Žijí ve stínu dohasínajících Vítkovických železáren v Ostravě a sami mají pocit, že jsou na odpis. „Vakcínu odmítám, chtějí nás zlikvidovat. Babiš lže, očkoval se jen jako, jehla nebyla vidět. Vláda chce, aby lidi poumírali,“ zaznamenal reportér CNN Prima NEWS mezi vítkovickými Romy smršť negativních názorů na vakcinaci proti covidu. Příkop mezi minoritou a majoritou je příliš hluboký. A co nařídí vláda, je ve vyloučené lokalitě automaticky bojkotováno.
Adam Ferenc, Honza Bandy a další Adam. Věk od dvaceti do pětadvaceti let, zrovna postávají na rohu Erbenovy a Lidické ulice ve Vítkovicích. Dotaz je přímočarý: „Necháte se očkovat proti covidu?“ A trojice stejně přímočaře odpovídá. „Koronavirus je nesmysl, to je obyčejná chřipka. Chtějí nás jen donutit, abychom se všichni očkovali,“ myslí si Adam Ferenc.
Co je na vakcinaci tak špatného? „Je nás moc,“ dodá Adam a kamarádi mu skočí do řeči: „Celkově nás je hodně, musí se snížit počet chudých lidí. Kdo ví, co nám chtějí dát v té injekci.“ – „Za vším jsou ty dotace. To jsou nevratné peníze, ne? A politici chtějí ty peníze pro sebe, to je můj názor.“ – „Očkování odmítnu, ale se*e mě, že pak budu odepsaný jako člověk. Že mě nepustí do ciziny a tak.“ – „Znám několik kámošů, co byli pozitivní, ale proběhlo to jako slabší chřipka. Říkám vám, covid je výmysl, podvod vlády. A co vysílají v televizi, to není pravda. Ti lidé umírají na jiné nemoci, ale oni nám říkají, že na ten covid. Umírat budeme až teď, na ty injekce.“
Proč cigán jede stoku?
Možná jsem měl smůlu a zrovna trefil na zaryté odpůrce očkování a zastánce spikleneckých teorií. Zahýbám za roh z Erbenovy do Nerudovy ulice, kde u večerky U Marka postává další chumel Romů. A narazím na stejně vášnivý odpor k očkování.
Romskému princi zabil covid dva příbuzné, proto kárá popírače infekce
Covid neexistuje, věří mnozí Romové z vyloučené lokality u ostravského hlavního nádraží. Anebo si myslí, že nemoc napadá jen majoritu. Olašský korunní princ a předseda Unie olašských Romů Josef Stojka před podobnými dezinformacemi důrazně varuje: „Popírání infekce je hrozná hloupost, covid už mi zabil dva příbuzné a další leží ve vážném stavu v nemocnicích.“ Stojka ovšem překvapivě hlásá, že vakcínu proti koronaviru odmítne.
Vlastně se moc nedivím, soužití Romů s majoritou má v Ostravě daleko k ideálu. A jakémukoliv befelu, který přichází od úřadů, se ve vyloučených lokalitách z principu nevěří. Ani ve Vítkovicích.
Vzdor je stále silnější především u teenagerů, hodně tomu pomáhají i romští rapeři, kteří ve svých textech rozhodně nevybízejí ke společnému vykouření dýmky míru. „Chtěj nás zavřít v tomhle kruhu / mladý čáve dávaj na zvláštní školu / na každej roh nám dali hernu / a pak se ptaj more, proč cigán jede stoku,“ rapuje mezi Romy populární Dollar Prync.
Stejně jako si na rasovou diskriminaci stěžují černošští rapeři, tak se Dollar Prync bouří vůči domácímu rasismu. A omladina z Vítkovic při poslechu jeho písní touží po nesouhlasném gestu, odmítnutí vakcinace je takovou možností.
Romy může přesvědčit jedině Rom
„Věřím tomu, že i Romové nakonec přijmou očkování. A vakcínu si nechá píchnout asi sedmdesát procent romské populace, stejně jako tomu bude u majority,“ komentuje aktuální přístup vítkovických Romů k očkování nejznámější ostravský sociální pracovník Kumar Vishwanathan. S minoritou pracuje od roku 1997 ve sdružení Vzájemné soužití a mnohým mladým lidem už napomohl k maturitě i k univerzitnímu diplomu.
