Nově už nebude stát požadovat svítilnu nebo taxametr, pokud je služba poskytována přes aplikaci. Zákon tak uznává služby jako je Uber či Bolt za legitimní taxíky. Sněmovna nicméně neschválila některé pozměňovací návrhy - např. větší kontrolu řidičů z cizích zemí. Omezila také pravomoci obcí.
Vzhledem k popularitě mobilních aplikací a měnícímu se trhu přišla vláda s novelou, která upravuje definici toho, co lze považovat za taxislužbu. Pře o to, zda je Uber legitimní taxík, by tím měly být navždy smeteny ze stolu.
Kromě úpravy legislativy způsobem, který zahrnuje pod pojem taxi i elektronické poskytovatele, zákon snižuje povinnosti řidičů. Poslanci shledali zbytečným, aby alternativní poskytovatelé vlastnili taxametr, když mají cenu už předem určenou v aplikaci.
Pro tradiční taxikáře se v této věci nic nemění. Stejně jako taxametr, který určuje cenu, budou muset mít střešní svítilnu. Neztratí ani právo na nabírání klientů, kteří na ně „mávnou“ přímo na ulici.
Svítilnu si navíc budou moci ponechat v případě, že budou nabírat některé cestující přes aplikaci. Při přebíhání mezi tradičním a elektronickým způsobem ji tak nebudou muset sundavat. „Digitální taxíky“ budou zase označeny speciální nálepkou.
Poskytovatelé taxislužby budou muset ručit za to, že mají jejich řidiči všechna potřebná oprávnění k vykonávání činnosti. To se týká především služeb typu Uber. Ambicí je tak zajistit narovnání podmínek mezi taxikáři a „alternativními“ taxikáři.
Vládní novela také ale například omezuje pravomoci obcí, které nově nebudou moci do provozování taxislužby na svém území tolik zasahovat. Zákon jim například znemožňuje stanovovat parametry vozidel.
Změnit se to snažil Jakub Michálek (Piráti). Ten navrhoval, aby mohly obce požadovat po řidičích vykonání zkoušky z cestopisu předtím, než dostanou povolení jezdit. Navrhovanou úpravu však poslanci odmítli.
Dále se Michálek snažil prosadit také větší kontrolu řidičů z cizích zemí. Pozměňovacím návrhem se snažil zavést, aby museli přikládat výpis z trestního rejstříku a řidiči ze zemí mimo EU povolení k zaměstnání. Ani to se mu prosadit nepodařilo.
Piráti považují schválení zákona za revoluční krok, odmítnutí pozměňovacích návrhů jim však dělá vrásky.
„Cílem bylo nastavit rovná pravidla pro taxikáře a moderní platformy jako je Uber nebo Taxify, a to se povedlo. Otevře se trh, zlepší se služby pro zákazníky a odstraní se přežitky jako střešní svítilna a taxametr u objednávek přes mobil,“ tvrdí Michálek, který inicioval vznik zákona po stávce taxikářů.
„Obavy mám o Prahu a další velká města, protože ministr dopravy Kremlík odmítl naše pozměňovací návrhy, které by městům umožnily provoz taxislužeb regulovat a zajistily, že cizinci řídící taxík budou mít pracovní povolení,“ dodává jedním dechem.
Ke změně zákona v České republice dochází chvíli poté, co se Londýn rozhodl neprodloužit licenci firmě Uber. Jedním z hlavních důvodů byly neoprávněné machinace s údaji řidičů včetně toho, že některé zákazníky vezli řidiči bez licence. Právě tomu by měla novela v ČR zabránit.
Štěpán Sochor