Světoznámý německý hudební skladatel Ludwig van Beethoven stihl před svou smrtí v roce 1827 zapsat do svých zápisků pouze několik poznámek ke své Desáté symfonii. Nyní se tým muzikologů a programátorů pokouší za pomoci umělé inteligence (AI) dokončit, nebo spíše vytvořit jeho dílo, informovala agentura AFP.
Dokončení chce tým expertů stihnout na 250. výročí narození hudebního génia, které proběhne příští rok. „Pokrok je působivý, ačkoliv se počítač má stále co učit,“ uvedla Christine Siegertová, která je vedoucí archivů v Beethovenově domě v jeho rodném městě Bonnu.
Beethoven by s experimentálním počinem souhlasil
Siegertová je přesvědčena, že by Beethoven s jejich prací souhlasil. I proto, že on sám byl ve své době inovátorem a kupříkladu jednu ze svých skladeb napsal i pro tehdejší hudební nástroj panharmonikon, který byl jedním z prvních automatických hudebních nástrojů a uměl reprodukovat hudbu a zvuky jiných hudebních nástrojů.
Vedoucí archivů rovněž trvá na tom, že symfonie, na níž pracují, neovlivní Beethovenův odkaz, protože nebude nikdy považována za součást jeho vlastního díla.
Premiéra bude 28. dubna 2020
Konečný výsledek projektu uvede symfonický orchestr 28. dubna příštího roku v německém Bonnu, který bude centrem oslav věnovaných skladateli, který definoval romantickou éru klasické hudby.
Ludwig van Beethoven započal práci na své Desáté symfonii po boku skládání své Deváté, která obsahuje mimo jiné světoznámou Ódu na radost. Záhy však od prací na Desáté skladatel upustil a před smrtí ve svých 57 letech zanechal pouze několik poznámek a návrhů.
Dříve nebyly podobné pokusy úplně úspěšné
V rámci projektu byl software strojového učení „nakrmen“ veškerými Beethovenovými pracemi a nyní pracuje na možném pokračování symfonie ve stylu, který má být co nejbližší tomu Beethovenovému.
Některé podobné pokusy za pomoci umělé inteligence vycházející z prací Bacha, Mahlera nebo Schuberta se v minulosti nesetkaly s velkým úspěchem. Například projekt, jehož cílem bylo dokončit Schubertovu Osmou symfonii, měl podle kritiků a recenzentů mnohem blíže americkému filmovému soundtracku než práci rakouského skladatele.