Oproti prvnímu pololetí loňského roku se zdvojnásobilo průměrné zpoždění evropských letů. Za pouhý den činní zhruba 47 tisíc minut. Podle Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu je to způsobené nedostatkem kapacit a personálu i nepříznivým počasí či stávkami.
„Jsme v letní sezóně v Evropě a cestující se chtějí dostat na dovolenou včas. Příliš mnoho jich bude zklamáno z důvodu zpoždění letového provozu,” uvedl generální ředitel Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) Alexandre de Juniac.
Podle údajů evropské agentury pro řízení letového provozu Eurocontrol se oproti loňsku denní průměrné zpoždění více než dvojnásobilo. V současné době činní na evropských letech neuvěřitelných 47 tisíc minut denně.
Většina zpoždění je způsobena nedostatkem kapacit a personálu, nepříznivým počasím nebo různými rušivými událostmi, jako jsou stávky. Průměrné zpoždění letu kvůli omezení řízení letového provozu dosáhlo v červenci 20 minut, přičemž nejdelší trvalo 337 minut.
Podle IATA poskytovatelé leteckých navigačních systému zaspali
Vzhledem k tomu, že letecké společnosti přidávají lety do nových destinací a rozšiřují nabídku, aby splnily očekávání cestujících, zahušťuje se evropský vzdušný prostor.
„Poskytovatelé letových navigačních služeb (ANSP) spravují každému členskému státu vzdušný prostor a účtují si poplatky za přelety i služby, které poskytují. Vzhledem k tomu, že počet letů vzrostl, tak narostly i jejich příjmy,“ upřesnila IATA.
Podle sdružení i přes nárůst zisku neučinili klíčoví poskytovatelé dostatečné investice do personálu i technologií. „Největší poskytovatelé služeb buď nedostatečně investovali do svých zaměstnanců, nebo používali zastaralé pracovní postupy, které nevyužívají zaměstnance tam, kde jsou nejvíce potřební. To má za následek zbytečná zpoždění cestujících,“ doplnilo IATA ve své zprávě.
Vše by mohl vyřešit systém Jednotného evropského nebe
Sdružení tak vyzvalo Evropskou komisi, členské státy i poskytovatele leteckých navigačních služeb k tomu, aby zmodernizovali infrastrukturu a implementovali takzvaný systém Jednotného evropského nebe, jehož cílem je mimo jiné i celkové zlepšení výkonnosti systému uspořádání letového provozu a letových navigačních služeb pro všeobecný letový provoz v Evropě.
Reformou by měly projít i pracovní postupy, aby mohli být zaměstnanci nasazeni tam, kde jsou potřeba a hlavně, když jsou potřeba. „Vlivy zpoždění se v celé ekonomice zhoršují. V době, kdy musí být konkurenceschopnost Evropy naléhavě potřebná, je nárůst zpoždění zcela nepřijatelný. Cestující jsou zběsilí, změna musí začít,” uzavřel de Juniac.