Smlouvu o koupi 210 kusů bojových vozidel pěchoty mělo Ministerstvo obrany podepsat do konce září. Termín však odložilo do konce roku 2020. Největší vojenská zakázka v historii ČR je ostře sledovaná, Transparency International kritizuje nedostatečnou transparentnost a komunikaci směrem k veřejnosti.
Ačkoli ministr Metnar (nestr. za ANO) avizoval, že bude smlouva podepsána do konce letošního září, nakonec se tak nestane. Lhůta na podpis byla prodloužena až do konce roku 2020. Upozornila na to Transparency International (TI).
Ministerstvo chce nově podpis uskutečnit do poloviny příštího roku. Podle Transparency International, která si informaci ověřila u svého zdroje, je ale konečný termín více než o rok později, než se původně počítalo. Stejnou informaci potvrdilo naší redakci ministerstvo.
Způsobeno je to prý prodloužením některých jiných lhůt. „Například dodání dokumentů potřebných ke kvalifikaci firem do tendru se prodloužilo o několik týdnů, další měsíce zabralo dožadování upřesňujících informací ze strany MO od firem i naopak,” sdělil tiskový mluvčí Jan Pejšek.
Samotné ministerstvo tvrdí, že preferuje kvalitu nad kvantitou, a proto není v jeho zájmu nic uspěchat. Smlouva na nová bojová vozidla pěchoty je vůbec největší armádní zakázka v historii ČR.
Neprůhledná zakázka?
Svoje nejistoty ohledně časového harmonogramu vyjádřila TI už v prvním ze dvou otevřených dopisů, který adresovala ministrovi Metnarovi v květnu. V něm zahrnula i dotazy ohledně několika dalších nedostatků.
„Ambicí Ministerstva obrany je uzavřít smlouvu v letošním roce, ale podpis i harmonogram budou ve velké míře záležet na průběhu vícekolového jednacího řízení,“ odpověděl Metnar.
Ministerstvo oslovilo čtyři možné dodavatele, ze kterých prošli do dalšího kola tři. Transparency International poukazuje na to, že by větší počet uchazečů zvýšil konkurenci, čímž by se mohla snížit konečná cena.
Organizaci také znepokojuje, že podle nich není zakázka dostatečně komunikovaná na veřejnost a lidé tak nemají možnost transparentně nahlédnout do celého procesu. Za neprůhledné označuje TI i samotné výběrové řízení.
„Ministerstvo na základě nějakého marketingového průzkumu, který nechtějí zveřejnit, vybralo 4 společnosti, z nichž minimálně o jedné už v době oslovení muselo vědět, že nesplňuje všechny no-go parametry, které si stanovilo,“ řekl redakci TV Prima hlavní analytik TI Michal Eibl.
Zmíněným dodavatelem je německé konsorcium PSM (Projekt System & Management GmbH). V odpovědi na druhý otevřený dopis ministerstvo zdůvodňuje její oslovení tím, že firmě dalo tak možnost své dosavadní vozidlo přepracovat.
„Ministerstvo obrany je přesvědčeno, že i tato společnost má schopnost nabídnout osádkovou věž, a to, že o zakázku projevila zájem, potvrzuje její ochotu přikročit k úpravám vozidla dle požadavku AČR,“ píše Metnar.
PSM se ale nakonec rozhodla z řízení odstoupit z důvodu příliš nákladné přestavby jejich vozidla.
Jednou z dalších námitek, kterým ministerstvo čelí, je neúspěšné výběrové řízení na právní agenturu. Třikrát už se nepovedlo vybrat firmu, která mu má v rámci zakázky poskytovat právní poradenství.
V současné době tak využívá vlastní zdroje. Jelikož se jedná o počáteční fázi projektu, nečiní to rezortu potíže, tvrdí ministr. Důvodem, proč se dosud nepodařilo vybrat žádnou agenturu, jsou prý obstrukce jednoho z kandidátů.
„Jsme transparentní“
„Budu jednoznačně trvat na dodržování termínů a stanovených harmonogramů, na transparentnosti,“ řekl Metnar v únoru na tiskové konferenci.
Ministerstvo tvrdí opakovaně, že je ve věci transparentní a veřejnost informuje skrze sdělovací prostředky. Konkrétně odsunutí termínu pak prý komunikuje v odpovědích médiím.
„Na žádost dodavatelů byl prodloužen i termín podání předběžných nabídek. Ty jsme obdrželi v polovině října, nyní končí jejich vyhodnocení a ve druhé půlce listopadu a v prosinci proběhne s firmami vícekolové jednací řízení za účelem zkvalitnění nabídek,“ řekl mluvčí ministerstva.
„Chováme se transparentně, o úpravě harmonogramu informujeme již od začátku podzimu,“ tvrdí rezort.
Ve svých tiskových zprávách ale tuto konkrétní informaci nezmiňuje. V polovině října informovalo ministerstvo veřejnost pouze o tom, že dostalo nabídky od tří dodavatelů a jeden ze soutěže odstoupil.
Po vícekolovém jednacím řízení budou následovat finální nabídky, které ministerstvo vyhodnotí, aby mohlo do poloviny příštího roku smlouvu podepsat.
Štěpán Sochor