Zmatky kolem očkování nejsou jen nedorozumění
Senioři 80+ jsou stále zoufalejší a ptají se, kdy se budou moci nechat očkovat. Řadě z nich totiž bez vysvětlení chodí zprávy, které jim ruší už objednané termíny. Někteří se musí dokonce znovu od začátku registrovat a celým systémem znovu proklikat. Bojí se, že se tak na ně dostane řada ještě později, pokud vůbec. „Jsme zklamaní, otřáslo to naší důvěrou a vládě jsme jedno," popisuje své zkušenosti seniorka Jana.
Přihlašování do registračního systému na očkování pro občany 80+ bylo spuštěno 15. ledna. I přes řadu komplikací se nakonec několika tisícům seniorů podařilo zaregistrovat a dostali i termín na konkrétní místo s přesným časem. Stejně tak se to podařilo i třiaosmdesátileté seniorce Janě.
„15. ledna 2021 se nám s manželem po mnoha peripetiích podařilo registrovat a rezervovat si termíny,“ popisuje svůj příběh seniorka, jejíž totožnost redakce zná, ale nepřála si uvádět celé jméno.
Oba dostali termín na 25. ledna a pro druhou dávku na 15. února. Dodnes se ale na očkování kvůli nedostatku vakcín nedostali, protože jim byly už slíbené časy úplně zrušeny.
„22. ledna odpoledne jsme bez dalšího vysvětlení obdrželi od očkovacího místa sms zprávu, že se oba termíny očkování ruší bez náhrady, přičemž jsem si téhož dne telefonicky u očkovacího místa ověřovala, zda opravdu termín očkování platí a řekli mi, že ano,“ popisuje dále důchodkyně.
Musíme se znovu od začátku registrovat
Následně si chtěla tedy zajistit nový termín a ještě ten den se do systému snažila znovu přihlásit.
„Systém mi sdělil, že přidělený PIN2 ani naše registrace k očkování již neplatí a musíme se zaregistrovat znovu a máme čekat, až dostaneme prostřednictvím sms nový PIN2, který umožňuje provedení nové rezervace termínu pro očkovaní. Na tento PIN2 dosud čekáme a nevíme, kdy přijde, za týden, za měsíc?“ ptá se zoufale seniorka.
Na problém kolem rušení termínů, opětovných registrací a zmatků kolem přihlašování upozorňovali v otevřeném dopise Piráti. Ministra zdravotnictví Jana Blatného (za ANO) se ptali, jak hodlá věci řešit.
Vládní zmocněnec pro IT Vladimír Dzurilla, který má celý systém na starosti, tvrdí, že se takové případy téměř nedějí. „Tomu, kdo měl místo, přišel znovu PIN 2 s tím, že pro něj je místo. Když se náhodou zrušily rezervace, tak PIN 2 zůstal platný, senioři se tak nemusí znovu registrovat,“ uvedl pro CNN Prima NEWS s tím, že pokud se to stává, tak jde o ojedinělé případy.
Seniorka Jana v tom ale zdaleka není sama. Ve stejné nejistotě jsou aktuálně tisíce dalších důchodců a mnozí z nich i přes tvrzení Dzurilly řeší stejný problém.
„Zaregistrovala jsem obě své babičky a vybrala jim konkrétní místo a termín. Následně mi přišla sms, že mi oba termíny byly zrušeny, bez vysvětlení, a že se mám znova zkusit zarezervovat. Napsalo mi, že to nejde, protože PIN už byl použit a pokud byla rezervace zrušena, musíte celou registrací projít znovu,“ popisuje CNN Prima NEWS lékařka ze severních Čech Marcela Peremská.
Nikdo neví, kdy přijde na řadu
Znovu tedy registrací prošla. Zatímco v první fázi si ale člověk mohl měnit očkovací místo podle toho, kde a jak je volno, nyní už to nejde. Jednoduše si zvolíte nemocnici a nezbývá vám, než čekat.
„Nevím, jak dlouho dopředu mi termín přijde, abych tomu mohla i svou práci přizpůsobit. Kdyby tam byla aspoň informace o tom, že s tím mohu počítat pět dnů předem. Systém je absolutně nevhodný a neosobní,“ uvedla dále lékařka s tím, že její babičky čekají na termín v Teplicích.
Místo měnit nemůžete
To, že si místo už nemůžete měnit, potvrzuje i vládní zmocněnec pro IT Vladimír Dzurilla. Lidé si podle něj stěžovali na to, že se musí do systému opakovaně dívat. „Bylo to hodně kritizováno v tom, že se lidé musí vracet a hledat volná místa. Dnes je to tak, že když preferované očkovací místo mám, tak čekám, až se tam dostane vakcína,“ popsal pro CNN Prima NEWS Dzurilla.
Systém tak neumožňuje například vybrat si očkovací místo podle toho, kde je volno, ale musíte čekat, až se volno udělá. Je to tak opačně, než to funguje třeba u testování.
Dzurilla: Nebudete na konci fronty
Tyto změny byly do systému zavedeny 22. ledna společně s rozhodnutím o tom, že PIN2 budete moct zadat až ve chvíli, kdy vám přijde sms s tím, že je volný termín na vámi vybraném místě.
Seniory Dzurilla zároveň ujišťuje v tom, že nová registrace neznamená, že by byli na konci pomyslné fronty. Vznikla podle něj tzv. závora a přednost budou podle něj mít starší osoby. I to je ale změna, ke které došlo až po 22. lednu. Původně byl systém nastaven tak, že kdo se přihlásí dřív, bude brán přednostně.
Frustrace a neustálé napětí
„Rychlost registrace už nerozhoduje. Když na očkovací místo přijde 1000 vakcín a máte registrovaných 2500 lidí, tak se stane to, že se vyberou ti nejstarší,“ ujišťuje Dzurilla. Kdo to přesně bude by měl generovat centrální systém podle zadaného rodného čísla.
Nejistotu a frustraci cítí senioři, kteří čekají od začátku bez jakékoliv reakce. „Svého dědečka jsem na očkování registrovala 16. ledna. Od té doby čekáme. Nemocnice v Rakovníku, kam má termín, mu ještě nic neposlala. Je nervózní, sice říká, že na nic nespěchá, ale je v napětí a bojí se, aby třeba něco nepromeškal. Je to frustrující mu stále říkat, že ještě není na řadě,“ popisuje třicetiletá vnučka seniora z Rakovníka.
Kdy se tak paní Jana, babičky lékařky Peremské nebo vnučka seniora z Rakovníka dostanou na řadu, není jasné. Stát aktuálně stále bojuje s nedostatkem vakcín. Kvůli tomu došlo i k zastavení registrace pro všechny občany pod osmdesát let. Ti se měli do systému začít registrovat od pondělí.
„Jsme velice rozladění a zklamaní, protože ministr zdravotnictví i premiér a další stále vybízejí, zejména naši skupinu seniorů, k očkování, a když se očkovat chceme, tak nemůžeme a nevíme, kdy k tomu dojde. Šlo by to přece řešit slušněji, a hlavně vysvětlit jednotlivé kroky. Takto to prostě cítíme tak, že někdo – obrazně – vzal pero, škrtnul nás a ostatní je mu jedno, jde přece jen o nějaké dva seniory. Velmi to otřáslo naší důvěrou v systém a v postup těch, kdo za něj odpovídají. Je to škoda, protože důvěra se dlouho buduje, ale velmi rychle ztrácí,“ uzavírá seniorka Jana.