Společnost Ryanair zruší kvůli páteční stávce palubního personálu ve Španělsku, Portugalsku, Belgii, Itálii, Nizozemsku a Německu 190 letů, což se dotkne zhruba 30 tisíc pasažérů. Uvedla to agentura AP. Pokud jste mezi postiženými, máte nárok na přebookování, nebo finanční náhradu letu. Mohli byste mít však nárok i na další finanční kompenzaci.
Letecká společnost ruší 190 z celkem 2 400 původně plánovaných letů, tedy asi som procent z celkového počtu. V úterý Ryanair oznámil, že všichni postižení cestující obdrží email nebo textovou zprávu s informací o zrušení letu. Kenny Jacobs z Ryanairu se zákazníkům zasaženým stávkou omluvil s tím, že „udělali, co mohli, aby se stávce vyhnuli“.
Nejedná se přitom o první podobnou událost u této letecké společnosti. Minulý rok Ryanair zrušil stovky letů kvůli problémům s plánováním pilotů a stávky z letošního léta vedly rovněž k dalším stornováním letů.
Na co všechno máte nárok?
„Máte možnost využít alternativní let do vaší cílové destinace, nebo ho zrušit a žádat o plné vrácení peněz,“ uvedla Caroline Vicenteová z britské společnosti Columbus Direct, zaměřující se na cestovní pojištění, pro deník The Sun. Dodala pak, že pokud se vám alternativní nabídka letu nehodí, je Ryanair ze zákona povinen rezervovat srovnatelný let ať už s ním, nebo s jinou leteckou společností, přičemž by vám za to neměl účtovat nic navíc.
To potvrzuje i Petr Tomeček ze společnosti ClaimCloud, která se zaměřuje na dodatečné finanční kompenzace za zpožděné a zrušené lety. Podle něj by zákazníci kromě náhradní letenky, nebo vrácení peněz mohli mít nárok ještě na finanční kompenzaci navíc.
„Nárok na náhradu škody vzniká všem cestujícím, kterým byl zrušen nebo zpožděn let více jak 3 hodiny v cílové destinaci chybou letecké společnosti. Cestující mají nárok na náhradu škody dle vzdálenosti letu od 250 do 600 eur (asi 6 – 16 tisíc korun), a to na všechny linkové i charterové lety, tedy lety, které jsou pořádány cestovními kancelářemi. Tento nárok jde uplatnit až tři roky zpětně,“ uvedl Tomeček s tím, že podle zkušeností jejich společnosti si o náhradu škody řekne asi jen pětina všech postižených cestujících.
„Podle nařízení Evropské komise (EC 261/2004) nárok na finanční kompenzaci vzniká. Ačkoliv Ryanair tvrdí opak. Aktuálně tuto otázku řešíme u soudu, neboť letos bylo potvrzeno Evropským soudním dvorem, že stávka zaměstnanců letecké společnosti není mimořádná událost a letecká společnost by tak měla cestující odškodnit.“
Tomeček ještě uvádí některé dřívější případy, kdy byla refundace v souvislosti se stávkou uznána. „Na začátku roku 2018 postihly stávky například společnosti Air France či Austrian Airlines a finanční kompenzace na základě nového rozhodnutí Evropského soudního dvoru byly vyplaceny.“
O finanční odškodnění navíc mohou cestující žádat přímo přes příslušné formuláře, nebo se obrátit na některou ze společností, které se na tuto problematiku zaměřují a vyřeší vše za ně.