Jiří Svoboda o TGV v Praze
Cestování vlakem po Česku začíná být v posledních týdnech dobrodružstvím pro otrlé povahy. Hlavní trať mezi Prahou a Ostravou je osázena několika výlukami, kvůli kterým nabírají vlaky více než hodinová zpoždění. A není jedinou, kde soupravy více stojí, než jedou. Cestujícím dochází trpělivost a stěžují si i na to, že nedostávají o zpožděních dostatečné informace. Ministerstvo dopravy chce změnit systém odměn ve vedení Správy železnic (SŽ).
Nejvíce problematický je úsek mezi Chocní a Českou Třebovou. Předminulý víkend tam vlaky stály kvůli poškozenému trakčnímu vedení několik hodin. Provoz se mezi těmito dvěma městy od začátku roku zastavil celkem třináctkrát na dobu delší než hodinu.
REPORTÁŽ: Letecká doprava kolabuje. Na co máte nárok, když uvíznete na letišti?
Letecká doprava zažívá možná nejhorší období ve své historii. Zpoždění či dokonce rušení letů se stává kvůli nedostatku personálu a enormnímu zájmu normou současnosti. Můj nepříjemný zážitek je z největšího německého letiště ve Frankfurtu. Ani tomu se totiž kolaps nevyhnul, a tak jsem – stejně jako tisícovky dalších cestujících – musel řešit, kde strávím noc, když jsem se nedostal, kam jsem potřeboval. Co v takové situaci dělat?
Lidé, kteří musejí na daném úseku cestovat denně za prací, jsou zoufalí. Paní Kateřina pravidelně cestuje mezi Prahou a Moravou a poskytla redakci CNN Prima NEWS stížnost, kterou zaslala Českým drahám. „Opravdu mi chcete říct, že nevíte, že vlak bude mít na odjezdu ne 10, ale 50 minut zpoždění? Nechci se litovat, ale nutit lidi čekat v tomhle počasí 40 minut na nástupišti plném lidí (i starších nebo s malými dětmi) je od vás minimálně velmi nepěkné. Proč prostě hned neřeknete, že zpoždění bude 50 minut?“ ptala se.
Správa železnic upozorňuje, že za problémy mohli sami strojvedoucí, kteří poškodili vlastní sběrač lokomotivy či vlakové soupravy. Proto v problematickém úseku změnila průběh prací, aby k nehodám nedocházelo. „Správa železnic přistoupila v úseku Brandýs nad Orlicí – Ústí nad Orlicí ke změně technologických postupů. Od 9. srpna do začátku prosince nebude v úseku Bezpráví nutné stahovat sběrač,“ vysvětlil mluvčí Dušan Gavenda s tím, že se SŽ tímto krokem snaží eliminovat vlivy na dopravu, které by mohly vést k pochybením strojvedoucích.
Rozkopaná železniční tepna: Zpoždění vlaků mezi Prahou a Ostravou jen tak nezmizí
Cestování na hlavním železničním koridoru mezi Prahou a Ostravou je v současnosti značně nepředvídatelné. Vlaky kvůli výlukám jezdí na této trase nejpomaleji od roku 2005. V běžném provozu navíc nabírají často i další zpoždění kvůli dalším drobnějším stavebním pracím. O cestě z Prahy do Ostravy, kterou pendolino zvládlo za tři hodiny, si tak můžete nechat jen zdát. A situace se nezlepší ani letos, ani příští rok. Úpravy mají přinést na trati úsporu času i vyšší bezpečnost.
Trpělivost však došla také ministerstvu dopravy, které chystá ve Správě železnic systémové změny. Upravit se má především fungování organizace včetně odměňování jejího vedení. Ministerstvo tak reaguje na problémy při výlukách na tratích včetně koridoru mezi Prahou a Ostravou.
