Jaký je rozdíl mezi Harvardským privatizačním fondem Viktora Koženého a automobilkou Tesla? Zatímco někdejší finanční žralok lidem desetinásobné zhodnocení jejich úspor pouze sliboval, investice do akcií Tesly vám jistotu desetinásobku skutečně mohla přinést. Takový pocit dnes zažívají burziáni, kteří se pro firmu z podnikatelského impéria Elona Muska rozhodli přibližně před rokem.
Zní to neuvěřitelně. Kdo se kolem 20. srpna 2019 odhodlal k nákupu akcií automobilky Tesla, zaplatil za jeden kus kolem 212 dolarů. O rok později se jejich cena na okamžik vyhoupla až na 2 125 dolarů. Taková investice se tedy během jediného roku zhodnotila o rovných 900 procent. Svižnější jízdu předvedl snad jen bitcoin v době své největší slávy.
„Kolem akcií Tesly vznikla mánie, která je stavěna na předpokladu prudkého rozvoje elektromobility. Investoři rovněž důvěřují vizím Elona Muska, který chce do elektromobilů zakomponovat inovativní techniku,“ řekl CNN Prima NEWS hlavní ekonom společnosti BH Securities Štěpán Křeček. Podle něho je současné nacenění Tesly extrémně vysoké, o čemž vypovídá například poměr mezi tržní cenou akcie a čistým ziskem připadajícím na jednu akcii. „Tento poměr se standardně pohybuje pod úrovní 30, avšak v případě Tesly už překročil hodnotu 1 000,“ dodal Křeček.
4,5 Volkswagenu nebo osm Hond
Pokud je pro někoho stále těžko představitelné, v jakého obra se Tesla přerodila, může si vzít místo krabičky zápalek na pomoc velikost jiných tradičních automobilových gigantů. Ještě na počátku letošního roku se Tesla prala o pozici nejhodnotnějšího amerického výrobce vozidel v historii. Do té doby držel americký rekord Ford, jehož tržní kapitalizace na konci minulého století přesahovala 80 miliard dolarů.
Tehdy jen málokoho napadlo, že by byla v ohrožení celosvětové vedoucí pozice japonské automobilky Toyota, jejíž tržní hodnota převyšovala 200 miliard dolarů. Dnes se Toyota dívá Tesle z uctivé vzdálenosti na záda. Kdo by totiž dnes chtěl celou Teslu získat do svých rukou, musel by za ni zaplatit bezmála 380 miliard dolarů. Nebo ještě jinak: za tyto peníze by dostal jednu a tři čtvrtě Toyoty nebo 4,5 Volkswagenu. Dokonce, i kdybyste za Teslu nabídli Volkswagen, BMW, Daimler, General Motors a Ford dohromady, stačilo by vám to na získání nejvýše dvoutřetinového podílu.
S Teslou je však spojena ještě jedna poměrně významná záležitost. Vzhledem k tomu, že automobilka konečně vykázala zisk, padla tak poslední překážka k tomu, aby její akcie byly zahrnuty do hlavního indexu newyorské burzy S&P 500, který obsahuje pětistovku největších amerických veřejně obchodovaných společností.
Tesla ještě poroste
Jenže kolem zahrnutí Tesly do zmíněného indexu se vyskytují otazníky. „Tesla dříve nebo později zařazena bude. Jde spíše o to, zda k tomu Standard and Poor's má odvahu. Šlo by totiž o výjimečný krok, který by kvůli způsobu výpočtu indexu mohl vést k výprodeji ostatních titulů. Když se zařadí malá firma, není to poznat. Tesla už by s trhem zahýbat mohla,“ řekl CNN Prima NEWS Dominik Stroukal, hlavní ekonom finanční skupiny Roklen.
Podle Stroukala by také mohlo být zajímavé, co by to udělalo s cenami akcií samotné Tesly. „Investoři, kteří následují S&P 500, by totiž museli Teslu dokoupit. To by mohlo její cenu vyhnat nahoru. Na druhé straně je ale možné, že zařazení Tesly do indexu je již v aktuální ceně propsáno. Navíc má Tesla už tak obrovskou tržní kapitalizaci, že i dodatečných odhadovaných několik desítek miliard dolarů poptávky by měla být schopna vstřebat, aniž by to její cenu poslalo na několikanásobek,“ doplnil.
A jak se cena akcií Tesly bude vyvíjet v následujících týdnech a měsících? Podle Dominika Stroukala není důvod, aby akciové trhy obecně padaly, což prý platí i pro Teslu. „Otázkou spíše je, zda Tesla poroste rychleji, nebo pomaleji než zbytek trhu. Všechny ukazatele jsou našponovány k prasknutí a očekává se korekce, nicméně se čeká už tak dlouho, že v ní postupně přestávají všichni věřit,“ myslí si hlavní ekonom skupiny Roklen.
Nejhodnotnější automobilky světa
Automobilka | Tržní kapitalizace (v mld. USD) |
---|---|
Tesla | 377,1 |
Toyota | 218,5 |
Volkswagen | 85,3 |
Daimler | 54,0 |
Honda | 46,2 |
Zdroj: Akciové burzy