Ceny všech letenek jsou v současné době paradoxně nízko, uvedl v pořadu 360° Pavlíny Wolfové na CNN Prima NEWS zakladatel a výkonný ředitel vyhledávače letenek Kiwi.com Oliver Dlouhý. Podle něj mezikontinentální lety zdraží, a to až o padesát procent. Zároveň upozornil, že krátké lety budou ve stavu před pandemií ještě letos, ale u mezikontinentálních to potrvá roky.
„Ceny letenek jsou paradoxně nízko. Například Ryanair je prodával asi za čtyři dolary nebo necelých pět euro, podobně se choval i Wizz Air, EasyJet a další zejména lowcostové aerolinky,“ uvedl v pořadu 360° Pavlíny Wolfové Oliver Dlouhý.
Vakcinolog Petráš: Když se do očkování vrhnou senioři, můžeme rozvolnit
Kdyby se starší populace vrhla do očkování, máme velkou šanci zmírnit protiepidemická opatření. Ta byla zavedena právě proto, abychom tyto lidi chránili, uvedl v pořadu 360° Pavlíny Wolfové na CNN Prima NEWS vakcinolog Marek Petráš. Upozornil však, že úplné uvolnění přijde až ve chvíli, kdy Česko dosáhne proočkovanosti mezi 50 až 70 procenty. Petráš v pořadu také zmínil alergické reakce na vakcínu, které se u určitých skupin lidí objevují častěji, než odborníci čekali.
Podle něj jsou nízké ceny způsobeny tím, že aerolinky už potřebují začít létat. „Mít letadla na zemi neznamená, že náklady zmizí. Jsou tam náklady na servisování letadel, na jejich hangárování, musí se neustále procvičovat posádky, piloti a letušky a tak dále,“ vysvětlil Dlouhý s tím, že mnoho aerolinek už začalo létat navzdory tomu, že každý let je ztrátový.
Asociace leteckých dopravců (IATA) podle něj odhaduje, že na každé prodané letence aerolinka prodělá 66 dolarů. Aerolinky ale podle Dlouhého musí alespoň trochu létat, aby statické náklady rozpustily, a tím pádem ceny letenek dotují.
Cena dlouhých letů vzroste až o 40 nebo 50 procent
Nízké ceny zatím mají podle Dlouhého i dálkové mezikontinentální lety. Upozornil, že zanedlouho se to změní. „Dlouhodobě očekávám, že se cena mezikontinentálních letů zvýší. Tyto lety totiž byly sponzorované business class, což jsou zejména business cestující, kteří zaplatí za letenku 150 až 200 tisíc korun, a díky nim mohou lidé v economy letět za 15 nebo 20 tisíc korun,“ uvedl Dlouhý s tím, že mnoho firem se naučilo komunikovat on-line se svými partnery i zaměstnanci, a tím pádem nebudou tolik dálkově létat a utrácet za business class letenky.
Světový covidový pas. Do letadla nebo na fotbal se možná nedostanete bez očkování
Ve světě sílí veřejná diskuze o takzvaných covidových pasech – očkovacích průkazech, které by jeho nositeli po vakcinaci proti koronaviru umožnily cestovat či navštěvovat kulturní a sportovní akce. Pro jedny je taková myšlenka jediným světlem v pandemickém tunelu, podle jiných by šlo o příkladné porušování základních lidských práv a svobod.
„Tím pádem nevyhnutelně cena vzroste, očekávám až o 40 nebo 50 procent, což povede k poklesu poptávky,“ podotkl.
Společnost IATA podle Dlouhého odhaduje, že jen za rok 2020 bude globální ztráta aerolinek asi 120 miliard dolarů. „Rok 2021 se očekává malinko lepší, ale stále se jedná o ztrátu asi 40 miliard dolarů. To jsou velmi tvrdé ztráty a pro hodně aerolinek dokonce i likvidační,“ upozornil.
Naočkuj se a leť
Zpět na palubu letadel mají podle Dlouhého aerolinky nalákat již zmíněnými levnými letenkami. „Například Ryanair začal prodávat už i výhodné letenky na léto a přímo promuje ve smyslu ‚Naočkuj se a leť‘ a jsou to letenky za 20 nebo 30 euro zpáteční let, takže opravdu velmi nízká cena oproti tomu, na co jsme byli zvyklí před pandemií,“ podotkl.
V létě se prý bude v rámci Evropy moci cestovat, mimo očkování, i s negativním PCR testem. „Doufám, že se začnou akceptovat i antigenní testy. Takže v ideálním případě si na letišti odplivnete, a pokud je výsledek negativní, tak vás pustí na palubu,“ popsal výkonný ředitel Kiwi.com.
Dodal, že krátká letecká doprava se do stavu před pandemií vrátí ještě letos. „Očekávám, že ve čtvrtém kvartálu tohoto roku to bude zpátky. Vidíme, že kdykoliv se nějaké nařízení zruší, tak to okamžitě na krátkých letech vystřelí,“ vysvětlil a zdůraznil, že u mezikontinentální přepravy bude však návrat trvat roky.