reklama

Hadraplán slaví 65. narozeniny. Tříkolku Velorex proslavil nejvíc falešný vrchní

Tříkolka s plátěnou karoserií měla být původně levnou alternativou ke klasickým autům. Konečně, ve zbídačené poválečné Evropě jich vznikalo nepočítaně. Socialistické Československo z ní však udělalo vozítko pro invalidy. Pokud se kultura národa měří podle toho, jak se umí postarat o ty nejslabší, Velorex byl výstižnou metaforou.

reklama

Nápad na výrobu cenově dostupných motorových vozidel, která by na trhu vyplnila mezeru mezi motocykly a automobily, se zrodila v malé dílně bratrů Františka a Mojmíra Stránských v České Třebové. První prototyp byl zkonstruován ještě za protektorátu, měl trubkový rám potažený duralovým plechem a kola z bicyklu. Nehezký samohyb měl celkově problémy s ovladatelností.

Při zkušební jízdě a prudkém zatočení například upadávala kola. Nedostatky byly ale postupně odstraňovány a krátce po druhé světové válce spatřil světlo světa OSKAR (tedy kára na ose), s motory ČZ 150, resp. Jawa 250. Prvních pár prototypů bylo rychle rozebráno koupěchtivými zákazníky a tak si bratři Stránští začali pohrávat s myšlenkou sériové výroby. Doba nastupujícího socialismu jim však nebyla nakloněna a hrozilo jim znárodnění.

Důvtipní soukromníci

Množství automobilek se rušilo a po znárodnění strana rozhodla, že osobní auta budou vyrábět jen Škoda a Tatra a výrobu motocyklů pokryje ČZ s Jawou. Pro tříkolku tu místo nebylo. Navíc byl podnik bratrů Stránských v roce 1951 zařazen do výrobního družstva Velo Hradec Králové.

Bratři Stránští to však nevzdávali. Použili malý trik. Navrhli, aby byl Oskar vozidlem pro invalidy. Stránští totiž přišli s patentem pro ruční ovládání pedálů, čímž se například vyhnuli daním. Především však díky této inovaci získalo opodstatnění pro sériovou výrobu, neboť v době adorace válečných invalidů nemohl nikdo nic namítat.

První motorovou tříkolku pro invalidy vyrobili pro svého beznohého otce. Ovládání pak na přání zákazníků přizpůsobovali na míru jejich postižení. Vznikla tak i verze s pravostranným řízením, která bývá někdy mylně považována za model pro britský trh. Vozítko se ale nikdy oficiálně nevyváželo.

Již v roce 1951 vzniká 120 tříkolek a v roce 1954 produkuje 80 zaměstnanců měsíčně 40 exemplářů Oskara. Stále to však není Velorex. Jeho příchodu se bohužel nedožil ani sám tvůrce František Stránský. V roce 1954 totiž nepřežil nehodu za volantem Oskaru.

Hadraplán, montgomerák, pytel na mrzáky či splašené trubky

V roce 1956 odchází postupně do výslužby motor Jawa 250 a na scénu přichází výkonnější dvouválec Jawa 350. A mění se i název na Velorex. V nabídce jsou modely 16/250 a 16/350, podle objemu motoru. O poptávku není nouze. Cena 3,1 metru dlouhého a asi 300 kg vážícího stroje omluvila všechny nevýhody včetně nulového komfortu a nepřítomnosti topení.

Interiér byl opravdu velmi jednoduchý a obsahoval jen to nejnutnější – kontrolku pro dobíjení baterie a kontrolku dálkových světel. Do kabiny zatékalo a se stejnou lehkostí se do něj dostávaly výfukové plyny.

V roce 1963 vzniká nejlevnější verze 16/175. Nový jednoválec ČZ o objemu 175 cm³ nahradil agregát Jawa 250. Byl ale velmi slabý, a tak jeho výrobu firma rychle ukončila. Největší novinkou byl startér. Do té doby jste totiž museli Velorex „nakopnout“ ručně pákou pod sedadlem. Další změny přišly na řadu v roce 1968, přesněji výkonnější motor a hydraulické ovládání spojky. Výroba skončila v roce 1971.

Na stříbrné plátno

Jak bylo vozítko postupně vylepšováno, časem se dostalo do stavu, kdy s ním bylo možné překonávat i delší vzdálenosti v relativním pohodlí. Zapracovalo se třeba na nezávislém odpružení předních kol a jejich zavěšení na vlečených výkyvných ramenech s tlumiči. Závěs těchto ramen se otáčel kolem svislého čepu.

Hřebenové řízení bylo zase tlumeno proti vibracím a nárazům. Přesto všechno měla jízda s tříkolkou řadu specifik, kterých s gustem využívali filmaři – nejznáměji ve Smoljakově kultovním Vrchním, prchni! s Josefem Abrhámem v hlavní roli.

