Daří se Kupkovi na dopravě? Hodnotil ho Fiala i Havlíček. Oznámkujte ministra i vy

Martin Kupka

Vysvědčení pro ministra Kupku

Premiér Petr Fiala (ODS) navštívil v úterý ministra dopravy Martina Kupku (ODS), aby bilancovali jeho dosavadní působení v čele rezortu. Přestože mu vytknul situaci na železnici, všeobecně jej za jeho práci pochválil. Kdyby jej měl oznámkovat, dal by mu jedničku. Naopak exministr dopravy Karel Havlíček (ANO) v souvislosti s Kupkou hovoří o dopravním Waterloo a hodnotí jej čtyřkou. Oznámkovat ministra mohou také sami čtenáři v článku.

Fiala po schůzce nešetřil chválou na adresu svého stranického kolegy. „Jsem velmi spokojen s dnešní návštěvou Martina Kupky na ministerstvu dopravy. Dopravní infrastruktura je jednou z priorit naší vlády a i přes všechny problémy, které jsou spojené například s rostoucími cenami, se ministerstvu daří pokračovat v dopravních stavbách,“ pochvaloval si Fiala spolupráci s ministrem.

Je to právě 8 měsíců a 5 dnů, kdy jsem byl uveden do funkce ministra dopravy. Začala tím jedna z největších profesních...

Posted by Martin Kupka on Tuesday, August 23, 2022

„Ve výstavbě je celkem 239 km dálnic a silnic I. třídy, plánujeme nové PPP projekty a probíhá příprava na výstavbu vysokorychlostních železnic. Ještě letos otevřeme 25 kilometrů nových dálnic a dalších 40 kilometrů dokončíme příští rok,“ komentoval premiér úspěchy současného vedení rezortu.

Jak oznámkovat Kupku?

Fiala setkáním s Kupkou zahájil sérii bilančních schůzek se všemi ministry. Redakce CNN Prima NEWS jej proto oslovila, aby jako bývalý pedagog ohodnotil dosavadní působení ministra známkou jako ve škole. Přestože jej hodnotit nechtěl, zmínil, že by mu musel dát jedničku.

Ostuda, postěžoval si Kupka na chybějící dálnice. V Polsku už přitom mají téměř hotovo

Dálniční propojení Česka s okolními státy ve srovnání se západní Evropou značně pokulhává. Řidiči se po čtyřproudové komunikaci zatím nedostanou do sousedního Rakouska – čeká se na dokončení dvou komunikací. Do Polska sice již jedna autostráda vede, ale důležitá spojnice směrem do Vratislavi nadále chybí. Na polské straně přitom mají takřka hotovo, v Češku stavba potrvá ještě několik let.

„Už jsem byl v politice mnohokrát dotazován, abych někoho oznámkoval, ale to já nedělám. I když panu ministrovi bych musel dát samozřejmě jedničku, ale to já neudělám. Vyjádřil jsem velkou spokojenost s tím, co se na rezortu dopravy podařilo, ale musím říct, že osm měsíců je opravdu krátká doba. Samozřejmě jsme všichni netrpěliví a chtěli bychom, aby ty změny šly co nejrychleji, ale naše vláda musí jednat rozvážně a rozumně a dělat opatření, která povedou ke zlepšení situace a pocítí je občané,“ sdělil na dotaz CNN Prima NEWS.

Podle Havlíčka chybí finance

Naopak Kupkův předchůdce Karel Havlíček (ANO) k němu ve svém hodnocení byl mnohem kritičtější. „Ministr dopravy na mě působí spíše jako dobrý tiskový mluvčí podprůměrného ministra. Hlavním úkolem ministra dopravy je zajistit finanční zdroje na stavby, údržbu a opravy. V tom bohužel zcela selhává, rozpočet na 2023 je dopravní Waterloo, chybí desítky miliard,“ sdělil pro CNN prima NEWS.

Jako známku by navrhl dostatečnou. „Jeho pozice na vládě je slabá, místo vyjednání nutných zdrojů si je nechá v přímém přenosu sebrat ostatními rezorty. V odborné komunitě tím ztrácí pozici, jakkoliv se to snaží marketingově okecat. Výsledkem bude zpomalení investic, budou chybět peníze na provoz. Dávám ministrovi čtyřku jen proto, že se chová slušně. Ale uhlazený kluk z plakátu je na dopravu málo,“ doplnil exministr dopravy.

Jakou známku byste za více než osmiměsíční působení na ministerstvu dopravy dali Kupkovi vy? Hlasujte v naší anketě.

Jakou známku byste udělili ministru Kupkovi?

Problémy na železnici

Aktuálně nejzásadnějším problémem, který musí ministr Kupka řešit, je neuspokojivá situace na českých železnicích. Kvůli několika výlukám na trati mezi Prahou a Ostravou či Českou Třebovou a Brnem dochází k značným zpožděním, k čemuž se přidávají také mimořádné události, které několikrát úplně zastavily dopravu na několik hodin.

Lidem dochází trpělivost se zpožďováním vlaků. Sníží Kupka platy ve Správě železnic?

Cestování vlakem po Česku začíná být v posledních týdnech dobrodružstvím pro otrlé povahy. Hlavní trať mezi Prahou a Ostravou je osázena několika výlukami, kvůli kterým nabírají vlaky více než hodinová zpoždění. A není jedinou, kde soupravy více stojí, než jedou. Cestujícím dochází trpělivost a stěžují si i na to, že nedostávají o zpožděních dostatečné informace. Ministerstvo dopravy chce změnit systém odměn ve vedení Správy železnic (SŽ).

Fiala po schůzce s ministrem uvedl, že se jej ptal právě také na tyto nepříjemné otázky. „Měl jsem i několik kritických otázek a výhrad k tomu, co se děje především v železniční dopravě. Vlivem ne úplně dobrých koordinací prací na železnici, kdy řada spoluobčanů čelí opravdu velkým problémům s vysokými zpožděními například mezi Prahou a Brnem, respektive Ostravou,“ sdělil premiér novinářům.

„Byl jsem ujištěn, že ministerstvo s Správa železnic si uvědomují závažnost situace,“ doplnil Fiala. Situace by se měla výrazně zlepšit na konci září, kdy bude dokončena modernizace trati Velim-Kolín na prvním koridoru.

Kupka kvůli problémům chystá reorganizaci ve Správě železnic. „V pátek se sejde správní rada Správy železnic, která bude jednat o systémových krocích, aby nedocházelo ke zpoždění,“ uvedl Kupka. Změny se podle něj budou týkat například odměňování managementu. „Kroky mají vést k tomu, aby Správa železnic skutečně změnila přístup, aby na prvním místě byla služba pro cestující,“ řekl.

Přesto upozornil, že má česká železnice vícero problémů. „Česká železniční síť je jedna z nejhustších v Evropě, ale na druhé straně má nejméně dvojkolejných úseků. To je další významný problém právě pro propustnost železnic,“ doplnil.

Kupka nastoupil do čela ministerstva před osmi měsíci v situaci, kdy rezort podle Fialy neměl plnohodnotného ministra, nebylo zajištěno financování investic a provozu v dopravě. Chod rezortu navíc ovlivňovala protipandemická opatření.

Tagy: