
Požár třípatrového domu v Aši: Hasiči evakuovali 13 lidí, šest z nich skončilo v nemocnici
Deváťáci mají za sebou přijímací zkoušky na střední školy nanečisto. Část pedagogů upozornila na problém se zadáním: některé úlohy z matematiky se opakovaly. Ředitelé základních škol to považují za polovičatou práci, poslankyně Jana Berkovcová (ANO) viní společnost Cermat, která přijímací řízení spravuje. Ředitelka Cermatu Barbora Rosůlková ale namítla, že úloh jsou stovky a že jde o stoprocentní simulaci ostrého termínu.
Už 12. a 15. dubna usednou desítky tisíc žáků devátých tříd do lavic s jasným cílem: uspět v jednotné přijímací zkoušce na střední školu. Jedno z nejstresovějších období, kdy se děti dlouhé týdny připravují na testy z matematiky a češtiny, bude u konce. Ačkoliv nejsou zadání letošních testů známá, dá se očekávat každoroční kritika některých zapeklitých úloh. Jsou ale testovací otázky skutečně tak těžké? Otestujte své znalosti z českého jazyka na zadáních z předchozích let.
Žák 5. třídy zadání přijímacího testu na osmileté gymnázium zřejmě porozuměl, jeden překlep ho stál ale bod. Jeho chyba v didaktickém testu se okamžitě začala šířit internetem. Podle mnohých je takové hodnocení zbytečně striktní. Cermat však namítá, že hodnotitel nemůže rozhodnout, zda školákovi pouze „vypadlo písmenko“, nebo žák neumí správný tvar přídavného jména utvořit.
Ministr školství Petr Gazdík (STAN) odvolal z funkce ředitelku Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) Michaelu Kleňhovou. Rozhodl se tak kvůli nespokojenosti s fungováním organizace, její pomalosti a neefektivitě hospodaření. Kontrola ministerstva financí podle něj zjistila v Cermatu závažné nedostatky. Ministr to v úterý řekl novinářům. Podle Kleňhové nejsou některé publikované informace o fungování Cermatu pravdivé.
Ministerstvo školství poslalo kontrolu do Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat). Vadí mu jeho smlouva na tisk materiálů týkajících se přijímacích zkoušek na střední školy a maturit, informuje iDNES.cz.
Neúspěšnost u státních maturitních testů letos v květnu proti minulému roku vzrostla. Ve srovnání s předcovidovým rokem 2019 ovšem mírně klesla. Letos u testů neuspělo 13,7 % těch, kteří šli ke zkouškám poprvé. Loni to bylo 11,2 %, před třemi roky 14,1 %. Vyplývá to z výsledků, které v pondělí zveřejnil Cermat na svém webu.
Přijímací zkoušky se neúprosně blíží. Žáci základních škol mají pro podání přihlášek čas do 1. března. U středoškoláků, kteří se chystají ve svém studiu pokračovat na vyšších odborných nebo vysokých školách, se termíny různí. Kdy si musí studenti vybrat své budoucí obory a na co vše by se měli připravit? Redakce CNN Prima NEWS pro vás připravila přehled všech náležitostí.
Neúspěšnost u státních maturitních testů letos klesla po mimořádném termínu v červenci z květnových 11,2 procenta na 4,9 procenta maturantů. Proti loňsku, kdy neuspělo 17,7 procenta studentů, se tak snížila o 12,8 procentního bodu, informoval Cermat. Úspěšnost byla zatím nejvyšší od roku 2013. Jedním z důvodů může být i fakt, že studentům zdravotnických a sociálních oborů mohl kvůli epidemii covidu místo zkoušky stačit průměr známek za dobu studia.
U státní maturity se letos studenti výrazně zlepšili v didaktickém testu z češtiny. Propadlo jich 4,9 procenta, tedy o 9,3 procentního bodu méně než loni. Z matematiky propadlo letos 16,8 procenta studentů, o 0,8 procentního bodu méně než před rokem. Kvůli výuce na dálku ministerstvo školství v matematice snížilo hranici úspěšnosti testu z 33 procent na 27 procent, jinak by byl zřejmě podíl neúspěšných větší.
Cermat ve středu zveřejnil výsledky přijímacích zkoušek na střední školy a tvrdí, že kritika za obtížnost testů, která se snesla hlavně od dětí a jejich rodičů, byla neoprávněná. Přestože se žáci dlouho připravovali doma při distanční výuce, jejich výsledky byly v průměru jen o čtyři procentní body horší než při loňských zkouškách.
Sociální sítě zaplavily stížnosti rozzuřených rodičů. Nelíbí se jim podoba letošních přijímacích zkoušek, nebraly totiž ohled na distanční výuku. Podle některých ohlasů se navíc děti musely poprat s výrazně těžšími testy než v uplynulých letech. Cermat, který zodpovídá za kvalitu zkoušek i jejich vyhodnocování, se ale brání. Výsledky testů má zkontrolovat ministerstvo školství.
V prvním květnovém týdnu se deváťáci zapotili při konání přijímacích zkoušek na své vysněné školy. Po jejich dopsání však na mnohé z nich padla skepse. Studenti se často bouří kvůli obtížnosti zkoušek, především té z matematiky. Podle nich bylo nemožné i s nastaveným časem test stihnout. Rodiče dětí pak podtrhují fakt, že se žáci od začátku školního roku prezenčně téměř neučili. Kromě kritiky vůči Cermat však přichází i ta vůči samotným dětem.