„Pořád jsem ale Ind, nikoliv Rom, proto k očkování mohu přimět maximálně jednotlivce. Pokud někdo může přesvědčit většinu Romů, tak jedině osobnost z jejich komunity. Na nikoho jiného nedají,“ myslí si Kumar a jmenuje několik romských vzdělanců. Teenagery by pak mohli přemluvit právě rapeři. Pokud by se ale nějakému představiteli majority podařilo oslovit třeba Dollar Prynce, že očkování je životně důležité pro celou menšinu.
Babiš se neočkoval
Před večerkou U Marka ve vítkovické Nerudově ulici stojí Simona (15), Kristián (18), Martin (15) a David (30). Nejvíc mluví nejstarší David, jemuž přizvukuje osmnáctiletý Kristián. A všichni jen prohlubují skepsi, která je v lokalitě jakousi mantrou.
Děti se učí bez roušek, učitelé se bojí. Proč se nezavřou speciální školy?
Ve speciálních školách jako by covid neexistoval, děti se učí bez roušek, takže starší kantoři mají z takových žáků strach. Zatímco na základních školách vláda umožňuje výuku jen v prvních a druhých třidách, v těch speciálních musí kantoři učit prezenčně v devíti ročnících. „Děti k nám dojíždějí z celé Prahy a v hromadné dopravě přestupují i třikrát. V našem typu školy je přitom nemůžeme nutit, aby nosily roušky,“ říká Helena Hainová, ředitelka speciální školy v Praze 5.
„To není normální, co dělají ti lidi z vlády. Toho Babiše, jak očkovali, viděl jste to? Vedle, schválně vedle, jehla nebyla vidět. Ten doktor tu stříkačku schovával za ruku, to nešlo do ruky, vystříkli to na zem. Chtějí nás zlikvidovat, ten Babiš a všichni tam v té vládě.“
Ptám se, zda to má být cílená likvidace Romů. „Romů, ale i všech dalších chudých lidí, co jsou na dávkách. A důchodců, aby nám nemuseli dávat žádné prachy.“ – „Očkovat se nedám. To je testování, ne očkování, vždyť to vůbec nezkoušeli na zvířatech a rovnou to dávají lidem. Jak mohli vymyslet vakcínu na koronu, když nemají vakcínu na rakovinu?“ – „Chtějí na tom vydělat, jde jim o prachy.“ – „Nenechám si to píchnout ani zadarmo. Tady mezi Romy ve Vítkovicích si to nikdo nedá píchnout. A slyšel jsem to i od gadžů, od vás bílých.“ – „Podvod, tady měl covid jeden sedmdesátiletý děda. Doktor napsal, že má covid, ale ve skutečnosti zemřel na selhání srdce. Doktoři jsou domluvení. A vy jako novinář napíšete, že umřel na koronavir, ale není to pravda. Tak to je, věřte mi.“ – „Přijde doktor, naočkuje nás, a za dvě hodinky už tu nebudeme.“
Hlas vajdy ze špitálu
Nedovedu si představit, jak bych je přesvědčil o opaku. Zkouším mluvit o Josefu Stojkovi, romském princi. A potencionálním romském králi čili olašském vajdovi. Stojka ovšem právě leží na kyslíku v ostravské nemocnici, i jeho dostihl COVID-19. „Nemůžu moc mluvit, lidi. Je to těžké, ale nebojte se, lidi, Ježíš nás miluje, zvládneme to,“ vzkázal 12. ledna vyčerpaný Stojka v on-line přenosu ze špitálu.
Ivan Motýl
Externí spolupracovník CNN Prima NEWS. Novinář, publicista a básník, který se dlouhodobě věnuje palčivým sociálním tématům soudobé Ostravy a moderním dějinám celého regionu. Často píše o romské menšině a vyloučených lokalitách, již osm let například sleduje ve sběrném dokumentu osudy ostravské rodiny Kroščenových s dvanácti dětmi.
Když loni v komunitě Olachů koronavirus zabil dvě persony, začal Josef Stojka vyzývat, aby Romové infekci brali vážně. Že je to zákeřná a smrtelná nemoc. Zároveň však zahájil kampaň vůči očkování, kterému nedůvěřuje ani zbla. „Jako věřící křesťan tvrdím, že očkování jde proti Písmu svatému. Bible před ním varuje. Já sám vakcínu nikdy nepřijmu, je to byznys nejbohatších lidí světa, kteří chtějí nastolit nový světový řád,“ řekl poněkud tajemně na sklonku listopadu pro CNN Prima NEWS.
