Druhá dálnice z Čech na Moravu může stát už za šest let. D35 získala další povolení

Dostavba dálnice D35 patří mezi největší dopravní priority současné vlády, autostráda z Čech na Moravu by měla tvořit alternativu k přetížené D1. Další úsek dostal v úterý stavební povolení – jen v příštím roce by se tak mělo začít stavět více než 32 kilometrů. Komunikace by měla již v roce 2028 plně propojovat Hradec Králové s Olomoucí.

Přestože by měla D35 v budoucnu vést od Lipníku nad Bečvou až k Liberci, vzbuzuje největší očekávání právě nedokončená část mezi Hradcem Králové a Mohelnicí. Po dekádách diskusí se konečně začala dálniční spojnice Moravy s východními Čechy budovat.

PŘEHLEDNĚ: Česko rozestaví rekordní počet silnic. Na jaké úseky se mohou řidiči těšit?

Přestože se letos příliš dopravních staveb neotevře, v dalších letech by měla být situace jiná. V rozpočtu pro rok 2022 má totiž Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na výstavbu vymezen historicky nejvyšší rozpočet a dojde k zahájení řady důležitých komunikací. Mimo jiné začne vznikat hned několik úseků karlovarské D6. Celkově je na stavby vyhrazeno téměř 60 miliard korun. Co vše se tedy letos začne budovat?

Koncem loňského roku došlo ke zprovoznění úseku z Opatovic nad Labem k Holicím, díky čemuž se mohou řidiči směřující na Moravu vyhnout Hradci Králové. Ještě letos se plánuje otevření navazujícího úseku, po kterém se automobily svezou až k Vysokému Mýtu.

Díky novému stavebnímu povolení na úsek mezi Janovem a Opatovcem na Svitavsku se mohou příští rok začít stavět hned tři úseky v celkové délce 32,1 kilometrů. Mluvčí Ministerstva dopravy František Jemelka navíc redakci CNN Prima NEWS potvrdil, že se počítá s dokončením celé části dálnice, tedy mezi Hradcem Králové a Mohelnicí, do roku 2028.

Stačí zajistit peníze

Dostavba dálnice D35 patří společně s dostavbou D1 a Pražským okruhem mezi největší stavební priority současné vlády. Bývalá administrativa však připomíná, že se ledy hnuly především během jejich vládnutí. „D35 jsme se velmi věnovali. Ministr Kupka může klepat na kameny a stříhat pásky. Pokud zajistí peníze na výstavbu, rok 2028 je reálný,“ sdělil pro CNN Prima NEWS bývalý ministr dopravy Karel Havlíček (ANO).

Také sám ministr Martin Kupka (ODS) v nedávném rozhovoru pro CNN prima NEWS přiznal, že právě nalezení finančních prostředků je pro něj největším úkolem. „V případě D35 není připravené financování, takže tohle je vše přede mnou. Nikdy jsem neměl zájem ani snahu se chlubit cizím peřím. Taky velmi dobře vím, že ti, kteří přijdou po mě, budou navazovat na připravené stavby a byl bych rád, kdybych jim jich mohl předat co nejvíce a mohli se potýkat s co nejmenšími problémy,“ řekl Kupka v rozhovoru pro CNN Prima NEWS.

V souvislosti s financováním stavby se v minulosti hovořilo o možném využití PPP projektu, jako tomu je v případě dostavby strakonické dálnice D4, některé úseky by tak mohla vybudovat a po určitou dobu provozovat soukromá společnost. Nakonec k tom ale zřejmě nedojde a nepodporuje to ani Havlíček, jehož rezort dostavbu pomocí DPP přitom v minulosti prosazoval. „PPP podle mě není na D35 vhodné, dodělal bych to rychle s ŘSD,“ sdělil pro CNN Prima NEWS místopředseda hnutí ANO.

Tagy: