Dacia už není pro smích. Třetí generace hybridu Sandero Stepway má neskutečný dojezd

Už je to více než 20 let, co rumunskou značku Dacia koupil francouzský Renault. A s každým dalším modelem své vozy vlastně jenom zlepšuje. Nejnovější typ Sandero Stepway, který přichází už ve třetí generaci, může klidně být tou nejlepší novodobou dacií vůbec. My jsme si zkusili typ, který umí jet na benzin i propan-butan.

Současní třicátníci to ještě pamatují. Dacia, to byla v dětství značka, která ze všech stran schytávala posměšky všeho druhu. Něco jako automobilka Škoda ve Velké Británii. Jenže škodovkám už se na ostrovech nikdo nesměje a s dacií to v Česku není jiné. O tom přesvědčuje i Sandero Stepway.

Dávno není k smíchu

„Připrav se, tohle už je spíš Renault než Dacia.“ To byla slova kolegy, který mi nové Sandero předával. Očekávání tedy nebyla malá.

Nové Sandero už těžko nařknete z nevzhlednosti. Celá přední maska působí dost dravě. Rozzáří ji světlomety denního svícení ve tvaru “Y“, které míří proti sobě, a úzká maska chladiče, ve které jsou ve vyšších výbavách (jako byla ta naše) zapracovány i chromové detaily.

Model Stepway na sebe dál upozorní například nápisem pod logem vozu přímo na přídi či hezky vypadajícím krytem motoru v šedivé barvě. Imitace kovu je ovšem plastová. Karoserie je oplastovaná i z boku, aby se dacie nebála ani lehkého terénu.

Čím vůz potěší, jsou střešní ližiny, které se snadno dají přeměnit na střešní nosič, který podle automobilky unese až 80 kilogramů nákladu. Za tohle velký palec nahoru.

Ani uvnitř už to není žádný low-cost. Jistě, auto je stále plné plastů, ale ty už tolik nebijí do očí a nevypadají lacině. Dost tomu napomáhá mřížkované textilní čalounění uprostřed palubní desky a ve dveřích. Řidič se najednou cítí ve voze útulně. Sedačky mají hezké prošívání s nápisem „Stepway“, sice mají slabší boční vedení, ale pohodlné jízdě to tolik nebrání.

Malým nedostatkem je odkládací prostor před řadicí pákou, který by si pro jízdu za tmy zasloužil aspoň nějaké osvětlení.

Ačkoliv auto měří na délku jen 4 099 milimetrů, na zadních sedačkách je tak akorát místa pro dva dospělé. Prostoru je dost i nad hlavou, takže kdo je citlivý na svůj účes, nebude trpět.

Námi testovaná výbava Comfort měla osmipalcovou obrazovku infotainmentu, celkem obyčejného, ale rychle fungujícího, ve kterém nejsou žádné zbytečnosti. Chyběla navigace, ale nevadí, hned vedle obrazovky byl totiž držák na mobilní telefon s portem na USB nabíjení jen o pár centimetrů vedle. A za navigaci se dá připlatit.

Ukazatele s námi nehrají žádné hry, ukazují jenom to, co musí. Analog nabízí vlevo otáčky a vpravo rychlost. Uprostřed je drobný palubní počítač, který informuje o stavu nádrže na benzin i na LPG, o maximálním dojezdu, aktuální spotřebě, teplotě oleje a tak dále. Řidiče ničím nezahlcuje a nechá ho soustředit se na jízdu.

Zavazadlový prostor má velikost 410 litrů, chybí mu jenom rezerva, místo níž je v kufru schovaná nádrž na zemní plyn.

Ujede přes tisíc kilometrů

A tím se dostáváme k motorizaci. TCe 100 LPG je tím nejsilnějším, co Sandero nabízí. S oblíbenými diesely už se totiž nepočítá. Litrový tříválec s turbem nabízí 100 koňských sil, dosáhne až na 180 km/h a na stovku se dostane za 11,6 vteřiny.

Úchvatněji působí čísla týkající se spotřeby. Kdo trpí při neustálém tankování u hybridů, kde baterie zabírají v mnoha případech prostor pro větší palivovou nádrž, tady zaplesá. Plně nakrmené Sandero v sobě může mít 50 litrů benzinu a 40 kilogramů plynu a díky tomu má dojezd 1 200 kilometrů. To je fantazie!

Na jednu nádrž tak klidně můžete jet třeba do noblesní Paříže, navoněné Ženevy, do Monaka či chorvatského Splitu. Nebo tam a zpět do přístavního Hamburku.

Řízení auta je krásně lehké, Sandero řidiče poslouchá na slovo a dobře pracuje i manuální šestistupňová převodovka.

Divoch to není, ale jestli máte strach, že se na dálnici zahrabete v pravém jízdním pruhu mezi kamiony a dodávkami s SPZ ze všech koutů Balkánského poloostrova, tak to v žádném případě. Motor je dynamický a pružný, poslušně táhne a od tří tisíc otáček potěšitelně zabere.

Potěšilo i odhlučení při vyšších rychlostech a také to, že Sandero Stepway se neztratí ani v terénu. Tohle auto se prostě povedlo, a nabízí tak hodně peněz za málo muziky. Ceny začínají na 305 tisících korunách, kompletní ceník si prohlédněte zde.

1. NÁKLADY NA SERVIS

Na Sandero platí záruka tři roky nebo 100 tisíc ujetých kilometrů. Tříletá je i záruka na lak, na neprorezivění karoserie je to dokonce šest let. Servisní prohlídky platí jak pro benzinové varianty, tak pro typy s LPG. Hodinová sazba (která se ovšem může u jednotlivých dealerů lišit) je 750 Kč bez DPH.

2. PRODEJE

Ačkoliv mezi lety 2019 a 2020 prodeje Sandera poklesly (celkem o 383 vozů), i tak dosahují výšin, o kterých si mnohé automobilky mohou nechat zdát. Nového majitele si našly ve 2 206 případech, což ze Sandera činí po terénním Dusteru nejprodávanější model značky v Česku. Kdo může vozu konkurovat?

3. ZAJÍMAVOST

Evropské silnice jsou mnohdy plné koncernových vozidel, ale Sandero je dokáže v něčem trumfnout. Čtvrtým rokem po sobě totiž zůstává nejprodávanějším autem pro nefiremní zákazníky v celé Evropě.