Pád lanovky na Ještědu
Nedělní tragická nehoda, kdy se na Ještědu utrhla kabina lanovky, by neměla otřást důvěrou v české lanové dráhy, shodují se oslovení experti. Přesto pro ně tragédie, při které zemřel jeden člověk, zůstává záhadou. Připomínají pečlivé kontrolní procesy, kterými musí české lanovky procházet, a bezpečnost dokládají také vzácností obdobných nehod v tuzemsku.
Podle prvních informací zřejmě došlo na Ještědu k destrukci, k roztržení nebo vytržení tažného lana. Přesto podle prezidenta Asociace lanové dopravy Jakuba Juračky zůstává příčina nehody záhadou. „To, co se stalo, zůstane pro mě do vyšetření naprostou záhadou. Ve snu by mě to nenapadlo. Lidé, kteří se věnují technickému stavu lanovek, jsou high-tech odborníci. U nás existuje kolem 120 lanovek, o které se intenzivně stará přibližně 200 osob,“ vysvětlil pro CNN Prima NEWS.
„Člověk, který pracuje celý život na lanovce, nedopustí, aby se tam něco podobného stalo. Nedokážu si představit, že by někdo z těch lidí něco zanedbával. Navíc se kontrolují i navzájem, dělají vše podle norem a zákonů, ale také podle toho, co mají nařízené od výrobce. Provozovatelé jsou pak samozřejmě také trestně odpovědní,“ doplnil.
Že se lidé nemusí podobných nehod bát, dokládá podle něj také historická zkušenost. „Dokazuje to také historie. Dohledal jsem si nehody v minulosti. Jedna se odehrála v roce 1992 na Slovensku a v roce 1973 se odehrál podobný pád kabiny na Lomnickém štítu. Vždy to byla souhra nejméně tří naprosto na sobě nezávislých a nepředpokládaných závad, které se bohužel potkaly v jednu chvíli a vyústily v tragickou událost,“ sdělil Juračka pro CNN Prima NEWS.
Lidé se mohou cítit bezpečně
Lidé podle drážního úřadu nemusí mít obavy z toho, že by se mohla podobná tragédie opakovat. „Určitě se mohou cítit bezpečně, protože všech 120 lanových drah v České republice provozujeme podle evropských předpisů a naší legislativy. Připravujeme opatření ohledně mimořádných státních dozorů,“ řekl CNN Prima NEWS ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.
Případem nedělní tragédie se už zabývají policisté i Drážní inspekce. „Lanová dráha na Ještěd má předepsaný systém prohlídek, kontrol a revizí, které jsou pravidelně prováděny a vedou se o nich zápisy a protokoly,“ píšou České dráhy na Facebooku.
Dnes v odpoledních hodinách došlo k nehodě lanové dráhy na Ještěd. Pád jedné z kabin bohužel nepřežil průvodčí Českých...
Posted by České dráhy on Sunday, October 31, 2021
Ubezpečují, že kontroly se provádějí pravidelně a pečlivě. „Denně se provádí vizuální prohlídka zařízení s vyzkoušením bezpečnostních prvků a každé pondělí pravidelná údržba zaměřená na odstranění případných závad, mazání zařízení a další drobné opravy. Každých 14 dní pak projde lanovka větší prohlídkou a jednou měsíčně tzv. komplexní kontrolou s protokolárními zápisy,“ uvádějí České dráhy.
„Velké revize se provádějí na lanové dráze dvakrát do roka, vždy na jaře a na podzim mezi letní a zimní sezonou. Lana mají předepsanou defektoskopickou kontrolu, která se provádí u nosného lana každé tři roky a u menších lan, tažného a přítažného, každé dva roky. Poslední defektoskopická kontrola tažného lana proběhla v listopadu 2020. Další znalec doporučil provést do listopadu 2022,“ dodávají.
Lanovky na vysoké úrovni v rámci Evropy
Bezpečný provoz českých lanových drah a vleků je v rámci Evropy na velmi vysoké úrovni, informovali v roce 2019 zástupci Drážního úřadu, Asociace lanové dopravy a Fóra cestovního ruchu ČR.
„Počet mimořádných událostí se pohybuje kolem 10 případů ročně a v porovnání s jinými druhy dopravy, ať už silniční, nebo železniční, je poměrně nízký,“ řekl tehdy na tiskové konferenci ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.
Lidé, kteří obsluhují lanové dráhy, musí nejprve složit odbornou zkoušku na Drážním úřadu, následně obdrží průkaz způsobilosti k řízení lanových drah. Vedoucí provozu lanových drah včetně jejich zástupců potom skládají státní zkoušku pro získání profesní kvalifikace u autorizované osoby, kterou je, jako jediná v České republice, Asociace lanové dopravy.
„V otázkách bezpečnosti lanové dopravy v České republice považujeme za klíčové vzdělávání a informovanost nejen vedoucích pracovníků a managementu subjektů provozujících osobní lanovou dopravu,“ řekl před dvěma lety Juračka. „Periodickým školením včetně ověřování znalostí procházejí také ostatní profese, jako jsou osoby pověřené činností na elektrických zařízeních lanových drah, montéři ocelových lan, ale také vedoucí provozu a obsluhy lyžařských vleků,“ dodal.