Osm českých počítačových her, které nás proslavily po celém světě

Pokud se mluví o nejdůležitějších českých vývozních artiklech, na videohry se obvykle zapomíná. Přitom právě v tomto odvětví dokážeme světu více než obstojně konkurovat. Ačkoli nepatříme mezi světové velmoci, jako třeba Polsko, rozhodně hrajeme první ligu. Čeští tvůrci jsou podepsáni pod mnoha světovými herními hity. Důkazem je následující osmička, která se ve světě dočkala uznání a dosáhla skvělých prodejů.

Hidden & Dangerous (1999)

Studio: Illusion Softworks

První česká počítačová hra s velkými mezinárodními ambicemi vznikla v Brně. Konkrétně ve studiu založeném Petrem Vochozkou a Janem Kuderou. V taktické „3D střílečce“ hráč ovládal čtveřici členů speciálních jednotek britské armády SAS během sabotážních a záchranných operací 2. světové války. Každý z vojáků měl specifické schopnosti. Dobrému ohlasu nezabránilo ani množství chyb a nedodělků, které přispívaly k enormní obtížnosti některých misí.

Operation Flashpoint: Cold War Crisis (2001)

Studio: Bohemia Interactive

Nejspíš nikdo nečekal, že české studio díky realistickému válečnému simulátoru dokáže prorazit ve světě a dostane se na přední příčky prodejnosti v zemích jako USA, Německo, Velká Británie nebo Austrálie. Modifikovanou verzi této hry používala pro výcvik svých jednotek americká armáda, stala se také vzorem pro navazující sérii ARMA, z níž vzešla další modifikace Dayz. Ta je zase považována za průkopníka žánru survival, jenž výrazně inspiroval populární styl battle royale – v čele s megahity Fornite, PUBG, Apex Legends nebo Call of Duty: Warzone.

Mafia: The City of Lost Heaven (2002)

Studio: Illusion Softworks

Dosud bezpochyby největší triumf českého herního průmyslu spojil filmový způsob vyprávění s tehdy čerstvými principy „stříleček z otevřeného světa“ (tzv. open-world her s volností pohybu a téměř nekonečným obsahem), které jen rok předtím poprvé ve 3D podobě představily Grand Theft Auto III. Do detailu propracovaný svět a modely vozidel, příběh a charaktery jako vystřižené z klasických mafiánských filmů a pestrost dvaceti misí udělaly ze hry kultovní klasiku, kterou dodnes oslavují hráči nejen v Česku. U nás k fenoménu přispěl český dabing v čele s Markem Vašutem coby hlasem hlavní postavy Tommyho Angela.

Není divu, že se hra již letos dočká kompletního přepracování a v kolekci bude doplněna dvěma pokračováními. Na druhém dílu z roku 2010, který získal podobný ohlas, také pracovali Češi. Naopak Mafia III (2016) od amerických tvůrců byla pro kritiky i hráče spíše zklamáním.

UFO: Aftermath (2003)

Studio: ALTAR Interactive

Tahová akční strategie stavěla na základech legendární série X-COM – a to doslova. Brněnští vývojáři totiž odkoupili nedokončený projekt The Dreamland Chronicles od tvůrce série Juliana Gollopa a celý ho restartovali. Převodem do 3D enginu sice dali osvědčeným herním mechanikám aktuální kabát, ale byli kritizováni za ořezání a zjednodušení některých principů.

Přesto uspěli natolik, že vytvořili ještě dvě pokračování – Aftershock a Afterlight. Později však byla hra zastíněna přepracováním XCOM: Enemy Unknown od amerických strategických gigantů Firaxis Games.

Euro Truck Simulator 2 (2012)

Studio: SCS Software

Zdá se, jako by si Češi nejradši hráli na vojáky nebo řidiče kamionů. Pražští SCS Software prosluli ve světě „kamioňáckou“ sérií Truck Simulator. Přelomovým počinem byl právě druhý Euro Truck Simulator se skvělými recenzemi i prodeji – jen na Steamu to bylo přes 5 milionů kopií. Spousta přídavného obsahu hru ještě mnoho let oživovala – těch nových evropských zemí s plnými sklady zboží, těch kamionů, těch detailních možností...

Samorost 3 (2016)

Studio: Amanita Design

Svým způsobem asi nejvěhlasnější české studio je také z Brna. Amanita Design má totiž výsadní postavení na nezávislé herní scéně, kde toto jméno automaticky přitahuje pozornost herních fajnšmekrů. Ti totiž ví, že od Amanity dostanou hru s unikátním rukopisem, pokud jde o hratelnost, humor a hlavně výtvarný, zvukový i hudební styl. Platilo to už pro první Samorost (2003), ale taky pro Machinarium, Botaniculu či Chuchel. Třetímu dílu Samorosta se pak povedlo stát se světově nejprodávanější hrou na Steamu – to je na nezávislý tým skutečně mimořádný kousek.

Kingdom Come: Deliverance (2018)

Studio: Warhorse Studios

Když Daniel Vávra, šéf vývoje prvních dvou dílu série Mafia, poprvé oznámil, že chystá v nově založeném studiu velké PRG s otevřeným světem, které se navíc bude odehrávat v české krajině doby husitské, byl z toho slušný povyk. Celosvětově úspěšná kampaň na Kickstarteru a poctivě budovaný marketing pomohly hře získat nové finance i všeobecnou pozornost.

S tím rostly i ambice vývojářů, výsledná hra však nedokázala všechny své vrstvy hladce propojit a trpí od svého vydání technickými problémy, které z ní přes množství oprav zcela nezmizely. Přesto pro svůj osvěžující a nekompromisní přístup posbírala řadu ocenění. Rok po vydání si ji zakoupily přes dva miliony hráčů.

Beat Saber (2019)

Studio: Beat Games

První hra určená výhradně pro virtuální realitu, které se prodalo přes milion kopií. Beat Saber zachvátil celý svět a pro mnoho lidí se stal hlavním důvodem, proč si koupili sadu na virtuální realitu. Rozbíjení kostiček světelnými meči v rytmu hudby má totiž návykový efekt, který ještě prohlubuje soupeření na sociálních sítích. Malé pražské studio Beat Games povyrostlo, dále vylepšuje hru pravidelnými updaty a přísahá, že si udrží tvůrčí nezávislost. V listopadu minulého roku ho totiž koupil Facebook, aby měl Beat Saber jako výstavní titul pro svou VR divizi Oculus Studios.

Tagy:
Polsko Brno Kingdom Come: Deliverance videohra Mafia studio české hry Beat Saber nejlepší hry Marek Vašut Steam Druhá světová válka Britská armáda 2K Czech Beat Games s.r.o. Hidden & Dangerous