Tři hodiny těžkých manévrů. Hasiči z Ještědu odstranili vrak spadlé kabiny lanovky

Drážní hasiči za pomoci vyprošťovacího tanku vytáhli v úterý z prudkého svahu na Ještědu vrak spadlé kabiny lanovky. Potřebovali na to zhruba tři hodiny. Zatím je kabina na Pivovarské stezce, odkud bude za pomoci jeřábu naložena na valník. Uskladní ji zatím v areálu Českých drah v Liberci, a to i pro případ, že by ji potřebovali vyšetřovatelé, řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

„Před několika minutami odjel vyprošťovací tank, který zdemolovanou kabinu vytáhl zhruba 250 metrů po prudké sjezdovce až na cestu, která protíná sjezdovku. Teď je na řadě poslední fáze, kdy už se kabina bude tahat asi 50 metrů do velmi prudkého kopce na asfaltovou silnici, která vede na Ještěd. Poté bude kabina naložena na odtahové vozidlo a bude odvezena,“ uvedl reportér CNN Prima NEWS Libor Tampier. Práce podle něj potrvají ještě minimálně dvě hodiny.

„Bylo to poměrně náročné. Hasiči se nakonec rozhodli využít lano, které bylo přetržené při nehodě, a díky němu přitáhli tu zdemolovanou kabinu. Zhruba za dvě hodiny by mohlo být po celé akci,“ doplnil.

Kabina visuté lanové dráhy spadla zhruba z 30metrové výšky v neděli odpoledne. Pád nepřežil její průvodčí, cestující uvnitř nebyli žádní. Bylo to i díky tomu, že šlo o takzvanou doplňkovou jízdu, které dopravce přidává, pokud je cestujících čekajících na jízdu více, než je kapacita některé z kabin.

Visutá lanovka na Ještěd má dvě kabiny, z nichž každá pojme 35 cestujících. Obě kabiny lanovky se na trasu vydávají souběžně proti sobě. Jedna vyjíždí z horní a druhá ze spodní stanice a míjí se u podpěry, která je zhruba v polovině trati. „V případě většího počtu cestujících, než je kapacita kabiny, byly na lanovce další jízdy, aby byly všechny osoby přepraveny. Překročení kapacity kabiny není možné. Uvedená jízda patřila k těmto doplňkovým (mimořádným) jízdám. Tyto jízdy jsou plně standardní a probíhají stejně jako jízdy v plánovaných časech odjezdů,“ řekl Štáhlavský.

V neděli ve 13:30 se nedostalo na všechny cestující, kteří chtěli vyjet nahoru. Naopak pro cestu dolů kapacita kabiny stačila. Při další cestě tak dolů jel jen průvodčí, který zahynul. V opačném směru cestovalo 14 lidí včetně průvodčího, nikomu z nich se nic nestalo. Kabina zůstala viset na nosném laně, neboť se průvodčímu podařilo aktivovat záchrannou brzdu a zastavit tak kabinu, jež po přetržení tažného lana prudce sjížděla zpátky k dolní stanici.

Vyšetřování potrvá půl roku

Policie událost vyšetřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti se sazbou od dvou do osmi let, tragickým pádem se zabývají i inspektoři Drážní inspekce. „Šetření na místě skončilo a už tam nepotřebujeme být,“ řekl v úterý generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Už v pondělí uvedl, že vyšetřování potrvá přes půl roku. České dráhy provoz na lanovce chtějí obnovit až poté, co budou znát přesnou příčinu nehody.

Podle Šťáhlavského první zjištění z místa tragické nehody nasvědčují tomu, že pravděpodobnou bezprostřední příčinou nehody bylo prasknutí tažného lana. Kučera už ale v pondělí uvedl, že jen prasknutí tažného lana by nemělo způsobit pád kabiny lanové dráhy. „Jsou tam mechanismy, které mají nějakým způsobem fungovat, a my musíme zkoumat, proč se kabina zřítila,“ dodal.

Kabinová lanovka na Ještěd je oblíbenou turistickou atrakcí. Je v majetku Českých drah. Na možnost pádu lanovky se složky integrovaného záchranného systému pravidelně připravují, cvičení se konají každoročně. V bezmála 90leté historii lanovky ale nebyl takový zásah nutný.

Tagy: