Experti porovnali multimediální systémy v autech. Které značky nabízejí nejbezpečnější?

Britská poradenská společnost The Compensation Experts analyzovala informačně-zábavní systémy dvaceti modelů aut. Nejlepší a nejbezpečnější ovládání infotainmentu mají německé prémiové značky.

Informačně-zábavní palubní systém auta – tzv. infotainment – najdeme v podstatě už v každém novém autě. Zatímco v základních výbavách nižších tříd mohou mít ještě i dnes podobu autorádia s rozšířenými funkcemi a monochromatickým displejem, se stoupající úrovní výbavy jsou spojeny většinou už jen s barevným dotykovým displejem různých velikostí.

Prostředí moderního infotainmentu je podobné tomu, které známe ze smartphonů a tabletů, pro spotřebitele je tedy intuitivní. Zatímco auto stojí a řidič se naplno věnuje jen infotainmentu, jde o velkou výhodu z hlediska přehlednosti a v podstatě nekonečné kapacity integrovaných funkcí. Zároveň se designéři mohou zaměřit na inovativní vzhled palubní desky, kterou by bez dotykového displeje zahltila tlačítka a ovladače. Technologie má však i nevýhody. Tou nejpodstatnější je nutná pozornost při ovládání během jízdy.

Nebezpečnější než drogy a alkohol?

Jde totiž o bezpečnost. Když se řidič nedívá na cestu, ale několik vteřin musí hledět na displej, aby si správně nastavil intenzitu a směr ventilace nebo podsvícení, nemusí včas zareagovat na problém před sebou.

Podle britského výzkumu organizace IAM Roadsmart mohou být dotykové obrazovky v autech při nerozvážném používání při jízdě dokonce nebezpečnější než alkohol či omamné látky.

Testy firmy The Compensation Experts se skládaly ze šesti disciplín, v nichž se dva testovací jezdci posadili za volant dvaceti modelů. Po úvodním seznámení s infotainmentem měli během jízdy splnit šest úkolů, a to zvýšit teplotu klimatizace o dva stupně Celsia, zvýšit rychlost ventilace o dva stupně, přiblížit si mapu navigace, zrušit navigování, přepnout radiostanici a nakonec přes hlasové ovládání najít nejbližší čerpací stanici. Pokud auto poslední jmenovanou funkci nemělo, nebo systém nereagoval, musel si řidič najít cíl sám.

Prokleté topení

Výsledkem zkoušek je, že nastavování klimatizace přes dotykový displej trvá dvakrát déle než analogovými tlačítky. Přiblížení mapy zabírá čtyřikrát více času a přeladění radiostanic dokonce až osmkrát oproti starším ovladačům. Samozřejmě, když řidič používá delší období stejný infotainment, naučí se ho ovládat rychleji a přesněji ve srovnání s úplně neznámým.

Experti z The Compensation Experts se kromě obecných zjištění rozhodli jednotlivé systémy ohodnotit a sestavit tak pořadí. Maximálně mohlo auto získat 30 bodů, což znamená, že čím přehlednější a méně rozptylující infotainment auto má, tím získalo vyšší skóre. Jednoznačně nejlépe obstáli němečtí prémioví výrobci, kteří obsadili první čtyři příčky na čele s BMW. Po nich následovala japonská Mazda, která je známá odmítavým postojem k dotykovým obrazovkám. Nejlepší Škoda byla až desátá a sice s modelem Kamiq a multimediálním systém Amundsen a 9,2" obrazovkou.

Tagy: