reklama

Experti porovnali multimediální systémy v autech. Které značky nabízejí nejbezpečnější?

Většina moderních infotainmentů používá velkou dotykovou obrazovku. V jejich ovládání jsou ale značné rozdíly.
Zdroj: Foto: Ford

Britská poradenská společnost The Compensation Experts analyzovala informačně-zábavní systémy dvaceti modelů aut. Nejlepší a nejbezpečnější ovládání infotainmentu mají německé prémiové značky.

reklama

Informačně-zábavní palubní systém auta – tzv. infotainment – najdeme v podstatě už v každém novém autě. Zatímco v základních výbavách nižších tříd mohou mít ještě i dnes podobu autorádia s rozšířenými funkcemi a monochromatickým displejem, se stoupající úrovní výbavy jsou spojeny většinou už jen s barevným dotykovým displejem různých velikostí.

Prostředí moderního infotainmentu je podobné tomu, které známe ze smartphonů a tabletů, pro spotřebitele je tedy intuitivní. Zatímco auto stojí a řidič se naplno věnuje jen infotainmentu, jde o velkou výhodu z hlediska přehlednosti a v podstatě nekonečné kapacity integrovaných funkcí. Zároveň se designéři mohou zaměřit na inovativní vzhled palubní desky, kterou by bez dotykového displeje zahltila tlačítka a ovladače. Technologie má však i nevýhody. Tou nejpodstatnější je nutná pozornost při ovládání během jízdy.

Nejbezpečnějším z hlediska ovládání a soustředění se na jízdu je podle Britů infotainment Live Cockpit Professional od BMW.
Nejbezpečnějším z hlediska ovládání a soustředění se na jízdu je podle Britů infotainment Live Cockpit Professional od BMW.
Zdroj: BMW

Nebezpečnější než drogy a alkohol?

Jde totiž o bezpečnost. Když se řidič nedívá na cestu, ale několik vteřin musí hledět na displej, aby si správně nastavil intenzitu a směr ventilace nebo podsvícení, nemusí včas zareagovat na problém před sebou.

Podle britského výzkumu organizace IAM Roadsmart mohou být dotykové obrazovky v autech při nerozvážném používání při jízdě dokonce nebezpečnější než alkohol či omamné látky.

Testy firmy The Compensation Experts se skládaly ze šesti disciplín, v nichž se dva testovací jezdci posadili za volant dvaceti modelů. Po úvodním seznámení s infotainmentem měli během jízdy splnit šest úkolů, a to zvýšit teplotu klimatizace o dva stupně Celsia, zvýšit rychlost ventilace o dva stupně, přiblížit si mapu navigace, zrušit navigování, přepnout radiostanici a nakonec přes hlasové ovládání najít nejbližší čerpací stanici. Pokud auto poslední jmenovanou funkci nemělo, nebo systém nereagoval, musel si řidič najít cíl sám.

V Mazdách na rozdíl od skoro všech ostatních stále spoléhají na ovládání displeje klasickými tlačítky a otočným kolečkem.
V Mazdách na rozdíl od skoro všech ostatních stále spoléhají na ovládání displeje klasickými tlačítky a otočným kolečkem.
Zdroj: Mazda

Prokleté topení

Výsledkem zkoušek je, že nastavování klimatizace přes dotykový displej trvá dvakrát déle než analogovými tlačítky. Přiblížení mapy zabírá čtyřikrát více času a přeladění radiostanic dokonce až osmkrát oproti starším ovladačům. Samozřejmě, když řidič používá delší období stejný infotainment, naučí se ho ovládat rychleji a přesněji ve srovnání s úplně neznámým.

Experti z The Compensation Experts se kromě obecných zjištění rozhodli jednotlivé systémy ohodnotit a sestavit tak pořadí. Maximálně mohlo auto získat 30 bodů, což znamená, že čím přehlednější a méně rozptylující infotainment auto má, tím získalo vyšší skóre. Jednoznačně nejlépe obstáli němečtí prémioví výrobci, kteří obsadili první čtyři příčky na čele s BMW. Po nich následovala japonská Mazda, která je známá odmítavým postojem k dotykovým obrazovkám. Nejlepší Škoda byla až desátá a sice s modelem Kamiq a multimediálním systém Amundsen a 9,2" obrazovkou.

K tématu

Tagy: BMW Mercedes Mazda bezpečnost infotainment dotykove displeje multimédia dotykové ovládání
reklama
reklama

Další hlavní zprávy

Slovensko

Kauza Kuciak znovu u soudu. Žalobce má nové důkazy proti osvobozenému Kočnerovi

Kauza Kuciak znovu u soudu. Žalobce má nové důkazy proti osvobozenému Kočnerovi

Slovenský nejvyšší soud v úterý projedná odvolání proti verdiktu nižšího soudu, který ve tři roky starém případu vraždy novináře Jána Kuciaka a Martiny Kušnírové loni osvobodil dva obžalované a uznal vinným žalovaného vrahova pomocníka. Další dva muži, včetně vraha zmíněné dvojice Miroslava Marčeka, dříve přiznali vinu a byli v samostatných procesech pravomocně potrestáni dlouholetým vězením.

Koronavirus

PŘEHLEDNĚ: Rozvolnění pokračuje. Co se mění od úterý a co po prvním červenci?

PŘEHLEDNĚ: Rozvolnění pokračuje. Co se mění od úterý a co po prvním červenci?

Od 1. července nastane velké rozvolnění, které bude v lecčem přívětivější, než byly podmínky loni v létě. Ministři Adam Vojtěch (za ANO) a Lubomír Zaorálek (ČSSD) představili nové podmínky na pondělní tiskové konferenci po jednání vlády. Týká se především kultury a společenského života. Jaká nová pravidla budou od 1. července platit? A co se mění už v úterý?

reklama
reklama
Genialita, klobouk dolů. Zlámal obdivoval famózní branku Schicka přímo na stadionu

EURO 2021

Domácí zpravodajství

Trávníček promluvil o smrti Šafránkové: Jak na kolegyni vzpomíná a proč nekomunikoval?
Piráti stále ve vedení, Přísaha před branami Sněmovny, uvádí průzkum pro CNN Prima NEWS
Další články
reklama
reklama