Stavební boom na českých silnicích bude pokračovat také v letošním roce. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se chystá výrazně posunout dostavbu klíčové dálnice D35, která má v budoucnosti ulehčit přetížené D1. Po letech odkládání by mělo znovu dojít k prodloužení Pražského okruhu či k dokončení části spojky mezi Prahou a Karlovými Vary. Podívejte se, které úseky dálnic se v letošním roce zahájí.
V České republice se letos otevře 118 kilometrů nových dálnic, což je nejvíc v historii. Zásadnější pro odkaz současného ministra dopravy Martina Kupky (ODS) však bude, kolik úseků sám zahájí. Minimálně v aktuálním roce se bude moci pochlubit slušnou porcí rozestavěných komunikací.
ČTĚTE TAKÉ: Z Prahy do Ostravy za dvě hodiny. Kdy se v Česku dočkáme vysokorychlostních tratí?
V roce 2024 je v plánu zahájit dohromady 163,7 km dálnic a silnic I. třídy. Dálnice z toho tvoří 116,7 km a silnice I. třídy 47 km. Bude se jednat skutečně o zásadní stavby, které mají ambici výrazně ulevit dopravě v Česku.
Druhá dálnice na Moravu
Dálnice D35 patří v dopravě mezi hlavní priority vlády. Především spojení mezi Hradcem Králové a Olomoucí má za cíl vytvořit druhou dálnici z Čech na Moravu a ulevit přetížené D1. Letošek by měl této snaze výrazně přispět.
V okolí Vysokého Mýta totiž dojde k zahájení hned tří úseků, které by měly do roku 2027 přiblížit dálnici směrem k Mohelnici o dalších 25 kilometrů. Stavět se však začne také poslední chybějící část obchvatu Olomouce a 7,5 kilometrový úsek směrem z Hradce Králové k Sadové.
Pražský okruh
Po letech přešlapování by konečně mělo dojít také k dalšímu rozšíření Pražského okruhu. Blízko k realizaci má konečně úsek 511 mezi Běchovicemi a dálnicí D1, který předloni získal platné územní rozhodnutí. Pravomocně ho potvrdil jihočeský krajský úřad, který případ řešil kvůli námitkám na možnou podjatost pražského magistrátu.
Výstavba podle všeho započne po několika letech odkladu právě letos. Předloňské sčítání dopravy ukázalo, že je tato stavba zásadní pro úlevu dopravy v Praze a středních Čechách. V současnosti na okruhu chybí kromě úseku 511 také celá severní část z Ruzyně přes Suchdol, Březiněves až k Černému Mostu.
Karlovy Vary se přiblíží Praze
Naopak ke svému dokončení se přiblíží D6 z Prahy do Karlových Varů. Tento rok se totiž začnou budovat další dva úseky nedaleko Lubence, které rozšíří čtyřproudové spojení s krajským městem o dalších více než 20 kilometrů. Celá dálnice by pak měla být dokončena v roce 2028.
Na dohled Rakousku
Česko by se mohlo konečně také v brzké době dočkat prvního dálničního propojení s našim jižním sousedem. Ředitelství silnic a dálnic totiž chystá zahájit dva příhraniční úseky dálnice D3 s Rakouskem. Hotovo by mělo být v roce 2026.
Další mezinárodní propojení se chystá na hranicích s Polskem. Po zdržení by mělo dojít konečně k zahájení výstavby příhraničního úseku D11. Úsek dálnice D11 mezi Trutnovem a hranicí s Polskem bude dlouhý více než 21 kilometrů.
ŘSD současně připravuje stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. K úseku o délce 19,6 kilometru ŘSD v březnu získalo pravomocné územní rozhodnutí. Se zahájením stavby ŘSD počítá v roce 2025 a s uvedením do provozu v roce 2028. Tím by byla celá D11 hotová.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Polsko investovalo evropské peníze do dálnic. Nám ujel vlak a musíme si půjčovat, řekl Kupka