Přestože se každý rok otevírají maximálně desítky kilometrů nových dálnic, stát neustále slibuje, že nás hlavní boom teprve čeká. A to brzy. Dopravní situace v Česku by dle plánu měla být úplně jiná než dnes už v roce 2025. Kromě výrazného rozšíření silničních tepen stát počítá také s výstavbou prvních vysokorychlostních tratí a blíž k dokončení by mohla být i dráha na Letiště Václava Havla. Následující řádky nabízí přehled zamýšleného zvýšení tuzemského cestovního komfortu v nejbližších letech.
Dálnice
- D1: Přestože se již vloni v prosinci plnily noviny články o zahájení dostavby posledního úseku nejstarší české autostrády, v roce 2025 se řidiči kolem Přerova ještě bohužel neprojedou. Obchvat okresního města bude dokončen až o rok později.
ČTĚTE TAKÉ: Z Prahy do Brna za hodinu. Podívejte se, kde začnou vznikat první tratě pro rychlovlaky
- D3: V roce 2025 již bude takřka nadohled dálniční spojení Česka s Rakouskem. Směrem od Českých Budějovic budou otevřeny téměř všechny úseky jižní části této mezinárodně důležité komunikace. Chybět bude jediný, který se zprovozní o rok později. Naopak na propojení stávající dálnice s Prahou si budou muset lidé ještě pár let počkat.
- D4: Cesta mezi Prahou a Pískem bude již v příštím roce značně pohodlnější než dnes, a to díky dostavbě zbytku strakonické dálnice.
- D6: Velký stavební ruch již probíhá směrem z Prahy na Karlovy Vary. V roce 2025 by mělo být otevřených více než 20 kilometrů nových úseků a zbytek dálnice ve výstavbě.
Pro všechny, koho zajímají plány výstavby dálnic a silnic v České republice, jsme připravili podrobný přehled našich...
Posted by Ředitelství silnic a dálnic - ŘSD on Wednesday, February 15, 2023
- D7: Cestou směrem na Chomutov za tři roky uvidíte především staveniště. Celý zbytek spojnice na sever Čech dle plánu obsadí bagry. S otevřením se počítá pouze u dvou nových, dohromady asi desetikilometrových, úseků kolem Loun.
Vzácná shoda ODS a ANO. Kupka i Havlíček chválí dostavbu D1 u Přerova, táhne se desítky let
Stavbaři v těchto dnech začali po mnohých útrapách konečně pracovat na posledním chybějícím úseku nejstarší české dálnice – D1. Přestože se jedná o pouhých deset kilometrů u Přerova, stavba naprosto změní dopravní návyky řidičů v Česku. Výrazně se zkrátí cesta z Prahy do Ostravy a uvolní se dálnice D46 a D35 na Olomoucku. Velkou pomocí pak dokončení stavby bude především pro obyvatele samotného Přerova. Přípravu projektu provázely mnohaleté spory, proto je takřka zázrakem, že konečně stavba započala. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) hovoří o historickém okamžiku.
- D11: Přestože se v roce 2025 do Vratislavi po dálnici ještě nedostanete, poslední dvě části D11 u polských hranic se mají ponořit do plného pracovním ruchu.
- D35: Vláda za jednu ze svých priorit považuje dálnici D35. V roce 2025 by měl být minimálně ve výstavbě celý zbytek této druhé páteřní spojnice mezi Čechy a Moravou. Řidiči se již budou moci podle aktuálních plánů prohánět na více než destikilometrovém úseku u Hořic.
- D48: Cesta ze střední Moravy směrem na Český Těšín se má do dvou let takřka celá transformovat do čtyřproudého módu. Nedokončené, ale rozestavěné, již budou pouze dva krátké úseky.
- D55: Na jižní Moravě se masivně staví již teď. Do roku 2025 se šoféři dočkají více než 20 kilometrů nové dálnice. Na stejně dlouhých úsecích se v té době bude pracovat.
Mapa dálničních projektů pro příští roky Zdroj: Ministerstvo dopravy
Vysokorychlostní tratě
- Moravská brána: V roce 2025 začne stavba prvních úseků vysokorychlostních tratí v Česku. Půjde například o části Moravský brána I. a Moravská Brána II. Mezi Přerovem a Ostravou by mohly být rychlovlaky k dispozici v roce 2029.
- Praha–Brno: Budovat se zřejmě začne také chystaná moderní trati mezi Prahou a Brnem. Jde například o úsek mezi Poříčany a Světlou nad Sázavou. Také zde je dokončení projektováno na rok 2029.
Aktuální stav přípravy VRT (únor 2023) Zdroj: Správa železnic
Dráha na letiště
- Hotové úseky: V roce 2025 již bude zmodernizovaná celá dráha mezi Masarykovým nádražím a Výstavištěm.
- Rozestavěné úseky: Pokud půjde vše dle plánu, měly by být se v roce 2025 v realizaci již všechny zbylé úseky, a to včetně podzemních částí mezi Stromovkou a Veleslavínem. Dokončení? Opět v roce 2029.
Výhled výstavby jednotlivých úseků dráhy na tiště Zdroj: Správa železnic