Bezohlední řidiči se nebojí zaparkovat i na místech, která jsou určena pro vozíčkáře. Kolikrát k tomu přitom používají třeba průkazy ZTP svých rodinných příslušníků. Městská policie přitom nemá prostředky k tomu, aby ověřila, zda se jedná o oprávněný průkaz, nebo ne.
Když před nějakou dobou vozíčkářka a ředitelka Asociace českých paragletiků (CZEPA) paní Jančíková hledala v Praze místo k zaparkování, netušila ještě, že se střetne s drzostí řidiče, který ji znepříjemní život.
„Hledala jsem místo za magistrátem. Viděla jsem, že na místě pro invalidy parkuje pán s dodávkou, tak jsem se ho zeptala, jestli to myslí vážně. On mi řekl, že má postižené dítě a začal se se mnou dost silně dohadovat,“ popsala online redakci TV Prima.
Jeho dítě však v autě nesedělo. Podle Jančíkové tak muž pouze zneužil ZTP karty, kterou může využívat pouze člověk s tělesným postiženým, nebo ten, kdo autem doprovází invalidu.
Platný průkaz ZTP, který tělesně postiženým obyvatelům umožňuje parkovat na speciálně vymezených místech, vždy nezajistí, že jeho vlastníci opravdu zaparkují. Zneužívání parkovacích míst pro vozíčkáře je totiž praxe, která v Česku stále přetrvává.
Kartu mohou lidé neoprávněně mít třeba od člena rodiny se zdravotním postižením, kterého pravidelně vozí po městě. Za sklem ji ale nechávají, i když jedou sami. Příjde jim totiž vhod, pokud nenajdou běžné místo ke stání.
K „úspěchu“ jim pak stačí pohlídat si strážníky, kteří by je mohli nachytat při činu. Poté už lze jen stěží rozpoznat, že ZTP karta za sklem zaparkovanému řidiči nepatří, případně že kartu ZTP/P (invalida s doprovodem) využívá pouze sám doprovod.
Děje se to běžně
Jančíková uvádí, že se jedná o běžnou praxi bezohledných řidičů, se kterou se setkává ona i ostatní invalidé dlouhodobě. Loni ji už tak došla trpělivost a došla si stěžovat na Komisi pro bezbariérovou Prahu. Tam po ní požadovali data, kterými by mohla svou stížnost podložit.
V prosinci tak asociace provedla dotazník mezi 412 respondenty na vozíku. A výsledky mluví jasně: drtivá většina se s bezohlednými řidiči setkala.
93 % uvedlo, že se setkalo s řidiči parkujícími na místech pro invalidy bez ZTP průkazu. 92 % je přesvědčeno o tom, že dochází ke zneužívání průkazů a skoro tři čtvrtiny mají dlouhodobé problémy s parkováním.
„My máme v centru města charitativní obchod. Máme tam dvě parkovací místa pro naše zaměstnance, která jsou neustále plná. Lidé to tam zaparkují a je jim to jedno. Lidem, kteří toho zneužívají, je úplně jedno, že to zaparkují těsně vedle vozíčkářského auta,“ stěžuje si ředitelka asociace.
Speciální parkovací místa jsou designována tak, aby na nich byl dostatečný prostor pro vystoupení a nastoupení invalidů. Pokud tedy člověk neoprávněně zaparkuje v těsné blízkosti vozíčkáře, bezohledně ho tím poškozuje.
Místa pro invalidy jsou kromě toho schválně situována v blízkosti budov. Jejich funkce je promyšlená tak, aby invalidům co nejvíce zjednodušila život. Nejedná se tak pouze o běžné místo, na kterém většina obyvatel nesmí stát.
Pokud vozíčkáři někdo neoprávněně zabere parkovací místo, výrazně mu tím zkomplikuje život. Kromě toho, že nemůže zaparkovat poblíž budovy, nemá navíc dostatek prostoru na vyndání vozíku, který speciální místa poskytují.
Policie má svázané ruce
Na vyhrazeném parkovacím místě smí stát pouze ten, kdo vlastní platný ZTP průkaz, nebo takovou osobu v danou chvíli doprovází. Kartu musí mít zastrčenou za sklem, kde ji mohou vidět strážníci.
V případě, že na parkovišti pro invalidy stojí člověk bez průkazu ZTP a policisté ho chytí při činu, mohou mu uložit pokutu ve výši až 5 tisíc. Pokud řidič přestupek odmítá, celá věc se přesune do správního řízení, kde mu hrozí pokuta 5 až 10 tisíc plus poplatek za odtah vozidla.
Tento přestupek nicméně stojí „pouze“ peníze. Jak upozorňuje ředitelka Asociace českých paraplegiků, řidič ze situace může vyváznou celkem bezbolestně. „Bohatí lidé, kteří zaplatí na místě a je jim to jedno. Oni neztrácí body,“ tvrdí Jančíková.
Policisté mohou zkontrolovat platnost a autenticitu průkazu podle uvedeného data a ochranné známky. Existují ale i takoví lidé, kteří si sami datum platnosti přepisují, zakrývají ho nebo falšují ochrannou známku.
Pokud je průkaz neplatný nebo jsou informace o jeho platnosti zakryté, může nechat strážník auto v řidičově nepřítomnosti odtáhnout. Přestupkové řízení se pak řeší přímo na odtahovém parkovišti, kam se po příjezdu řidiče dostaví také policie.
V případě, že má strážník na místě podezření, že dochází ke zneužívání průkazu, předává celou věc správnímu orgánu, který situaci dál vyšetřuje. Podle ředitelky CZEPA se ale ve správním řízení vyřeší jen zlomek případů.
Už jenom zkontrolovat autenticitu průkazu přitom není jednoduché. Možným řešením by byl centrální registr průkazů, po kterém Městská policie volá dlouhodobě. Ten však v současné době neexistuje.
„V praxi to v současné době vypadá tak, že v případě nejasností s platností (průkazu) strážníci ověřují údaje telefonicky na jednotlivých úřadech městských částí, problém ale vzniká u mimopražských a cizinců,“ říká tisková mluvčí Mětstské policie v Praze Irena Seifertová.
Počet případů všech typů zneužívání parkovacích míst pro invalidy navíc v průběhu let stoupá. Zatímco v roce 2018 to bylo 9 755, loni se počet vyšplhal na 10 384.
Štěpán Sochor