Řidiči autobusů jednoho z největších dopravců na Zlínsku projevili svojí nespokojenost vyhlášením stávkové pohotovosti. Předseda představenstva firmy totiž odmítl podepsat dodatek kolektivní smlouvy, na kterém se odbory se společností dohodly. Zaměstnanci si také stěžují na pracovní vytížení spojené s nedostatkem řidičů.
Loni na podzim představily odbory sdružující zaměstnance v dopravní společnosti Krodo Bus vedení firmy dodatek kolektivní smlouvy na rok 2020. Po několika kolech vyjednávání s ředitelem došlo ke vzájemné shodě, tvrdí odboráři, kteří vyjednaný dodatek podepsali.
Ten následně putoval ještě k podpisu předsedovi představenstva dopravní společnosti. Pan Zdeněk Zemek k němu ale přijal negativní stanovisko a smluvený dodatek nepodepsal.
„Každý rok se ale jedná o dodatcích obsahujících mzdové položky. Vzhledem k tomu, že dochází k neustálému navyšování jak nákladů na bydlení, tak i nákladů na žití, jsme také pro letošní rok zahájili vyjednávání o navýšení mezd nad rámec zaručené mzdy 5. skupiny prací,“ vysvětluje redakci situaci předseda ZO OSD Kroměříž Miroslav Lipner.
VIDEO: Odstavené autobusy prý rychle stárnou a ztrácejí na ceně
Koupili autobusy za desítky milionů, aby vozily cestující. Jenže autobusy stojí v garáži a sedá na ně prach. Liberecký dopravní podnik se je bojí nasadit do provozu, aby nemusel vracet evropskou dotaci, kterou získal na jejich pořízení. Absurdní situace, nad kterou zůstává rozum stát, trvá už přes rok. Řešení je, zdá se, v nedohlednu.
Kolektivní smlouva je právní dokument uzavřený mezi zaměstnavatelem a odbory. Jejím úkolem je prosazovat zájmy zaměstnanců. Smlouva stanovuje například podmínky mzdy, přesčasů nebo propouštění a náhrady zaměstnancům.
Podporu kroměřížským odborářům vyjádřila také Českomoravská konfederace odborových svazů a některé další odborové organizace.
„Bohužel nám potom bylo sděleno, že pan majitel dodatek nepodepsal a nesouhlasí s ním. Na to jsme reagovali, že chceme schůzku s panem majitelem,“ popisuje situaci předseda Lipner. Ke schůzce ale nedošlo, majitel firmy má být totiž nepřítomný až do března.
„Odborová organizace požádala o zahájení kolektivního vyjednávání o dodatku, takže jsme jednali, ale nakonec k jeho uzavření nedošlo. Nicméně v platné kolektivní smlouvě se promítlo nařízení vlády o zaručené mzdě, takže stávkové pohotovosti moc nerozumím. Budeme s odboráři v brzké době jednat,“ sdělil ČTK ředitel firmy Luděk Ferenc.
Odborářům vadí, kromě nepodepsání dohodnutého dodatku kolektivní smlouvy pro tento rok, také například to, že firma neplní některé věci, na kterých se se zaměstnanci dohodla. Řidiči si navíc stěžují na pracovní vytížení, kdy je přesčasy obírají o drahocenný čas s rodinou.
„Je nutné připomenout, jak je naše práce za současných podmínek náročná. Z důvodu nedostatku řidičů je provoz udržován za cenu spousty přesčasů a obětování soukromého a osobního života,“ píší odboráři v tiskové zprávě.
„V práci strávíme měsíčně 300 a více hodin“
„Práce řidiče autobusu nespočívá jen na řízení, ale v našem případě také na úklidu busu, výběru jízdného atd. V práci strávíme měsíčně 300 a více hodin. Samozřejmě na úkor osobního života a rodin. Která jiná profese počítá s přesčasovou prací 416h/rok?“ ptá se Lipner.
Stávková pohotovost slouží jako nátlak na zaměstnavatele, v jejím průběhu ale zaměstnanci normálně pracují. O stávce jako takové zatím odboráři nemluví, pokud se však situace nezmění, nevylučují, že by k takovému kroku přistoupili. „Věříme , že se nakonec na něčem dohodneme,“ říká s nadějí předseda kroměřížských odborářů.