Stojka na facebookovém profilu sdílí příspěvky typu: „Neberte si vakcínu na covid!“ Jedna z nejvýraznějších proromských aktivistek z řad ostravské majority Helena Balabánová proto olašskému princi vzkazuje: „Panu Stojkovi přeji brzké uzdravení. A doufám, že po propuštění z nemocnice změní i názor na očkování. Pepo, drž se!“
Debata o čipování u večerky
Když Romům ve vítkovických ulicích vyprávím, že jejich „předák“ Josef Stojka leží ve vážném stavu v nemocnici, mlčí. V koloniálu na rohu Tavičské ulice a Obránců míru zrovna nakupují manželé ve věku padesátníků. Přijeli zánovním vozem a nebrání se diskusi, jen se odmítají představit. Probíráme příběh Josefa Stojky i fámu, že s vakcínou dostane člověk do těla i čip, který ho připraví o svobodu. Romové ji často berou vážně, ačkoliv na Slovensku tuhle teorii nejvíce šířil neonacista a xenofob Marian Kotleba.
Snažím se vysvětlit, že pověst o čipu je nesmysl a spiklenecká teorie. Romští manželé napřed oponují, pak muž dialog uzavře: „Dobrá, možná tam zatím není čip, ale je to zkouška, jak ten čip do lidí dostat. Je to začátek, vždycky se nějak začíná, a pak nás jednou dostanou.“ Jako by četl Orwellův román 1984. Na rozloučenou pak dodá: „Já jsem zdravý, tak nač bych potřeboval nějakou vakcínu?“ Načež následuje obvyklý dotaz z protistrany: „A vy se necháte očkovat?“ – „Ano, nechám,“ potvrzuji.
Když má největší vliv Facebook
Vracím se k obchůdku U Marka v Nerudově ulici. Obě romské ženy za pultem očkování také odmítají, snacha a švagrová. „Proč testují na lidech, a ne na zvířatech? A proč nám vyhrožují, že když se nenecháme očkovat, pozastaví nám peníze?“ rozčiluje se mladší z prodavaček. Oponuji, že nikdo z politiků takto nevydírá. „Bylo to na Facebooku,“ reaguje dívka. Pokrčím rameny, dneska je hlas sociálních sítí prostě silnější než názor české vlády, alespoň tady ve Vítkovicích.
Její švagrová to bere skoro lidskoprávně: „Je to naše rozhodnutí, jestli se necháme očkovat, a jestli necháme očkovat naše děti a příbuzné. Jsou to naše těla, a nikdo nám nemůže nařídit, že si musíme píchnout injekci.“
Výjimka potvrzující pravidlo
Ve Vítkovicích jsem oslovil kolem dvaceti Romů, ale našel jediný pozitivní hlas pro očkování. „Víte, tady ve Vítkovicích jsou Romové blbí,“ vyhrkne na mě 44letá Helena Zubková z Havířova, která přijela navštívit dceru. „Dcera se očkovat půjde, i vnuci, to vám mohu slíbit. A že jsou ostatní blbí, to mi je jedno.“
Výjimka potvrzující pravidlo, tahle vyloučená lokalita jinak omílá stejnou „vítkovickou písničku“. Zpívá ji i Patrik Goga: „Nenechám se očkovat, mám z toho strach, a nevěřím vůbec tomu, že se Babiš nechal očkovat.“ A proč to premiér Andrej Babiš dělá? „Nevím přesně, já se o takové věci moc nezajímám, ale očkovat se nenechám. Nikdo v naší rodině.“
Pomůže raper Rico?
Dokument krajských koordinátorů a romských poradců, který loni projednávala vláda, říká, že v České republice žije nejméně 250 tisíc Romů, ale spíš o pěkných pár desítek tisíc více. Je to tedy dost velká skupina občanů, aby svým negativním postojem vůči očkování zkomplikovala boj s pandemií. Zvláště v takových lokalitách, k nimž patří i ostravské Vítkovice.
Příkop mezi minoritou a majoritou je hluboký, takže nezbývá, než aby se ho v rámci společného boje s nemocí COVID-19 pokusila zasypat nějaká romská osobnost. Romští teenageři by možná poslechli svého dalšího oblíbeného rapera, který si říká Rico a žije v Ostravě. Přesvědčit ho ke spolupráci s majoritou ale asi vůbec nebude lehké, vždyť zpívá: „A pořad stojíme, kde nemáme, není s náma rady / more, jsme kriminálnici, problémy máme rádi / Ostrava je naše město!“