Vědci vytvořili miniaturní auta z prázdných krabic od jídla a posadili do nich krysy. Vymysleli jim jednoduché ovládání, které si krysy velmi rychle osvojily. Za každou zvládnutou jízdu pak dostaly pamlsek, pro který si mohly samy dojet. Hlavním cílem výzkumu ale bylo zjistit, jak učení přispívá úlevě od stresu a jak neurologické podmínky ovlivňují mentální schopnosti člověka. Navíc vědci došli k závěru, že jsou krysy mnohem chytřejší, než se lidem může zdát.
Auta z krabic byla dovybavena hliníkovým dnem a třemi měděnými ovládacími tyčemi. Každá z tyčí sloužila v autě na něco jiného. Dvě měnily směr a třetí uzavřela elektrický okruh, který vozítko poháněl. Jakmile krysy ovládání pochopily, čekala je na konci dráhy odměna v podobě cereálií. Postupně jim vzdálenosti vědci prodlužovali, aby je tak donutili zlepšovat řidičské schopnosti. „Aby krysy získaly odměnu, naučily se ovládat vozidlo několika způsoby a zapojily vzory řízení, které nikdy předtím nepoužívaly,“ řekla Kelly Lambertová z Univerzity v Richmond ve Virginii pro časopis New Scientist.
„Věřím, že krysy jsou daleko chytřejší, než si lidé myslí,“ tvrdí Lambertová, která s nápadem naučit krysy řídit auto přišla. Vysvětluje, že schopnost řízení poukazuje na neuroplasticitu jejich mozku. Jedná se o schopnost neuronů v mozku měnit chování v závislosti na nově získaných informacích.
Cílem výzkumu bylo zjistit, jak učení působí na stresové hormony kortikosteron a dehydroepiandrosteron. Kortikosteron stres způsobuje a při učení nové dovednosti byl u krys naměřen ve zvýšené hladině. Naopak hormon dehydroepiandrosteron, který stres odbourává, byl po dosažení nové dovednosti postupně vyplavován.