„Chystáme změny systémového nastavení včetně odměňování vedení Správy železnic. Budou mnohem silněji odrážet spolehlivost sítě – zpoždění způsobená problémy na infrastruktuře, bezproblémovost výlukové činnosti, objem provezeného nákladu a plynulost dopravy,“ popsal připravované změny ve fungování organizace Kupka. Mluvčí rezortu Martin Brychta ještě pro CNN Prima NEWS doplnil, že se ministerstvo hodlá prostřednictvím dotazníku ptát přímo strojvedoucích na zkušenosti s provozem na železnici. Nechce, aby k problémům docházelo právě kvůli lidské chybě strojvedoucího.
Chybí informace
Cestující mnohdy i chápou, že stavební práce na tratích mohou jejich spoj zpozdit. Vadí jim ale, že o zpožděních nemají ze strany Českých drah a Správy železnic informace.
„Při cestě z Prahy neměli lokomotivu, ale vědět to dali až chvilku před odjezdem. Nahlásili 30 minut, ale ve skutečnosti to byla skoro hodina,“ svěřil se svým zážitkem redakci CNN Prima NEWS Lukáš ze Zábřehu, který zpoždění zažívá takřka denně. „Zpoždění vlastně i chápu, ale tutlat, když vím, že vlak stojí v poli a prostě nepřijede?“ ptá se Lukáš a doplňuje další věc, která mu vadí. „Rostu z některých naprosto zbytečných informací o důvodu zpoždění, například, že příčinou zpoždění je obrat lokomotivy od zpožděného čehosi... A to je přesně to, co cestující vůbec nezajímá,“ rozčiluje se Lukáš.
Pomůže aplikace?
Podle mluvčího národního dopravce Petra Šťáhlavského je informování cestujících úkolem zejména správce železnice. „Informace na železničních stanicích a zastávkách poskytuje Správa železnic, a to pro všechny dopravce. Tato státní organizace provozuje veškeré informační systémy na nádražích, staniční rozhlas, dále také tabule s příjezdy a odjezdy, informační tabule, na které se umísťují různé aktuální zprávy např. o výlukách nebo omezení provozu atp. Správa železnic také řídí provoz a i my z velké části vycházíme z údajů, které nám o pohybu vlaků poskytuje a které vkládá do systémů,“ sdělil pro CNN Prima NEWS Štáhlavský.
Desítky minut zpoždění se stávají smutným evergreenem Zdroj: Vojtěch Šeliga
Vlaky nabírají značná zpoždění Zdroj: Vojtěch Šeliga
Vlaky nabírají značná zpoždění Zdroj: Vojtěch Šeliga
Vlak Pendolino, který jezdí mezi Prahou a ostravou Zdroj: Profimedia.cz
Vlakové nádraží Smíchov Zdroj: Profimedia.cz
Cestování vlakem Zdroj: Profimedia.cz
Cestování vlakem Zdroj: Felix Mayr/Fabienne Kinzelmann/archiv Leonie Müller
Cestování vlakem Zdroj: Twitter.com
Vlaky railjet Českých drah spojují Prahu, Pardubice a Brno s Vídní. Zdroj: Profimedia.cz
Cestování vlakem Zdroj: libreshot.com
Vlak na Smíchovském nádraží Zdroj: Wikimedia
Zároveň cestující vyzval k nainstalování aplikace Můj vlak, která podle něj aktualizované informace poskytuje. „Na palubě vlaků zajišťuje informace vlakový doprovod osobně nebo prostřednictvím vlakového rozhlasu či displejů. Nejvýhodnější je pak využívání elektronických digitálních informačních systémů, jako jsou webové stránky ČD nebo právě aplikace Můj vlak přímo v mobilním telefonu. Přinášejí aktuální informace o jízdě vlaku včetně případného zdržení, informace o mimořádnostech včetně jejich dopadu a řešení, jako je např. omezení dopravy, zajištění náhradní dopravy a další,“ vyjmenoval mluvčí Českých drah.