Hadrák samozřejmě netopil, starty nebyly vždy spolehlivé a se třemi stopami jste také bezpečně vymetli všechny díry v silnici, o nějaké bezpečnosti samozřejmě ani nemluvě. Navrch měl Velorex slabé brzdy, které navíc nikdy nebrzdily souměrně.

Věčná sláva

Časem začal Svaz invalidů doporučovat svým členům modernější, komfortnější a bezpečnější Trabant 601. Již koncem šedesátých let se proto rodil nový Velorex 435-0. Navzdory motocyklovému motoru Jawa 350 měl už čtyři kola, ale stále jen koženkovou karoserii. Výrobu spustili v Solnici v roce 1971 a v témže roce zastavili produkci tříkolek. Novinka ale nikdy ani zdaleka nedosáhla popularity svého předchůdce. Takový Velorex nemohl konkurovat světové produkci.

Dnes má Velorex spoustu fandů a každoroční sraz v Boskovicích určitě stojí za návštěvu. Uvidíte tam i šeredného čtyřkolového nástupce půvabné tříkolky, jehož produkce měla jen jepičí život. Majitelé velorexů pořádají i spoustu dalších akcí a ojedinělé nejsou ani dlouhé výpravy do zahraničí.

Koupě jedinečného hadraplánu v současnosti není levnou záležitostí a vyjde přinejmenším na dvě stě tisíc korun. O zhodnocení někdejšího vozítka pro nejchudší motoristy se tedy opravdu bát nemusíte.

Tagy:

Hlavní zprávy

Objevila se nová zákeřná mutace covidu. Neodhalí ji dokonce ani PCR testy
Koronavirus

Objevila se nová zákeřná mutace covidu. Neodhalí ji dokonce ani PCR testy

Brazílie vyhlásila stav nejvyšší pohotovosti. Ve městě Belém se objevila nová podvarianta covidové mutace delta známá jako AY.33. Nedokáží ji rozpoznat rychlotesty ani PCR testy. Lékaři odhalili její přítomnost až poté, co zaslali na sekvenování 166 vzorků pacientů z hlavního města státu Pará, ležícího na severu této latinskoamerické země.

Neočkovaní učitelé musí mít při výuce respirátor. Ruší se izolace po návratu z ciziny
Vláda

Neočkovaní učitelé musí mít při výuce respirátor. Ruší se izolace po návratu z ciziny

Neočkovaní učitelé budou od listopadu muset nosit respirátory při výuce. Výjimku budou mít učitelé ve školkách. Po pondělním vládním zasedání to oznámil ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO). Sdělil také, že neočkovaní už nebudou muset po příjezdu z rizikových zemí na mapě cestovatele nastoupit do samoizolace. Zachována bude povinnost testu a do té doby bude muset dotyčná osoby nosit na veřejnosti respirátor.

Flegr: Hromadné akce se měly dávno omezit. Máme výhodu, že Češi jsou bonzáci

Je potřeba co nejvíce testovat. Jde o alternativu k lockdownům a ostatním protikoronavirovým opatřením. CNN Prima NEWS to řekl evoluční biolog Jaroslav Flegr. Podle něho není problém provést stovky tisíc PCR testů denně. Zároveň Flegr uvedl, že počet účastníků na hromadných akcích se měl dávno omezit. Výhodou podle něj je, že Češi jsou „bonzáci“, kteří rádi spolupracovníky porušující opatření nahlásí.

reklama

Domácí zpravodajství

Nejzajímavější reality show z celého světa. Televize Prima spouští nový program

Skupina Prima rozšiřuje programovou nabídku a v pondělí 25. října odpoledne spustí jedenáctý televizní kanál! Prima SHOW se ve svém programovém schématu zaměří na reality show. Přinese druhou sérii české show LIKE HOUSE s Agátou Hanychovou v čele nové party influencerů a představí premiérový denní formát Královny butiků, který je mixem napětí, soutěžení, nákupů, stylingu a módních tipů předního českého stylisty Filipa Vaňka. Nebudou chybět ani ty nejlepší zahraniční show – Krásky a šprti, Ostrov pokušení, Výměna manželek USA nebo Slunce, sex a rodiče v patách.

Mezi Českou Třebovou a Pardubicemi v pondělí nejezdily vlaky. Kvůli stavbě mostu

Na železničním koridoru mezi Pardubicemi a Českou Třebovou u Uherska na Pardubicku byl asi na 2,5 hodiny preventivně zastaven provoz vlaků kvůli komplikacím při stavbě tamního silničního mostu. Jeho konstrukce při betonáži poklesla. O dočasné zastavení provozu proto Správu železnic požádalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Na Twitteru to uvedl jeho mluvčí Jan Rýdl.

reklama