Řídili jsme nový Renault Arkana. Vypadá skvěle, těžko se na něm hledají chyby

Francouzská automobilka Renault se rozhodla vstoupit do kontroverzních vod takzvaných SUV kupé. Stylově pojaté auto se ale povedlo na výbornou. Design podtrhují i výrazné barvy. A jízdní vlastnosti jsou na špičkové úrovni, jak potvrdily naše první dojmy.

Arkana není v nabídce Renaultu žádnou novinkou. Pro ruský trh se představil už téměř před dvěma lety. Pak si ale Francouzi řekli, že by svou stylovou novinku mohli nabídnou i v Evropě, ale na mnohem lepší úrovni. A i když evropský model vypadá prakticky stejně jako ruský, má jiný základ – platformu CMF-B, kterou sdílí s modelem Captur nebo Nissanem Juke. Jak ukazují naše první jízdní dojmy, byla to sázka na trumfové eso.

Ještě než se ale dostaneme k samotnému svezení, při kterém jsme najeli nějakých 100 kilometrů v okolí Prahy, je potřeba se zastavit u designu. Arkana je model z kategorie SUV kupé, kterou odvážně před lety založilo BMW se svým modelem X6. Od té doby se objevila celá řada zajímavých aut, třeba Mercedes GLE Coupé či Audi Q8. Drtivá většina z nich ale patří mezi luxusní vozy. Renault se rozhodl přinést SUV kupé i standardně majetným motoristům.

Prostoru více než dost

I když Arkana sdílí platformu s malým crossoverem Captur, a dokonce se mu i podobá střihem přídě, jde o výrazně větší vůz. Na délku měří 4 568 mm, a přerůstá tak i středně velké SUV Renault Kadjar. Rozvor s hodnotou 2 720 mm slibuje dostatek místa na palubě a zavazadlový prostor 513 litrů pod splývavou zádí typu liftback zase solidní praktičnost. Dobrou zprávou je, že i přes svažující se střechu je dostatek místa nad hlavou ve druhé řadě sedadel.

Prostředí na palubě není ničím novým. Arkana má stejný design pracoviště řidiče jako právě Captur, se známým volantem, displejem simulujícím klasické budíky nebo centrální, na výšku postavenou obrazovkou zábavního systému. Má poměrně přehledné menu, i když odezva na dotek by někdy mohla být rychlejší. Lesklý povrch je také vějičkou na otisky prstů, a tak budete muset často leštit. Kvitujeme ale fakt, že ovládání klimatizace dostalo samostatný panel a nepřemístilo se do virtuálního světa, což by zhoršilo jeho ovládání.

Renault ví, že Arkanu si už lidé nebudou kupovat proto, že ji potřebují, ale proto, že se jim líbí. Dovolil si proto nasadit sebevědomou cenu (vůz startuje v akci na 620 tisících korun) podpořenou bohatou základní výbavou Zen. Ta obsahuje třeba full-LED světlomety, 17“ kola, automatickou klimatizaci, multimediální systém či přední a zadní parkovací senzory. Zkoušený kousek byl ve výbavě R.S Line, což naznačují křiklavá oranžová barva Valencia a 18“ disky Silverstone. Přední nárazník má lištu po vzoru formule 1. To je už ale auto za 738 tisíc korun.

Naftu ani 4x4 nehledejte

Motory jsou dva – základní benzinový čtyřválec o objemu 1,3 litru a výkonu 103 kW (140 k) nebo hybridní E-Tech, tedy čtyřválcová jedna-šestka s výkonem 105 kW (143 k) a deklarovanou spotřebou 4,9 l/100 km. Vždy se řadí automatickou převodovkou a má pohon předních kol. Manuál ani 4x4 k dispozici nejsou a nebudou. Na krátkou projížďku jsme vzali první jmenovanou motorizaci.

Těžko jsme přitom hledali negativa. Motor je velmi tichý společník, sedmistupňový dvouspojkový automat ani při nízkých rychlostech necuká. Jediný moment, kde váhal, byl při otáčení, kdy jsme v kopci zařadili zpátečku a auto se mírně posunulo dolů, než naskočila. I při menší akceleraci je jednotka klidná, ozývá se až ve vyšších otáčkách, ale jen tlumeně. Dynamika vozu není strhující, ale přijatelná. Stovka padne za 9,8 sekundy, maximálně jede 205 km/h.

Měřit spotřebu při tak krátkém svezení je takřka bezpředmětné, ale i tak nás potěšila. Jízdu, kdy jsme zkoušeli i ostřejší svezení v zatáčkách okolo Jílového u Prahy, jsme skončili s průměrem 7,5 litru benzinu na 100 km. To je o 1,8 litru více, než udává tabulka, ale při klidném cestování se rozdíl určitě výrazně sníží.

Jiné řízení

Velmi nás překvapilo řízení. Čekali jsme od něj spíš velmi aktivní posilovač a rozvážnější převod, tak jak bývá u francouzských vozů zvykem. Arkana se ale chová jinak. Přes volant klade rozumný odpor, což dodává sebevědomí v zatáčkách. Stejně tak je řízení strmější, až jsme si museli překontrolovat, zda není zapnutý nějaký sportovní mód. Nebyl, Arkana je lehce „říznutý“ sportem neustále. A to je dobře – když už má zajímavě střiženou karoserii, má i zajímavě jezdit.

Není se ale potřeba bát toho, že by z vás vyklepal duši. Při jízdě je cítit pevnost šasi, ale podvozek je zároveň velmi dobře tlumený (jak zvukově, tak proti rázům). Ve výsledku i na velkých 18“ kolech zažíváte rozumnou kombinaci jistoty a komfortu. A to i přesto, že některé silnice v okolí Prahy po zimě připomínají spíš ukrajinské okresky.

Renault Arkana se bezesporu povedl. Je aktuálně asi nejzajímavějším vozem, který z nabídky francouzské automobilky můžete mít. Vypadá skvěle, jezdí velmi dobře a dokáže uspokojit i ty, kteří u SUV hledají praktičnost. Pokud jste ochotni zaplatit o něco více za zajímavý vůz, jde určitě o správnou volbu.

Tagy: