Vášně kolem přijímaček na gymnázium. Páťákovi vypadlo jedno písmenko, „chyba“ pobouřila

Žák 5. třídy zadání přijímacího testu na osmileté gymnázium zřejmě porozuměl, jeden překlep ho stál ale bod. Jeho chyba v didaktickém testu se okamžitě začala šířit internetem. Podle mnohých je takové hodnocení zbytečně striktní. Cermat však namítá, že hodnotitel nemůže rozhodnout, zda školákovi pouze „vypadlo písmenko“, nebo žák neumí správný tvar přídavného jména utvořit.

„Páťáci měli u přijímaček změnit VV ze souvětí ‚Silnice, která vede lesem, je neprůjezdná,‘ tak, aby vznikla věta jednoduchá. Páťáček tomu očividně syntakticky skvěle rozumí, ale napsal omylem „vedocí“ místo „vedoucí“ (v 1. případě správně VV vytvořil). Uznáno? Ne. Jasně že ne,“ kritizoval na Twitteru uživatel, který vystupuje pod přezdívkou Běžící češtinář.

ČTĚTE TAKÉ: Syn přišel o sen, k přijetí nepomohly ani výborné známky. Systém selhal, zoufají si rodiče

Hodnocení Cermatu u didaktického testu pro osmiletá gymnázia pobouřilo i další. „Nedělat ‚překlepy‘ je zjevně přijímací kritérium,“ sdělil ironicky uživatel Twitteru. „Proč se na tom tak bazíruje? Jsou na to nějaké blbé regule, nebo je to z vůle kontrolujícího?“ ptal se další kritik.

Podle organizace, kterou zřizuje ministerstvo školství, však nelze takovou odpověď uznat. „V zadání je uvedeno, že výchozí souvětí má být upraveno tak, aby ze souvětí vznikla gramaticky správná věta jednoduchá. Gramatická správnost konstrukce, kterou žák vytvořil, závisí zejména na správně utvořeném tvaru přídavného jména slovesného (vedoucí). Pokud žák v takové větě napíše „vedocí“, hodnotitel nemůže rozhodnout, zda pouze „vypadlo písmenko“, nebo žák neumí správný tvar přídavného jména utvořit,“ reagoval Cermat na dotaz CNN Prima NEWS.

Narušena je v uvedeném případě podle organizace Cermat jak gramatická správnost vzniklé věty, tak jednoznačnost zápisu. „Proto odpověď s výrazem ‚vedocí‘ nelze uznat jako správné řešení,“ odůvodnil dále své hodnocení Cermat.

Jiní s hodnocením souhlasí

Pod twitterovým příspěvkem se našli i ti, kteří s takovým postupem souhlasili. „Za mě je to v pořádku, že to není uznáno. Obzvláště pokud by to na výsledek přijímacího řízení nemělo vliv. Já jsem ‚ajťák‘ a když bude můj kód logicky dobře, ale syntakticky špatně, tak taky nebude fungovat. Je mi líto,“ namítal uživatel sociální sítě.

Podle zmíněného češtináře jde však o nespravedlnost. „Mě to bolí, když vidím, že ten klouček zvládl věc, u které by spousta maturantů i dospělých nevěděla, co si počít, rozumí gramatice, chápe, co měl udělat, ale vynechal písmenko,“ dodal.

Tagy: