Elektronické dálniční známky budou distribuovat Česká pošta a Čepro
Elektronické dálniční známky bude nejspíš fyzicky distribuovat konsorcium státních podniků České pošty a Čepra. V tendru uspěly s cenově nejnižší nabídkou. Dostávat budou 2,3 procenta z ceny prodaných vinět. Nyní je odměna pro distributory 4,6 procenta.
Nyní běží patnáctidenní lhůta pro případné námitky proti výběru. Informoval o tom podnik Cendis, který má přípravu systému elektronických známek na starosti. Elektronické dálniční známky by měly nahradit současné papírové kupony od příštího roku.
Dálniční známky půjde koupit i v obchodech, slibuje ministr Havlíček
Zbývá pět měsíců do spuštění nákupu elektronických dálničních známek a stále není vybraný jejich dodavatel pro prodej v kamenných prodejnách. Jasno má být nejdřív během letních prázdnin. Podle ministra dopravy Karla Havlíčka se vše stihne, opozice ale mluví o zpoždění a tendr kritizuje.
„Ve výběrovém řízení jsme nově u elektronických zastropovali výši odměny na 3,3 procenta, vítěz pak nabídl 2,3 procenta,“ uvedla za Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) Lucie Bartáková. Celkové náklady na distribuci známek nyní nelze odhadnout, záležet bude na prodejích vinět a zájmu motoristů o nový systém. Loni motoristé nakoupili papírové dálniční známky za 5,5 miliardy korun.
Do veřejné soutěže na fyzickou distribuci se přihlásili čtyři zájemci. Vedle vítězného konsorcia se do tendru společně přihlásily i společnosti CzechToll a SkyToll, které už spolupracují na novém mýtném systému. Dalšími uchazeči byly konsorcium Autoklub Bohemia Assistance a MTX a samostatně podnik GECO.
Jednou z podmínek tendru bylo zajištění kamenných prodejen v obcích nad 10 000 obyvatel, celkem tedy více než 305 obchodních míst s minimální otevírací dobou od 05:00 do 23:00 hodin v pracovní dny. Vítězné konsoricum plánuje prodávat známky na pobočkách pošty a vybraných čerpacích stanicích.
Příliš levné elektronické dálniční známky: Budou stát stovky milionů
Pamatujete ještě na třaskavou zakázku, která začátkem roku zlomila vaz ministru dopravy se svébytnými literárními sklony Vladimíru Kremlíkovi (za ANO)? Velmi zjednodušeně šlo o předražený e-shop na dálniční známky za 400 milionů korun. Byla to tehdy velká kauza, premiér a šéf ANO Andrej Babiš na Kremlíka (zcela správně) zaklekl a z resortu ho okamžitě vypakoval. Vládní politici mluvili o tom, že se zakázka vypíše znovu a dramaticky zlevní a IT nadšenci uspořádali víkendový hackathon, kde celý systém za pomoci RedBullu a dobré nálady naprogramovali (a nechali si prolomit) doslova za pár hodin.
SFDI zakázku vyhlásil už jednou, tehdy s odhadovanou cenou okolo 477 milionů korun. Navazovala na později zrušenou zakázku k informačnímu systému k dálničním známkám, proto byla zrušena i tato soutěž.
Fyzická distribuce známek bude doplňovat prodej přes internetový obchod. Vývoj informačního systému s e-shopem má nyní na starosti státní podnik Cendis. IT systém bude stát 128 milionů korun. Přípravu informačního systému provázely v minulých měsících velké problémy. SFDI totiž původně zakázku na jeho vývoj zadal společnosti Asseco Central Europe za 401 milionů korun. To však vyvolalo vlnu kritiky, kauza následně stála místo i ministra dopravy Vladimíra Kremlíka. Stát původní zakázku zrušil a vývoj IT systému svěřil Cendisu. Spolu se zrušenou zakázkou na informační systém skončil i tendr na fyzickou distribuci známek, která měla původně vyjít na 477 milionů korun.