Co způsobuje nehody na Jižní Moravě?
Podle statistik mají ženy nejen méně nehod, ale jsou za volantem rovněž zodpovědnější, uvedl ve vysílání CNN Prima NEWS ředitel Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií Pavel Havránek. Odborník rovněž zmínil nehodovost elektrokoloběžek, jejichž používání je prý mnohdy „na hraně zákona“. Podle dat Portálu nehod stojí za dopravními haváriemi na jihu Moravy nejčastěji nesprávný způsob jízdy.
Expert upozornil, že při výzkumech se pracuje s přímými a nepřímými ukazateli bezpečnosti. „V případě přímých se jedná o nehody, které eviduje policie a dává je do databáze. Nepřímé ukazatele tyto údaje doplňují, řadí se mezi ně například chování účastníků provozu. Sledujeme rychlost, použití bezpečnostního pásu nebo telefonování za jízdy,“ objasnil Havránek v pořadu Nový den.
K TÉMATU: V části Starého Města začne opět platit noční zákaz vjezdu. Pražský magistrát to může zrušit
Připomněl také, že počty smrtelných nehod nebo havárií s těžkým zraněním se daří v Jihomoravském kraji snižovat. „Třeba u kategorie řidičů cizích národností, kteří využívají trasy v regionu jako tranzit, se nám tato čísla nedaří snižovat,“ podotkl.
Kupka: První vysokorychlostní trať v ČR se začne stavět v roce 2025. Půjde o úsek na Moravě
Výstavba prvního úseku vysokorychlostních železničních tratí (VRT) mezi Brnem a Přerovem by měla začít v příštím roce. Práce na úseku mezi Brnem a Břeclaví začnou v roce 2026, úsek Moravská brána pak nejpozději v roce 2028. Na páteční pražské konferenci pořádané Svazem podnikatelů ve stavebnictví to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Mluvil také o podobě plánovaných železničních tunelů pod Prahou nazývaných Nové spojení II nebo metro S.
Ze statistik vyplývá, že za volantem jsou obezřetnější ženy. „Jsou zodpovědnější a mají méně nehod, což vychází i z počtu najetých kilometrů. V některých parametrech jsou ve srovnání s muži výrazně lepší, v jiných se hodnoty vyrovnávají,“ shrnul Havránek.
V počtu závažných nehod následují po osobních autech motocykly. „Dlouhodobě se nám nedaří nepříznivý trend u motorkářů snížit. Specifickou skupinou jsou ve statistikách uživatelé elektrických koloběžek. I když zažívají obrovský rozmach, pravidla používání jsou často na hraně zákona,“ podotkl ředitel divize s tím, že by výzkum havárií zlepšilo provázání s registrem ministerstva zdravotnictví.
Za nehodami na jihomoravských komunikacích může nejčastěji nesprávný způsob jízdy (49 procent). Nejčastější chybou řidičů je nevěnování se jízdě nebo nesprávné otáčení. Zhruba 19 procent se týká havárií, na nichž řidič nenese vinu, vyplývá z dat Portálu nehod.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Ceny za odtah auta se zvyšují. V Olomouci mají zvláštnost, provinilec může platit dvakrát