tratě mezi několika konkurenčními nabídkami. Arriva a České dráhy slibovaly podle tehdejšího vyjádření hejtmana Martina Půty přibližně to samé. Nakonec rozhodla cena – Arriva byla levnější o korunu a padesát haléřů na takzvaný vlakokilometr. Kraj teď firmě za zajišťování dopravní obslužnosti platí přes sto milionů korun ročně. Jestli bude při těchto částkách pokuta za nedodržování smlouvy v řádu statisíců korun účinná, ukáže čas.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Chcete se během veder zchladit? Češi si oblíbili návštěvy jeskyní, uvnitř je i o 20 stupňů méně