Drážní úřad připravuje audit zaměřený na práci strojvedoucích a její podmínky. Chce také České dráhy (ČD) více kontrolovat. Úřad zároveň vyzve všechny dopravce k vlastní analýze chybovosti na drahách, uvedl mluvčí Drážního úřadu Martin Novák. V posledním týdnu se na tuzemské železnici stalo několik vážných nehod, všechny se týkaly vlaků ČD.
„Aktuální situaci ohledně mimořádných událostí velmi pozorně sledujeme. V prvé řadě vyčkáme na závěry vyšetřování Drážní inspekce a Policie České republiky. Zjištění příčin napomůže k případné analýze chybovosti,“ řekl Novák.
Strojvedoucí: Zabezpečovací zařízení ovlivňuje lidský faktor, lepší systém by byl drahý
Každý typ zabezpečovacího zařízení na tratích v České republice ovlivňuje lidský faktor, chybu může udělat výpravčí, strojvedoucí vlaku nebo dispečer. Ani na hlavních koridorech není zabezpečovací zařízení zcela zautomatizováno, popsal zkušený strojvedoucí. Řešením je podle něho zavedení zabezpečovacího systému s označením ETCS, který je ale velmi drahý.
Úřad podle něj plánuje v následujících dnech až týdnech audit, ve kterém prošetří práci strojvedoucích a také podmínky, v nichž pracují. Kontroly navýší oproti původním plánům zejména u Českých drah a zaměří se na bezpečnost systému a dodržování podmínek. Novák k tomu řekl, že kontroloři budou pracovat hlavně přímo v oblastních pracovištích strojvůdců, včetně těch, kteří řídili havarované vlaky. Zvýšené kontroly práce vlastních strojvedoucích dnes oznámily i České dráhy.
Úřad zároveň chystá dopis pro všechny tuzemské dopravce, v němž je vyzve k provedení vlastní analýzy chybovosti strojvedoucích, které vedly k mimořádným událostem v posledních dvou letech.
Problémoví strojvedoucí by měli přicházet o licence, navrhuje Drážní úřad
Strojvedoucí, kteří opakovaně nerespektují návěstidla a další bezpečnostní pravidla, zřejmě budou moci přicházet o licenci. Počítá s tím návrh Drážního úřadu. Dalším opatřením je pak systém monitoringu licence strojvedoucího, kterým se bude ověřovat dodržování maximální doby řízení a odpočinku. Dříve připravovaný bodový systém naopak nebude, sdělil ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Oba návrhy jsou nyní v legislativním procesu. V České republice je kolem 9 500 strojvedoucích.
Tresty a ztráta licence jsou v legislativním procesu
V souvislosti s prací strojvůdců úřad už před nehodami vypracoval návrh na nové trestání problémových strojvůdců. Podle návrhu bude strojvůdcům, kteří opakovaně nerespektují návěstidla nebo porušují další bezpečnostní pravidla, hrozit pozastavení nebo odebrání licence. Úřad také chce vytvořit systém monitoringu licence strojvedoucích, který by měl sledovat dodržování povinného odpočinku. Oba návrhy jsou nyní v legislativním procesu.
V uplynulých osmi dnech se stalo na tuzemských tratích několik velkých nehod. Nejtragičtější byl střet dvou vlaků na regionální trati na Karlovarsku, při kterém zemřeli dva lidé. Další nehoda se stala v pátek na trati mezi Prahou a Kolínem. U pražských Běchovic narazil vlak bez cestujících do čekajícího rychlíku, nikdo se nezranil. Na stejné trati pak v úterý večer narazil osobní vlak do zadní části nákladního expresu. Po nehodě zemřel strojvedoucí. Příčiny nehod se zatím vyšetřují, podle předběžných zpráv šlo o lidské chyby.