Na české železnici se rýsuje do budoucna další problém. Zástupci vedení Drážního úřadu na schůzce s novináři varovali, že v Česku ubývá licencovaných strojvedoucích. Oproti roku 2021 se jejich počet snížil o více než tisíc. Problém je, že současní strojvedoucí stárnou a jsou často v předdůchodovém věku, naopak mladí lidé se do této profese příliš nehrnou. Paradoxně ale mezi strojvedoucími přibývá žen, přesto stále tvoří jenom zlomek z celkového počtu.
Počet evidovaných platných licencí strojvedoucích od roku 2021 postupně klesá. Před třemi lety skončila platnost prvním desetiletým licencím, a ne všichni strojvedoucí požádali o jejich obnovení. Snižující se počty licencí jsou způsobeny odchody do důchodu či změnou zaměstnání.
ČTĚTE TAKÉ: Z Prahy do Ostravy za dvě hodiny. Kdy se v Česku dočkáme vysokorychlostních tratí?
I přesto, že zájem o zkoušky strojvedoucích po covidové pauze pomalu stoupá, nedosahuje úrovně před rokem 2020. Nedokáže tak pokles vyrovnat. Ke konci roku 2023 evidoval Drážní úřad 9 337 platných licencí, z toho bylo 101 žen. Jejich počet mezi strojvedoucími pomalu roste.
Zpoždění vlaků se nebudou opakovat, věří šéf železnic Svoboda. Mluví i o tragickém trendu
Pravidelné dopravní kolapsy, které v minulých letech zasahovaly železnici kvůli rekonstrukcím tratí, se již nebudou opakovat. V rozhovoru pro CNN Prima NEWS o tom mluvil generální ředitel Správy železnic (SŽ) Jiří Svoboda. Kromě chystaných projektů hovořil také o rostoucím počtu sebevražd pod koly českých vlaků. Kromě toho, že se jedná o lidskou tragédii, způsobují nemalé dopravní komplikace.
„Za mých mladých let existovaly střední školy dopravní, které měly vlastní obor strojvedoucí. Tohle už dnes neexistuje. Dnes se musí dopravci snažit lákat mladé lidi, především průmyslováky,“ uvedl ředitel Drážního úřadu (DÚ) Jiří Kolář.
Důvodem úbytku strojvedoucích je podle ředitele technické sekce DÚ Radka Šafránka stárnutí strojvedoucích a jejich odchod do důchodu, případně změna zaměstnání. „Zájem o profesi klesá, přitom už dnes opravdu nemusí mít dopravní vzdělání. Obecně platí, že schází několik stovek strojvedoucích,“ řekl.
Nejvíce strojvedoucích je ve věkové kategorii 50 až 60 let, jde o 2 500 lidí. Na druhém místě podle věku je skupina strojvedoucích starších 60 let, následuje věková kategorie 40 až 50 let. V každé skupině je více než 2 000 lidí. Nejméně, přes 1 000, je strojvedoucích ve věku mezi 20 a 30 lety.
Strojvedoucí (Ilustrační foto) Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Strojvedoucí (Ilustrační foto) Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Trenažer pro strojvedoucí
Ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz
Vlak Českých drah Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Vlakové nádraží v Mostě (ilustrační foto). Zdroj: Profimedia.cz
Sníh v kolejišti pražského hlavního nádraží Zdroj: profimedia/ČTK
Dopravci: Strojvedoucí si vychováme
Samotní dopravci dělají vše proto, aby problém řešili. „Situaci popsanou Drážním úřadem se snažíme maximálně předcházet a výchově nových, mladých strojvedoucích se průběžně věnujeme. Trvale provádíme nábor nových, mladých lidí pro tuto profesi. Uplatnit se v ní mohou nejen muži, je to práce, kterou mohou vykonávat i dívky. Dívek a žen – strojvedoucích – nyní zaměstnáváme několik desítek,“ uvedl pro CNN Prima NEWS mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
ČTĚTE TAKÉ: Železnici čekají velké změny. Nádraží v Praze nepoznáte, budovat se má i v Brně
„Strojvedoucí si navíc sami vychováváme a připravujeme na výkon profese, ať jde o mladé absolventy škol a učebních oborů nebo rekvalifikace dalších osob z jiných oborů. V současné chvíli má jen naše společnost v přípravě zhruba 160 nových strojvedoucích. Průběžně pak zaměstnáváme zhruba 3 500 strojvedoucích,“ doplnil.
Podobně k tomu přistupují také soukromí dopravci. „Leo Express disponuje vlastním školícím centrem, kde školí nové strojvedoucí. Průběžně tak zajišťujeme nové strojvedoucí v rámci generační výměny,“ uvedl pro CNN Prima NEWS mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.
Problémy se týkají také dalších oborů. „Nedostatečný počet kvalifikovaných strojvedoucích představuje výzvu podobnou té, která stojí před řadou dalších specializovaných oborů. Je nutné cíleně pracovat s náborem a samotným výcvikem. Důležité je také poukázat na to, že klesající trend v náboru strojvedoucích není nijak dramatický. Tento trend je do určité míry ovlivněn tím, že mnozí strojvedoucí si neobnovují své licence, což vede k výskytu tzv. ‚mrtvých duší‘ v evidenci,“ sdělila pro CNN Prima NEWS mluvčí společnosti RegioJet Alexandra Janoušek Kostřicová.
„Firma RegioJet si klade za cíl v roce 2024 přijmout 15 až 20 kandidátů na strojvedoucí a nabídnout jim kurz, ve kterém získají plnou kvalifikaci. Současně se snažíme nabídnout stávajícím zaměstnancům konkurenceschopné pracovní podmínky a benefity, aby byla naše nabídka co nejatraktivnější. Otevírání nových linek zvyšuje potřebu náboru nových strojvedoucích, což je pro nás v roce 2024 hlavní prioritou,“ doplnila.